آفتاب
رییس جمهور در نشست خبری:/1/| 200076

تا پایان سال نرخ تورم به کمتر از 20درصد خواهد رسید/تحول جدی در حوزه‌ اشتغالزایی تا پایان سال

تا پایان سال نرخ تورم به کمتر از 20درصد خواهد رسید/تحول جدی در حوزه‌ اشتغالزایی تا پایان سال

در پنج ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی تخصیص یافته نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و بودجه‌های عمرانی نیز نسبت به سال گذشته 13 برابر شده و ما شاهد تحرک جدی دولت در استان‌ها هستیم.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت به وعده خود مبنی بر کاهش نرخ تورم به 25 درصد عمل کرده است، گفت: دولت سعی خواهد کرد که تا پایان سال نرخ تورم را به 20 درصد برساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشست خبری بعدازظهر خود با گرامی داشتن یاد شهیدان رجایی و باهنر و سایر دولت‌مردان شهید گفت: دولت در سال گذشته در زمینه مختلف قدم‌هایی که برداشته را در مقاطع مختلف برای مردم تشریح کرده است و امروز نیز به مناسبت آخرین روز هفته دولت و ورود به دومین سال کاری به برخی نکات مهم اشاره خواهم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تلاش کرد تا به وعده خود در خصوص کاهش نرخ تورم در کشور عمل کند، ادامه داد: دولت تورم را در طول یکسال گذشته کاهش داده و به وعده خود به مردم مبنی بر اینکه تا پایان سال جاری تورم 12 ماهه را به 25درصد می‌رساند، عمل کرده و اکنون آن را به 23.2 رسانده و تا آخر سال نیز به کمتر از 20 درصد خواهد رساند.

وی با بیان اینکه تصمیم دولت این است که کاهش تورم را در سال‌های 95 و 94 نیز ادامه دهد تا آن را به یک رقمی برساند اظهار کرد: اگر این کار عملیاتی شود بعد از 40 سال شاهد تورم یک رقمی در کشور خواهیم بود.

روحانی به مساله رکود در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش دولت بر این بود که در سال 92 از رشد منفی اقتصادی کاسته شود. در سال 91 رشد 6.1- بوده است و در سال 92 به 1.1- رسیده است. بنابراین تا حد زیادی رشد منفی را کاهش داده‌ایم. این آمار مربوط به بانک مرکزی است و ممکن است تفاوتی اندک با آمار مرکز ملی آمار داشته باشد.

رئیس جمهور به برنامه‌ریزی دولت برای خروج از رکود اشاره کرد و گفت: در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مفصلی از سوی دولت صورت گرفته و بسته خروج از رکود در 177 بندارائه شد که 30 بند آن نیاز به قانون دارد و در این راستا لایحه‌ای به مجلس ارائه شده است. با این برنامه امیدواریم کشور شاهد رونق اقتصادی باشد چرا که اگر رشد تولید داشته باشیم معضل اشتغال نیز حل خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی صورت گرفته شده تا پایان سال حرکت خوبی را در زمینه اشتغال‌زایی شاهد باشیم.

رئیس جمهور به حوزه درآمد و وضع خزانه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته بودجه را اصلاح و آن را با 150 هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کردیم که مجلس آن را به 170 هزار میلیارد ارتقا داد. تا پایان سال جاری بعید است بودجه مصوب را بتوانیم محقق کنیم اما تلاش داریم تا این بودجه را تا جایی که امکان دارد عملیاتی کنیم.

روحانی افزود: در پنج ماهه اول امسال رقم بودجه عمرانی تخصیص یافته نسبت به سال گذشته سه برابر شده است و بودجه‌های عمرانی نیز نسبت به سال گذشته 13 برابر شده و ما شاهد تحرک جدی دولت در استان‌ها هستیم.

وی از اختصاص 10 میلیارد دلار در زمینه آب، لوله‌کشی و زهکشی خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته تحول جدی در حوزه آب رخ خواهد داد. ما باید آب‌های مرزی مهار و درآب‌های کشاورزی نیز بهره‌وری را بالا ببریم. حدود 90 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی و 10 درصد برای سایر مصارف است که اگر در مصرف کشاورزی صرفه جویی کنیم مشکلات آبی کمتر خواهد شد.

رئیس جمهور به سفر استانی دولت اشاره کرد و گفت: در این سفرها بنا این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود تا پایان سال یا نیم سال اول سال آینده به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرار گیرد یا طرح‌های بزرگ تا پایان دولت به اتمام رسیده و بخشی از مهمی از آن محقق شده باشد.

روحانی به اقدامات دولت در حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: دولت تلاش بسیاری کرده تا نفت و میعانات گازی را تا حد امکان به فروش برساند و آن مقدار که در برنامه‌ریزی ما بوده نیز محقق شده است.

وی به توزیع بنزین یورو 4 در کلان‌شهرها اشاره کرد و گفت: در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به سال گذشته بهتر شده است. برخی نوشته بودند که اینتغییر هوا مرهون باد است ما نیز نسبت به این موهبت الهی شاکر هستیم اما روزی هم که باد نیست هوای کلان شهرها بهتر است.

کد N474477

وبگردی