آفتاب
توسط پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

طرح بررسی تاثیر خاکورزی حفاظتی بر خصوصیات سیستم تولید و خاک اجرا می‌شود

طرح بررسی تاثیر خاکورزی حفاظتی بر خصوصیات سیستم تولید و خاک اجرا می‌شود

قرارداد اجرای دو طرح تحقیقاتی با عنوان "بررسی تاثیر خاکورزی حفاظتی بر خصوصیات سیستم تولید و خاک و بهینه سازی آن متناسب با شرایط بومی" و "بررسی امکان استفاده از سیستم مکش به جای پمپ باد برای جمع آوری شب پره ها و تغییرات در روش جمع آوری تخم زنبور و برش زدن کاغذهای حاوی تخم در راستای بهینه سازی انسکتاریوم تولید زنبورهای تریکوگراما و براکون" بین پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و شرکت مهندسی زراعی دشت ناز ساری منعقد شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر مجید جوانمرد، رئیس پژوهشکده کشاورزی در رابطه با طرح خاکورزی حفاظتی اظهار کرد: روش بی خاکورزی یکی از روش‌های خاکورزی حفاظتی است که تنها عملیات تخریب خاک، مربوط به کاشت بذر بوده و سطح خاک کاملا پوشیده از بقایای محصول قبل است. از فواید این نظام می توان به حفظ خاک و آب، صرفه جویی در وقت، انرژی، هزینه و کارگر، کاهش تردد ماشین آلات و مصرف سوخت، افزایش مواد آلی خاک، پایداری بیشتر خاک و افزایش عملکرد اشاره کرد.

وی افزود: با توجه به گسترش نظام خاکورزی حفاظتی طی چند سال اخیر در ایران،‌ مطالعات منطقه‌ای جهت مقایسه با سیستم‌های متداول و تاثیر آن بر خصوصیات خاک،‌ تولید محصول و هزینه‌های تولید ضروری است. با توجه به اجرای خاکورزی حفاظتی در مزارع دشت ناز ساری،‌ بررسی علمی تاثیرات این سیستم و مقایسه آن با سیستم‌های متداول و ارائه راهکارهای مناسب برای بهبود نظام تولید، ضروری به نظر می‌رسید و این طرح در این راستا اجرا می‌شود. مدیریت اجرایی این طرح بر عهده دکتر علیمددی، دکتر عباس زاده و دکتر رستم زا است.

جوانمرد درباره طرح بهینه سازی انسکتاریوم گفت: با توجه به ضرورت جایگزینی سموم شیمیایی با روشهای زیست سازگار، در حال حاضر کنترل بیولوژیک آفات اهمیت بسیار زیادی یافته و در حال حاضر جزء اولویتهای اول سازمان حفظ نباتات کشور و وزارت جهاد کشاورزی است. هرچند طی سال‌های گذشته پرورش انبوه دشمنان طبیعی و میزبان واسط آنها در کشور انجام گرفته، ولی به دلیل مشکلات موجود، این روشها هنوز به طور سنتی انجام می‌شود که این مساله سبب بروز مشکلات فراوان در افرادی که با پرورش حشرات سر و کار دارند، صرف هزینه و وقت طولانی و به طور کلی دشواری تولید شده است.

وی تاکید کرد: در این طرح، هدف اصلی بهینه سازی تولید میزبان واسط دو گونه از مهمترین زنبورهای دشمنان طبیعی است، به طوریکه در نهایت سبب سهولت پرورش، کاهش هزینه‌ها و زمان تولید شود. اجرای این طرح با مدیریت دکتر عطاپور و دکتر عباس زاده صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N473813

وبگردی