آفتاب

دبیر کل دی 8: اجلاس سران امسال در استانبول برگزار می شود

دبیر کل دی 8: اجلاس سران امسال در استانبول برگزار می شود

آنکارا - ایرنا - ˈسید علی موسویˈ دبیر کل ایرانی گروه ˈدی 8 ˈ گفت: نهمین اجلاس سران سازمان ˈکشورهای اسلامی در حال رشدˈ (دی8 ) اواخر پاییز امسال در استانبول برگزار می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، موسوی در حاشیه مراسم تحلیف ریاست جمهوری ˈرجب طیب اردوغانˈ در کاخ ریاست جمهوری ترکیه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به دیدارهای جداگانه اش با ˈاحمد داوداوغلوˈ کفیل نخست وزیر و وزیر خارجه فعلی ترکیه و اردوغان رییس جمهوری جدید این کشور گفت: موضوع واگذاری ساختمان بزرگتری به دبیرخانه دی 8 در استانبول از سوی دولت ترکیه در این گفت و گوها مطرح شد.

وی اضافه کرد: از رییس جمهوری جدید ترکیه خواستم که تاریخ و محل اجلاس سران دی 8 روشن شود تا دبیرخانه بتواند مقدمات لازم را برای برگزاری هرچه بهتر این نشست عالی فراهم کند.

دبیرکل دی 8 افزود: در مذاکرات قبلی با مقامات ترکیه به برگزاری این نشست در ماه نوامبر سالجاری میلادی ابراز تمایل شده بود، ولی انتظار می رود به زودی تاریخ دقیق و محل برگزاری آن در استانبول مشخص شود.

او با یادآوری اینکه هشتمین نشست سران دی 8 در 22 نوامبر سال 2012 در اسلام آباد پایتخت پاکستان برگزار شده بود، گفت: در نهمین نشست سران دی 8 در استانبول، پاکستان، ریاست دوره ای دی 8 را به ترکیه تحویل خواهد داد.

ایده تشکیل سازمان دی 8 به عنوان یک اتحادیه اقتصادی فرامنطقه ای، متشکل از هشت کشور مسلمان در حال توسعه شامل کشورهای جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالـزی، مصر و نیجریه برای اولین بار از سوی ˈنجم الدین اربکانˈ، رهبر فقید حزب اسلام گرای ˈرفاهˈ و نخست وزیر وقت ترکیه، با هدف تقویت همکاری های اقتصادی بین کشورهای مزبور در جریان کنفرانسی تحت عنوان ˈهمکاری برای توسعهˈ (اکتبر 1996 – ترکیه) با حضور وزرای خارجه این کشورها مطرح و با استقبال آنان مواجه شد.

این سازمان رسما در تاریخ 25 خرداد ماه 1376 با برگزاری اولین اجلاس سران در استانبول آغاز به کار کرد.

خاورم/2011**1651
کد N473641

وبگردی