آفتاب

طرح سه مرحله‌ای محمود عباس برای تشکیل "کشور فلسطین"

طرح سه مرحله‌ای محمود عباس برای تشکیل "کشور فلسطین"

منابع آگاه فلسطینی اعلام کردند که محمود عباس طرحی سه مرحله‌ای را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین تدوین کرده است که این گام توسط رهبران فلسطینی با توافق جنبش حماس در راس اولویت‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منابع آگاه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط اعلام کردند که بر اساس این طرح محمود عباس، رییس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین، یک مهلت زمانی چهارماهه به آمریکایی‌ها داده می‌شود تا مرزهای کشور آتی فلسطین را ترسیم کنند تا بتوانند رژیم صهیونیستی را برای به رسمیت شناختن آن راضی کنند؛ در صورتی که دو طرف با این مساله موافقت کنند مذاکرات فوری که دارای سقف زمانی است آغاز می‌شود و در جریان آن از تل‌آویو خواسته می‌شود تا نقشه‌ای را که دارای مرزهای اسرائیل است ارائه دهد اما در صورتی که این اقدامات شکست بخورد مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین با حمایت کشورهای عربی به شورای امنیت می‌روند تا خواهان اخراج صهیونیست‌ها از اراضی فلسطین در دوره زمانی مشخص شوند اما در صورتی که این اقدام نیز شکست بخورد رهبران فلسطینی گزینه سوم را اجرا خواهند کرد و به تمام سازمان‌های بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری ملحق خواهند شد و محاکمه رهبران رژیم صهیونیستی را آغاز خواهند کرد.

منابع تاکید کردند که این طرح در هنگام نشست اخیر سازمان آزادیبخش فلسطین تدوین شد و عباس در دیدار اخیر خود در دوحه با خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص این طرح توافق یافتند.

قرار است که عباس یک هیات فلسطینی را با حضور صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین و ماجد فرج، مدیر دستگاه اطلاعات به واشنگتن اعزام کند تا آن‌ها در دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا این طرح محمود عباس را به صورت کامل مطرح کنند و از موضع آمریکا در قبال این طرح آگاه شوند اما این اقدام پس از نشست شورای وزرای عرب در قاهره برگزار خواهد شد.

مسئولان در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط تاکید کردند که این طرح تنها ضمانت برای جلوگیری از تکرار تجاوزات در حق مردم فلسطین است.

هم‌زمان روزنامه عبری‌زبان هاآراتص گزارش داد که عباس به آمریکایی‌ها اعلام کرده است که مردم فلسطین در مدت زمان طولانی منتظر نخواهند ماند تا اسرائیلی‌ها برای عقب‌نشینی از اراضی اشغالی قانع شوند.

این روزنامه اعلام کرد که عباس خواهان این است که هرچه سریع‌تر مرزها مشخص شود و وی در موارد بسیاری در گذشته تلاش کرد تا مرزها مشخص شود اما رژیم صهیونیستی با آن موافقت نکرد.

از سوی دیگر منابع آگاه در فلسطین اعلام کردند که مذاکره میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی در اواسط هفته جاری از سر گرفته می‌شود تا مسائل حل و فصل نشده از جمله آزادی اسیران، بازسازی فرودگاه و ساخت اسکله مورد بررسی قرار بگیرد.

منابع در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کردند که این مذاکرات به مدت یک ماه میان طرفین ادامه خواهد داشت تا آن‌ها به توافق نهایی در مورد آتش‌بس دست یابند.

منابع افزودند: در صورتی که مذاکرات به راه‌حل‌های مطلوب دست یابد می‌توان این توافقات را تا پیش از یک ماه امضا کرد.

انتهای پیام

کد N473455

وبگردی