آفتاب

تحلیل سیدجواد جعفری از هجرت تاریخ‌ساز امام رضا(ع) به ایران

تحلیل سیدجواد جعفری از هجرت تاریخ‌ساز امام رضا(ع) به ایران

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تبیعت از منویات رهبری و تداوم راه شهدا را زمینه‌ساز عزت و تعالی ایران اسلامی در تمامی‌ حوزه‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) تبیعت از منویات رهبری و تداوم راه شهدا را زمینه‌ساز عزت و تعالی ایران اسلامی در تمامی‌ حوزه‌ها عنوان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدجواد جعفری، در مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی در تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج اظهار کرد: تلاش‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان برای برگزاری جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی، مسئول دبیرخانه و رابط خبری این جشنواره در استان کردستان شایسته تقدیر است.

وی افزود: عشق و ارادت مردم کردستان به اهل بیت(ع) در طول تاریخ همواره منشأ تحولات فرهنگی در کشور بوده و آثار بسیار زیادی از عرفا، ادبا و شعرای این خطه از میهن اسلامی در مدح و ثنای ائمه اطهار و خاندان رسول الله(ص) به یادگار مانده است.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود با تبریک هفته دولت به همه دولت‌مردان اظهار کرد: 33 سال پیش در چنین روزی توسط منافقان کوردل حادثه‌ای تروریستی در دفتر نخست وزیری اتفاق افتاد و رئیس جمهور و نخست وزیر جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

جعفری افزود: نام‌گذاری سالروز شهادت این دو شهید والا مقام با عنوان هفته دولت دارای معنا و مفهومی والا بوده و این مهم را برای همگان نمایان می‌کند که تداوم عزت و اقتدار نظام اسلامی و موفقیت دولت‌مردان در گرو استمرار راه شهداست.

وی خاطرنشان کرد: تقارن دهه کرامت امسال با هفته دولت یک پیام ویژه را برای همه ما به ارمغان آورده است و آن هم تأسی از سیره ائمه اطهار(ع) و تداوم راه شهداست.

جعفری تصریح کرد: نباید هیچگاه از پیروی ولی‌امر مسلمین جهان و مقام معظم رهبری غفلت کنیم و استمرار راه شهدایی را که برای زنده نگه‌داشتن آموزه‌های اسلامی جان خود را فدا کردند را مدنظر داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تاریخ اسلام با تمام فراز و فرود‌هایش و تمام اتفاقات بزرگی که از آن‌ها در صفحه‌های تاریخ گاهی به عنوان سرآغاز تحولی بزرگ یاد می‌شود از سه هجرت به عنوان هجرت‌های سرنوشت‌ساز یاد می‌کند.

جعفری افزود: یکی از دلایل برجسته این سه هجرت این است که هرکدام پیام‌آور بهاری تازه و سرسبز پس از زمستانی از اندیشه‌های فرعونی و ظلمانی بودند لذا این هجرت‌ها را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ اسلام دانست که شجره طیبه اسلام را تنومند کردند.

وی خاطرنشان کرد: هجرت رسول اکرم(ص) از مکه به مدینه منجر به پایه‌گذاری اسلام و ایجاد حکومت اسلامی شد، 61 سال بعد هجرتی تاریخی و سرنوشت ساز در تقویم تاریخ اسلام ثبت شد که از طرف فرزند رسول خدا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از مدینه به کوفه انجام شد و خونی تازه را در رگ‌های آزادی‌خواهان جهان به راه انداخت.

جعفری اظهار کرد: سومین هجرتی که از ذهن تاریخ اسلام پاک خواهد شد و هر روز پررنگ‌تر می‌شود و به برکات و حسنات آن افزوده می‌شود هجرت سلطان سریر ارتضاء حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از مدینه به مرو در سال 201 هجری است و این مهم تنها یک سفر ساده نبود بلکه طوفانی از حقایق بود که حکومت پوشالی مأمون را در هم کوبید.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در ادامه سخنان خود افزود: روزی که امام مهربانی به ایران هجرت کردند و قدم پر از رحمت و برکتشان را در این مرز و بوم گذاشتند ورود فرهنگ غنی رضوی به ایران شکل رفت و هجرت ایشان دمیدن روح تازه‌ای در قالب اسلام ناب محمدی(ص) بود.

جعفری افزود: امام رضا(ع) از راه رسید تا نقشه جاده ولایت و شاه‌راه حقیقت و مسیر عزت را پایه‌گذاری کنند و دنیا را یک بار دیگر به اسلام ناب محمدی(ص) و عطر دل‌انگیز جد بزرگوارشان وصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه امام به شهادت رسیدند اما به برکت آن هجرت تاریخی بنیانی عظیم از تمدن اسلامی در ایران شکل گرفت و از دل این تمدن باشکوه انقلاب شگرف اسلامی جوشید و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایارن برپا شد و بارگاه ملکوتی‌اش به پناه‌گاهی برای مشتاقان و دردمندان تبدیل شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در پایان سخنان خود از تمامی تلاش‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری برنامه‌های ویژه دهه کرامت در استان کردستان به ویژه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی از همه مسئولان و متولیان امر و اصحاب فرهنگ و ادب این استان تقدیر کرد و بر حمایت‌های ویژه این بنیاد از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در استان کردستان تأکید کرد.

