آفتاب

روسیه و ناتو در مسیر بازگشت به دوران جنگ سرد

روسیه و ناتو در مسیر بازگشت به دوران جنگ سرد

تهران - ایرنا - نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حالی در هفته جاری برگزار می شود که رویارویی های این سازمان با روسیه، موقعیت دو طرف را به زمان جنگ سرد بازگردانده است.

به گزارش منابع خبری، نشست سران کشورهای عضو ناتو با حضور 60 رییس جمهوری یا رییس دولت و چهارهزار هیات رسمی در شهر ˈنیوپورتˈ در جنوب ولز بریتانیا که 4 و 5 سپتامبر (13 و 14 شهریور) برگزار می شود، اولین میزبانی انگلیس از سران این کشورها بعد از نشست سال 1990 و در زمان پایان یافتن جنگ سرد است.

نشریه انگلیسی ˈاکونومیستˈ در این باره نوشت: ناتو از زمان آغاز بحران اوکراین در ماه مارس (اسفند/فروردین) و الحاق شبه جزیره کریمه چند گام معتدل برداشت تا به اعضای این سازمان که در همسایگی روسیه واقع شده اند، نشان دهد از آنها حمایت می کند.

اما به رغم تلاش های ˈاندراس فوگ راسموسنˈ دبیر کل ناتو برای تشدید حضور نظامی این سازمان در شرق اروپا، بعضی کشورهای عضو از جمله آلمان، ایتالیا و هلند مخالف این امر بودند.

درخواست لهستان برای استقرار 10 هزار نیروی ناتو که بخش قابل توجهی از آن را نیروهای آمریکایی تشکیل دهند، توسط همین کشورها رد شد؛ زیرا این اقدام را موجب تنش زایی بیشتر می دانستند.

انتظار می رود ناتو در این نشست پروژه ˈطرح اقدامˈ را با هدف تقویت بازدارندگی تصویب کند. بر اساس این طرح یک تیپ با آمادگی بالا تشکیل می شود که در عرض چند ساعت آمادگی انجام عملیات را خواهد داشت، تسلیحات سنگین در لهستان مستقر می شود که هنگ یادشده در صورت نیاز می تواند از آن استفاده کند و همچنین یک مرکز فرماندهی جدید تاسیس می شود.

این امر به معنای نقض توافقنامه همکاری و امنیتی روسیه و ناتو است که در نشست 1997 سران ناتو در پاریس امضا شد.

کشورهای اروپایی عضو ناتو همچنین با معضل کسری بودجه از چند سال قبل روبرو بوده اند که به کاهش بودجه نظامی کشور منجر شده است. روسیه بودجه نظامی خود را به دو برابر از سال 2007 به بعد افزایش داده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا وعده داده بودند دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی اختصاص دهند، در حالیکه حتی انگلیس و فرانسه نیز با این میزان فاصله دارند.

در همین حال منابع خبری با اشاره به برگزاری این نشست از احتمال برگزاری تظاهرات در اعتراض به آن خبر داده نوشتند: پلیس نیوپورت 9 هزار و 500 نفر را برای تامین امنیت این نشست در شهر مستقر کرده و بیش از یکهزار و 500 مایل حصار امنیتی در محل برگزاری نشست تدارک دیده است.

با وجود این پلیس پیش بینی می کند دست کم 20 هزار نفر در روزهای برگزاری نشست تظاهرات کنند، به ویژه که اعتراضها در نشست قبلی سران ناتو در شیکاگو در سال 2012 و در نشست استراسبورگ در سال 2009 به خشونت هم کشیده شد.

ابتدا قرار بود این نشست همزمان با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، یعنی در ماه ژانویه سال 2015 میلادی برگزار شود، اما بحران اوکراین و بررسی تحولات آن تاریخ نشست را تغییر داد.

مهمترین دستور جلسه این نشست بررسی بحران اوکراین و تا حدی بازگشت ناتو به ماموریت سابق خود در زمان جنگ سرد یعنی اطمینان از دفاع از مرزهای کشورهای عضو است.

اروپام**9157**1479
کد N473890

وبگردی