آفتاب

کامرون ˈعصبی و نگران ˈدر انتظار نتایج همه پرسی استقلال اسکاتلند

کامرون ˈعصبی و نگران ˈدر انتظار نتایج همه پرسی استقلال اسکاتلند

لندن – ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس که نقش اصلی در برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند داشته، گفته است که با حالتی ˈعصبی ˈ و ˈ نگران ˈ در انتظار نتایج این همه پرسی در روز هیجدهم سپتامبر است.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر انگلیس درگفت وگو با روزنامه دیلی میل چاپ اسکاتلند که روزشنبه منتشر شد، درهمین حال عنوان کرده که وی همچنان مطمئن است که دراین همه پرسی مردم اسکاتلند به جدایی این منطقه ازبریتانیا رای نخواهند داد .

البته کامرون خوب می داند که درصورت رای مثبت اسکاتلندی ها در این همه پرسی به استقلال این منطقه ، وی به خاطر آنکه برگزاری این همه پرسی را تصویب کرد، با شدیدترین انتقادات روبرو خواهد شد.

توافق حاصله میان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا و «الکس سالموند» وزیر اول اسکاتلند ورهبر حزب ملی گرا، درتاریخ پانزدهم اکتبر 2012 میلادی، بدنبال پیروزی این حزب درانتخابات پارلمانی اسکاتلند بدست آمد.

سه حزب سیاسی مهم انگلیس شامل احزاب محافظه کار و لیبرال دمکرات که تشکیل دولت ائتلافی داده اند و نیزحزب مخالف کارگر تلاش می کنند تا اتحاد 307 ساله بین انگلیس واسکاتلند را حفظ کنند.

کامرون دراین مصاحبه بدون اشاره به آخرین نظرسنجی ها که حاکی از نزدیک شدن شمار مخالفان وموافقان استقلال اسکاتلند با یکدیگر است ، مدعی شد که بحث ها درخصوص این موضوع خوب پیش می رود و وی بیش از پیش نسبت به عدم استقلال این بخش از بریتانیا مطمئن است.

براساس نتایج یک نظرسنجی که در روزنامه ˈدیلی میلˈ روز جمعه و 20 روز مانده به همه پرسی استقلال اسکاتلند به چاپ رسید، نشانگر آن بود که میزان حمایت ازجدایی این بخش ازبریتانیا با چهار درصد افزایش به 47 درصد رسیده است.

براساس این نظرسنجی که در28آگوست و درجریان آن از یک هزار و یک نفر بزرگسال پرسش به عمل آمده، شمار مخالفان استقلال اسکاتلند 53 درصد بوده است.

درصورت ادامه روند افزایشی شمار حامیان استقلال اسکاتلند تا روزهمه پرسی که قرار است در 18 سپتامبر برگزار شود، جدایی این بخش از بریتانیا بعد از گذشت 300 سال اتحاد، بایستی مسجل دانست.

نخست وزیر انگلیس درهمین حال گفت که این یک تصمیم بزرگ برای مردم اسکاتلند است وطبیعی است که هم حساس وهم عصبی بود.

اسکاتلند، با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر، درکنار انگلستان، ولز وایرلند شمالی یکی از سرزمین ها یا ملت های تشکیل دهنده کشور پادشاهی متحده است که به عنوان بریتانیا شناخته می شود.

اسکاتلند درحال حاضر به صورت شبه فدرالی و با استفاده از کابینه، نخست وزیر و پارلمان منطقه ای خود اداره می شود.

الکس سالموند وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی گرای اسکاتلند (اس ان پی)، از اعضای حزبش و هواداران احزاب دیگر خواسته است که درهمه پرسی 18 سپتامبر، به استقلال اسکاتلند از بریتانیا رای مثبت دهند.

درهمه پرسی 18 سپتامبر، فقط افراد بالای 16 سال ساکن اسکاتلند (حدود چهار میلیون نفر) حق رای دارند و مردم سایر مناطق شامل انگلیس، ایرلند شمالی و ولز نمی توانند در آن شرکت کنند.

حزب ملی اسکاتلند که هدف اصلی اش استقلال است، به دنبال پیروزی قاطع در انتخابات پارلمانی اسکاتلند در سال 2011 میلادی، مشروعیت لازم برای برگزاری این همه پرسی را به دست آورد.

براساس طرح ارایه شده از سوی حکومت محلی اسکاتلند، در صورت رای مثبت مردم به استقلال، اسکاتلند در24مارس سال 2016 میلادی استقلال خود را جشن خواهد گرفت ونخستین انتخابات پارلمانی خود را درمی سال2016 میلادی برگزار می کند.

اروپام** 1** 1552**1859
کد N474779

وبگردی