مراسم اختتامیه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی در سنندج برگزار شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در مراسم پایانی سومین جشنواره بین المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی در تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج پس از قرائت متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع)، اظهارکرد: فراخوان سومین جشنواره فرهنگ و ادبیات کردی رضوی از آذرماه سال گذشته تدوین و به همه استان‌های مختلف کشور ارسال شد و در پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز به همه ادبا و شعرای کردزبان سراسر دنیا ارائه شد.

حجت‌الاسلام رحیم جعفری افزود: خوشبختانه پس از اعلام فراخوان جشنواره شاهد استقبال خوب شعرا و ادبای کردزبان برجسته کشور بودیم و در نهایت 145 اثر ادبی از 75 شاعر و ادیب کردزبان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان تصریح کرد: این 145 اثر از 45 شاعر و ادیب آقا و 30 شاعر و ادیب خانم برای دبیرخانه جشنواره آثار خویش را ارسال کرده‌اند.

جعفری خاطرنشان کرد: آخرین مهلت دریافت آثار به دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگ و ادبیات کردی رضوی 20 مردادماه بود و پس از اتمام این مهلت خوشبختانه از استان‌های آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، تهران و کردستان شاهد ارسال آثار بودیم.

وی افزود: این جشنواره در پنج بخش شعر ملی، شعر بین‌المللی، داستان کوتاه ملی، تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی و مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی رضوی برگزار می‌شود.

جعفری تصریح کرد: بخش ملی شعر شامل سروده‌های رضوی شعرا و ادبای کرد متقاضی ساکن مناطق کردنشین کشور بوده و در بخش بین‌الملل نیز سروده‌های نبوی و رضوی شعرا و ادبای کرد ساکن نقاط مختلف جهان داوری می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان اظهار کرد: بخش ملی داستان کوتاه مختص به آثاری بوده که در قالب داستان کوتاه و به زبان کردی در وصف امام رضا (ع) نوشته شده است و با توجه به تقارن ایام دهه کرامت با گرامیداشت هفته دولت بخش ویژه تجلیل از کارکنان مبلغ و مروج فرهنگ رضوی به تجلیل از کارکنان هنرمند، نویسنده و روزنامه‌نگار که مبلغ و مروج فرهنگ رضوی در سراسر کشور بوده‌اند، اختصاص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بخش تجلیل از مفاخر فرهنگ و ادبیات کردی نیز به تجلیل از هنرمندان، شعرا، نویسندگان و ادبای کردی تعلق دارد که شامل آثار مکتوب و فاخری بوده که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است.

نفرات برگزیده همایش فضایل رضوی سیستان و بلوچستان معرفی شدند

نفرات برگزیده کشوری هشتمین همایش ملی«علمی ، پژوهشی» فضایل رضوی سیستان و بلوچستان از سوی هیات داوران انتخاب و معرفی شدند.

یاسر اسماعیل‌زاده امامقلی از زاهدان با ارائه مقاله تبیین راهبردهای تقریب مذاهب در سیره و گفتار امام رضا (ع) رتبه اول کشوری هشتمین همایش ملی«علمی،پژوهشی» فضایل رضوی سیستان و بلوچستان را از آن خود کرد.

احمد آرخ و احد داوری از زابل با ارائه مقاله نگرشی اجمالی به امام رضا علیه السلام از نگاه رجالیون اهل تسنن به صورت مشترک رتبه دوم این همایش را از آن خود کردند.

رتبه سوم کشوری هشتمین همایش ملی«علمی ، پژوهشی» فضایل رضوی سیستان و بلوچستان به مرضیه علی پور از تهران بابت ارائه مقاله‌ای با عنوان انعکاس توسل به امام رضا (ع) در سیره علمای فریقین و نگارگری مذهبی اختصاص یافت.

گلناز عظیمی و علیرضا کتابی از تبریز با ارائه مقاله‌ای با عنوان بررسی روایات امام رضا(ع)در کتب اربعه به صورت مشترک رتبه چهارم همایش را کسب کردند. رتبه پنجم هشتمین همایش ملی«علمی ، پژوهشی» فضایل رضوی استان به مرضیه السادات حسینی و دکتر زهرا قاسم نژاد از اصفهان بابت ارائه مقاله بررسی روایات امام رضا اختصاص یافت.

هشتمین همایش ملی (علمی پژوهشی )فضایل رضوی سیستان و بلوچستان ،12 شهریور ماه، ساعت 30/ 8 در محل تالار امام رضا(ع)دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N474309

وبگردی