آفتاب
معاون پیشین آژانس در گفتگو با مهر:

موضوع پهپاد اسرائیلی تأثیر مستقیم بر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نخواهد گذاشت

موضوع پهپاد اسرائیلی تأثیر مستقیم بر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 نخواهد گذاشت

اولی هاینونن معاون پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که موضوع پهپاد اسرائیلی تأثیر مستقیمی بر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، یک پرنده کوچک رادار گریز رژیم صهیونیستی که پیشرفته ترین فناوری پنهان کاری و نامرئی بودن و رادارگریز بودن در تمام اجزای آن به کار گرفته شده بود با سطح مقطع راداری بسیار کوچک به محض ورود و عبور از مرز این پرنده در رصد و رهگیری سیستم هوایی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و منهدم شد.

اولی هاینونن معاون و رییس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی و استاد دانشگاه هاروارد درباره چرایی جاسوسی اسرائیل از تأسیسات هسته ای نطنز در این مقطع مهم زمانی به خبرنگار مهر گفت: برنامه هسته ای تحت تدابیر امنیتی از اطلاع دیگر کشورها محافظت و مراقبت می شود.

وی تأکید کرد: در واقع این برنامه ها از سال 1940 میلادی به بعد تحت نظارت و مانیتورینگ جاسوسی کشورهای همسایه و دشمنان قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که هواپیماهای بدون سرنشین(پهپاد) توسط کشورهای مختلفی ساخته می شود و کشوهای زیادی نیز از آن استفاده می کنند.

استاد دانشگاه هاروارد افزود: آنچه از اخبار و اظهارات منتشر شده توسط سپاه پاسداران ایران بر می آید این است که این پهپاد احتمالاً پرواز خود را از یکی از کشورهای همسایه آغاز کرده است و به سمت نطنز حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: چنین پهپادهایی دارای دوربینهایی هستند که توسط ماهواره حمایت می شوند و می توانند عکسهایی بسیار نزدیک از اهداف خود و از زوایای مختلف بگیرند.

هاینونن در ادامه یادآور شد: این پهپادها همچنین می توانند به عنوان سکویی برای حسگرهای طیفهای الکترومغناطیس و حسگرهای اشعه گاما و حسگرهای شیمیایی عمل کند.

رییس سابق بازرسان تسلیحاتی و هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: حسگرهای الکترومغناطیس معمولاً شامل طیفهای قابل مشاهده، مادون قرمز و دوربینهای نزدیک مادون قرمز و سیستمهای راداری هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین پهپادها برای رهگیری ارتباطات مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس اظهارات مقامهای سپاه پاسداران ایران این موضوع که چه حسگرهای دیگری ممکن است در این پهپاد باشد قابل تشخیص نیست اما این سیستمها برای شناسایی ساختمانها و تأسیسات ناشناخته مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در خصوص تأثیر جاسوسی اسرائیل از تأسیسات هسته ای نظنز بر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 گفت: تصور نمی کنم که موضوع این پهپاد تأثیر مستقیمی بر مذاکرات داشته باشد. اما این موضوع نشان می دهد که همسایگان ایران برنامه هسته ای این کشور را به دقت تحت نظر دارند.
..............

گفتگو از جواد حیران نیا

کد N473660

وبگردی