آفتاب

درگیری ها در یمن 10 کشته برجا گذاشت

درگیری ها در یمن 10 کشته برجا گذاشت

تهران – ایرنا – درگیری میان شبه نظامیان دولتی و ارتش یمن با حوثی ها روز شنبه دستکم 10 کشته به جا گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از صنعا، حوثی ها چند سال است که با نیروهای دولت مرکزی یمن درگیر هستند.

ده ها هزار تن از حامیان حوثی ها از حدود 2 هفته پیش اقدام به تجمع در حومه صنعا پایتخت برای اعمال فشار بر دولت برای کناره گیری و لغو تصمیم خود مبنی بر حذف یارانه مواد سوختی کردند.

این بن بست سبب افزایش نگرانی در باره ثبات یمن شده است که هم پیمان آمریکا و همسایه عربستان است که کشور عمده صادرکننده نفت به شمار می رود.

حوثی ها روز شنبه تلاش کردند بر جاده ارتباطی صنعا با استان های ˈماربˈ، ˈشبوهˈ و ˈحضرموتˈ در جنوب این کشور مسلط شوند که بیشتر نفت یمن از این مناطق تامین می شود.

یک مقام محلی صنعا به رویترز گفت که حوثی ها قصد بستن جاده ارتباطی میان این استان ها را با پایتخت به منظور متوقف کردن جریان مواد سوختی و گاز خانگی به بیشتر استان های این کشور داشتند که ارتش با اعزام نیروهای کمکی از این اقدام جلوگیری کرد.

این مقام افزود: شبه نظامیان طرفدار دولت، 11 تن از حوثی ها را در تقاطع های این جاده با سلاح و راکت انداز دستگیر و آنها را به نیروهای ارتش تحویل داده دادند.

همسایگان عرب یمن در حوزه خلیج فارس و شریکان غربی آن که به خاموش کردن جنگ داخلی این کشور پس از قیام منجر به سرنگونی ˈعلی عبدالله صالحˈ رییس جمهوری پیشین این کشور کمک کردند، به درگیری میان نیروهای دولتی صنعا و حوثی ها با نگرانی می نگرند.

این کشورها در هفته گذشته از حوثی ها درخواست کردند که از تلاش برای تصرف بخش های بیشتری از یمن دست برداشته و در روند انتقال سیاسی در این کشور همکاری کنند.

حوثی ها همچنین اقدام به برپایی چادرهایی در جاده اصلی منتهی به فرودگاه و نزدیک وزارتخانه های مهم این کشور کردند.

دولت وقت یمن در پی اعتراض به تلاش پیشین دولت برای کاهش یارانه سوخت در سال 2005 که منجر به ناآرامی و کشته شدن حدود 20 تن کشته و زخمی شدن بیش از 200 تن زخمی شد، این اصلاحات اقتصادی را لغو کرد.

خاورم**1486**1010
کد N474693

وبگردی