آفتاب

نخست وزیر پاکستان: تسلیم خواسته های غیرقانونی نمی شوم

نخست وزیر پاکستان: تسلیم خواسته های غیرقانونی نمی شوم

اسلام آباد – ایرنا – نخست وزیر پاکستان خواسته های مخالفانش را غیرقانونی و غیرمنطقی دانست و تاکید کرد که تسلیم این خواسته ها نخواهد شد.

ˈمحمد نواز شریفˈ ساعتی پیش در گفت و گو با شبکه خبری اردو زبان «دنیا تی وی»، ادعاهای ˈعمران خان ˈو ˈطاهر القادری ˈ را مبنی بر اینکه دریایی از هواداران از آنها حمایت می کنند، به استهزا گرفت و گفت: همه می دانند که چه تعداد افراد دور مخالفان جمع شده اند. عمران خان و طاهر القادری از دریایی از صندلی های خالی در اطرافشان سخن می گویند.

نواز شریف تصریح کرد: تنها چند هزار نفر تجمع کننده در پایتخت با سردادن شعارهای ضددولتی نمی توانند و حق ندارند اکثریت احزاب سیاسی پاکستان را که از رای و حمایت اکثریت قریب به اتفاق مردم این کشور برخورداند، اسیر خواسته های غیرقانونی خود کنند.

عمران خان که یک هفته قبل از آغاز تظاهرات ضددولتی در اسلام آباد، وعده برگزاری «تظاهرات میلیونی» علیه دولت داده بود، توانست روزهای اول حدود 30 تا 40 هزار هوادار در پایتخت دور خود جمع کند و تقریبا همین تعداد هم به دعوت طاهرالقادری به پایتخت آمدند.

اکنون با گذشت شانزده روز از آغاز این تجمع ها، بسیاری از هواداران مخالفان دولت از تحصن و تجمع خسته شده و راهی خانه ها و شهرهایشان شده اند و جمعیت تقریبا به نصف کاهش یافته است.

نواز شریف در ادامه مصاحبه امروز خود بار دیگر بر تمایل دولت برای حل اختلافات از طریق مذاکره تاکید کرد و گفت: اما مخالفان شرط هایی تعیین کرده اند که غیرقانونی و غیرقابل قبول است.

نخست وزیر پاکستان گفت: ما قبلا بخشی از خواسته های قانونی مخالفان را پذیرفته ایم و حتی پیشنهاد کرده ایم که کمیته قضایی برای تحقیق درباره ادعای عمران خان مبنی بر وجود تقلب در انتخابات سال 2013 تشکیل شود.

عمران خان و طاهرالقادری ، همچنان خواسته اصلی خود از دولت را برکناری نواز شریف ازقدرت مطرح می کنند و بر آن اصرار دارند.

نواز شریف همچنین از آثار مخرب تجمع های 16 روزه بر اقتصاد، ثبات و وجهه بین المللی پاکستان سخن گفت و اظهار داشت: این حرکت نسنجیده از سوی مخالفان باعث شد تا سفر دو رئیس جمهور (سریلانکا و مالدیو) به اسلام آباد به تعویق افتد.

وی افزود: اکنون برنامه سفر رییس جمهوری چین به پاکستان را در پیش داریم و با توجه به اینکه قراردادهای عمرانی و اقتصادی زیادی با چین امضا کرده ایم، ادامه وضعیت سیاسی موجود در اسلام آباد ممکن است تاثیر جبران ناپذیر بر این قراردادهای مهم بگذارد.

نخست وزیر پاکستان در بخشی دیگر از سخنانش از تحولات و بحران سیاسی جاری در کشورش به عنوان یک رگبار زودگذر یادکرد و گفت: این وضعیت به زودی تمام خواهد شد.

نواز شریف پنجشنبه گذشته در دیدار با راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان، خواستار ایفای نقش تسهیل کننده ارتش برای کمک به حل بحران سیاسی کشورش شد اما با وجود ورود ارتش به صحنه و انجام مذاکراتی میان فرمانده ارتش با رهبران احزاب مخالف، تا کنون نشانه ای از گشایش در این بن بست دیده نشده است.

آساق5 *171*272*1723 *1446
کد N474136

وبگردی