آفتاب

چاپ فصل گمشده «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» برای اولین‌بار

چاپ فصل گمشده «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» برای اولین‌بار

بخشی از کتاب معروف «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» که 50 سال پیش به دلیل مناسب نبودن محتوی منتشر نشد، برای اولین‌بار به چاپ رسید.

بخشی از کتاب معروف «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» که 50 سال پیش به دلیل مناسب نبودن محتوی منتشر نشد، برای اولین‌بار به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک فصل از کتاب «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» معروف‌ترین اثر «رولد دال» پس از نیم قرن به محتویات این کتاب افزوده شد.

50 سال پیش این بخش‌ها از لحاظ اخلاقی برای کودکان مناسب به نظر نیامد و هرگز منتشر نشد. این فصل با تصاویری از «کوئنتین بلیک» هنرمند معروف همراه است که پس از مرگ دال در میان وسایلش پیدا شد.

این فصل، پنجمین فصل کتاب دال بوده که اولین‌بار در سال 1964 در آمریکا و دو سال پس از آن در انگلیس به چاپ رسید و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودک شد.

رولد دال

اقتباس سینمایی این اثر به کارگردانی «تیم برتون» و بازی برجسته «جانی دپ» به شهرت بین‌المللی این داستان کمک فراوانی کرد. فصل گمشده «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» نشان می‌دهد تعداد شخصیت‌های این کتاب بیشتر از آن چیزی هستند که در رمان امروزی چاپ می‌شود.

به گزارش گاردین، رولد دال به دلیل فعالیت در نیروی جاسوسی انگلیس، در آمریکا زندگی می‌کرد و نویسنده موفقی در حوزه ادبیات بزرگسال بود. مجموعه داستان‌های سال 1960 او طرفداران بسیاری داشت و صدرنشین جدول پرفروش‌ترین‌های «نیویورک تایمز» شد. او پس از ازدواج با «پاتریشیا نیل» ستاره سینما نگارش برای کودکان را براساس داستان‌هایی که برای فرزندانش تعریف می‌کرد، آغاز کرد.

«جیمز و هلوی غول‌آسا» در سال 1964 به چاپ رسید و به یکی از معروف‌ترین کارهای او بدل شد. دال پس از آن نگارش اولین نسخه «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» را آغاز کرد اما در این میان، پسر چهار ماهه‌ی وی در اثر تصادف کالسکه با یک تاکسی از بین رفت. یک سال پس از آن هم دختر هفت ساله‌ی این نویسنده به سرخک مبتلا شد و جان خود را از دست داد.

این رویدادهای تلخ باعث شد دال نوشتن کتابش را مدت‌ها کنار بگذارد، اما پس از اتمام کار و انتشار، این اثر به فروشی 10 هزار جلدی در عرض یک هفته دست پیدا کرد. این کتاب هرگز از چرخه چاپ خارج نشد و تاکنون تنها نسخه‌های انگلیسی آن بیش از 30 میلیون جلد فروش داشته‌اند. «چارلی و کارخانه‌ شکلات‌سازی»، «جادوگرها»، «ماتیلدا» و «آقای روباه شگفت‌انگیز» از معروف‌ترین کتاب‌های دال هستند.

انتهای پیام

کد N473821

وبگردی