آفتاب

پیشروی ارتش عراق به سوی شهر آمرلی

پیشروی ارتش عراق به سوی شهر آمرلی

تهران - ایرنا - ارتش عراق با همراهی نیروهای ˈپیشمرگˈ، عملیات آزادسازی شهر ترکمن نشین ˈآمرلیˈ را از محاصره تروریست های داعش آغاز و تا 3 کیلومتری این شهر پیشروی کرده اند.

خبرگزاری ˈرویترزˈ به نقل از دو تن از افسران ارتش عراق اعلام کرد که ارتش عراق با همراهی پیشمرگ ها از چهار جهت به سوی این شهر شمالی عراق در حرکت هستند.

آمرلی بیش از دو ماه است که در محاصره تروریست های داعش قرار دارد و بیش از 15 هزار نفر از ساکنان این شهر اکنون با کمبود شدید آب و غذا و نبود دارو مواجه هستند.

اکثریت ساکنین این شهر که تاکنون موفق به دفع حملات تروریست ها شده اند، شیعیان ترکمنی هستند که یکی از اهداف اصلی گروه تکفیری داعش محسوب می شوند.

یکی از افسران ارتش عراق که از جانب منطقه ˈالعظیمˈ به سوی آمرلی در حرکت است اعلام کرد که پیشروی از این ناحیه به کندی صورت می گیرد، زیرا راه های منتهی به آمرلی توسط تروریست ها مین گذاری شده اند. وی فاصله نیروهایش تا آمرلی را 15 کیلومتر عنوان کرد.

این در حالی است که پیشروی نیروهای ارتش عراق از سمت جنوب با سرعت بیشتری صورت می گیرد، به طوری که نیروهای کرد و ارتش عراق روز گذشته تا 3 کیلومتری شهر آمرلی پیشروی کردند.

این افسر عراقی همچنین اعلام کرد که بیش از 40 تروریست در حملات هوایی جنگنده های عراقی به مسیرهای مواصلاتی میان العظیم و روستای ˈانجانهˈ به هلاکت رسیده اند.

روز شنبه همچنین جنگنده ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا (پهپاد) طی پنج حمله، مواضع داعش را در نزدیکی سد موصل (بزرگ ترین سد عراق) هدف قرار دادند.

در اثر این حمله یک خودروی زرهی تروریست ها، یکی از سنگرها و چندین قبضه سلاح و مهمات آن ها نابود و به ساختمانی در نزدیکی سد موصل خسارت وارد شد.

این سد مهم حدود دو هفته قبل توسط پیشمرگ ها و با همراهی نیروی هوایی آمریکا از اشغال داعش آزاد شد.

داعش به دنبال تصرف شهر موصل در تاریخ 10 ژوئن (20 خرداد) بخش های وسیعی از مناطق سنی نشین عراق، را به تصرف درآورد.

این گروه تکفیری که علاوه بر عراق در سوریه نیز به فعالیت های تروریستی مشغول است، در تاریخ 29 ژوئن (هشتم تیرماه) در مناطق تحت تصرف خود در هر دو کشور ˈخلافتˈ خودخوانده اعلام کرد.

روز شنبه همچنین نیروهای کرد عراق به سوی شهر شمالی ˈزومارˈ نیز پیشروی کردند. به گفته سخنگوی پیشمرگ ها، آزادی این شهر می تواند به نیروهای کرد در جهت آزادسازی شهرهای ˈربیعهˈ و ˈسنجارˈ از چنگال تروریست ها کمک شایانی کند.

از زمان حمله تروریست های داعش به عراق از آغاز سال میلادی جاری، خشونت ها در این کشور به بالاترین سطح از زمان درگیری های داخلی سال 2006- 2007 رسیده است.

روز گذشته انفجاری انتحاری در ورودی شهرک ˈیوسفیهˈ واقع در جنوب بغداد 11 کشته بر جا گذاشت.

خاورم**9156**7074**1275
کد N475191

وبگردی