آفتاب
چیت‌چین خبر داد:

طرح وزارت نیرو برای تولید هم‌زمان آب و برق در سواحل خلیج فارس/ بازدهی 85 درصدی نیروگاه‌ها

طرح وزارت نیرو برای تولید هم‌زمان آب و برق در سواحل خلیج فارس/ بازدهی 85 درصدی نیروگاه‌ها

بندرعباس - خبرگزاری مهر: وزیر نیرو از اجرای طرح "تهاب" تولید همزمان آب و برق در نوار 100 کیلومتری ساحل خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت‌چیان عصر شنبه در چهارمین نشست شورای اداری استان هرمزگان با بیان اینکه آب و برق زیرساخت سایر زیرساخت‌ها محسوب می‌شود، عنوان کرد: اگر این دو خدمت به اندازه کافی ارائه نشود، سایر بخش‌های اقتصادی نیز دچار مشکل و تنگنا خواهند شد و زندگی مردم از آن تاثیر خواهد پذیرفت.

وی ادامه داد: در استان هرمزگان تلاش‌های بسیاری در زمینه آب و برق صورت گرفته به گونه‌ای که ظرفیت تولید برق موجود از کل مصرف برق استان بیشتر است و برای ایجاد ظرفیت نیروگاهی تولید برق بیش از چهار هزار مگاوات دیگر نیز در هرمزگان برنامه‌ریزی شده که تعدادی از این طرح‌ها شروع شده و بخشی دیگر آغاز خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: فراوانی تولید برق در این استان زمینه‌ساز توسعه بیشتر فعالیت‌های تجاری، صنعتی و بندری در هرمزگان خواهد بود.

چیت‌چیان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در بخش آب در استان هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: با وجود اقدامات خوب انجام شده در این بخش اما هرمزگان در زمینه منابع آب شیرین با محدودیت هایی مواجه است و زمانی احساس می شد که سد استقلال می تواند آب بندرعباس را تامین کند اما با گذشت زمان از سایر خطوط و سد شمیل و نیان نیز برای تامین آب بندرعباس استفاده شد که این نشان دهنده افزایش مصارف آب است.

وی با اشاره به شیرین سازی آب دریا که در سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز انجام شده است، تصریح کرد: تولید همزمان آب و برق یکی از برنامه‌ها در این زمینه است به گونه ای که از حرارت زیادی که در جریان تولید برق ایجاد می‌شود می‌توان برای تبخیر آب دریا و شیرین‌سازی آن استفاده کرد و بازده نیروگاه‌ها را که در حال حاضر 37 درصد است به حدود 85 درصد افزایش داد.

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح تولید همزمان آب و برق یکی از 9 طرح کلان وزارت نیرو است، اظهار داشت: براساس این طرح می‌توان در نوار 100 کیلومتری ساحل خلیج فارس و دریای عمان هم آب و هم برق تولید کرد و استفاده از آن برای کشاورزی به شیوه معمول به صرفه نیست و باید برای مصرف آب شرب و همچنین کشت صنعتی از آن بهره برد.

چیت‌چیان در بخش دیگری از سخنان خود از جذب سرمایه گذاران برای اجرای طرح های وزارت نیرو خبر داد و گفت: در یک سال اخیر طرح های جدید وزارت نیرو از محل اعتبارات دولتی شروع نشده و با توجه به محدودیت منابع اعتقاد ما استفاده از سرمایه گذاران و بخش خصوصی است.

وی اضافه کرد: حدود دو هزار میلیارد تومان با بخش خصوصی برای اجرای طرح های آب و فاضلاب عقد قرارداد داشته ایم و نزدیک به شش هزار میلیارد تومان دیگر نیز پروژه تعریف شده است که در آستانه اجرایی شدن است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: امیدواریم با اجرای این برنامه ها شاهد تحول و توسعه واقعی در ارائه خدمات در زمینه آب و برق باشیم.

کد N474813

وبگردی