آفتاب

بازسازی غزه و جامعه جهانی در بوته امتحان

بازسازی غزه و جامعه جهانی در بوته امتحان

غزه – ایرنا – گرد وغبار تجاوزهمه جانبه دشمن صهیونیستی بعداز 51 روز اکنون و آرام آرام در حال فروکش است و خرابی های و ویرانه های هولناک که ماشین جنگی دشمن در نوار غزه بر جای گذاشته است، نمایان تر می شود.

به گزارش ایرنا ازغزه، پیامدهای این جنگ که بدون تردید با پیروزی قاطع نظامی و سیاسی ملت و مقاومت فلسطین به پایان رسید و دشمن صهیونیستی متحمل شکست سنگینی دیگر شد، قابل انکار و کتمان نیست و اکنون جامعه جهانی و بویژه کشورهای منطقه باید با تحمل مسئولیت خود برای بازسازی سریع غزه و کاستن از آلام مردم آن دست بکار شوند.

« مسحن ابو رمضان» رییس هیات مدیره « شبکه سازمان های محلی» برضرورت شروع فوری عملیات بازسازی غزه تاکید کرد و گفت که تاخیر در این موضوع بسیار حساس به افزایش رنج های صده هزار فلسطینی که از شر حملات دشمن صهیونیستی خانه خود را ترک کرده بودند، منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ توجیهی برای کوتاهی جامعه جهای و کشورهای منطقه در این زمینه پذیرفتنی نیست ، از دستگاه های رسمی فلسطینی خواست تا بسرعت کمیته ملی با حضور نمایندگان دولت و هیات های مجتمع ها را تشکیل دهد تا جلوی خطای گذشته که در جریان همایش « شرم الشیخ مصر» بدنبال حمله سال 2012 به غزه رخ داد، گرفته شود.

ابورمضان اظهار داشت که نتایج همایش شرم الشیخ هیچ دستاورد عملی برای مردم غزه نداشت.

این فعال فلسطینی با تاکید به اینکه هرگونه کوتانی به عمیق شدن بحرانی انسانی در غزه منجر خواهد شد، هشدار داد: مراکز اسکان با مشکلات بهداشتی زیادی مواجه هستند بویژه اینکه در فصل تابستان قرار داریم و امکان انتشار وبا و بیماری ها زیاد است.

وی خاطرنشان کرد که چندماه دیگر وارد فصل سرما می شویم و نبود سرپناه مناسب برای آن دسته از مردم غزه که خانه هایشان بطور کامل ویران شده و تعدادشان از 210 هزار نفر فراتر رفته است، مشکل ساز خواهد بود و کودکان در معرض خطرهای زیادی قرار دارند.

ابورمضان با اشاره به همایش کشورهای کمک کننده که قرار است در نیمه های ماه آینده میلادی در قاهره برگزار شود، گفت :شرکت کنندگان در این همایش باید درک صحیحی از بهای گرانی که ملت فلسطین در مقابل جنایات گستاخانه دشمن صهیونیستی در غزه پرداخت کرده، داشته باشند تا بتوانند به مسئولیت ها و وظایف خود عمل کنند

این فعال فلسطینی نسبت به توطئه برخی طرف ها برای فراهم کردن زمینه مشارکت شرکت های صهیونیستی در بازسازی غزه و کسب درآمدهای اقتصادی هشدار داد و افزود: پذیرفتنی نیست که قاتل و جنایتکار در بازسازی ویرانه هایی که خود عامل آن بوده است مشارکت کند تا از این محل سودی به جیب بزند.

وی خاطرنشان کرد: تا این لحظه مشخص نیست که کدام کشورها در همایشی که قرار است احتمالا برای بررسی بازسازی غزه در نروژ برگزار شود ، شرکت می کنند اما برخی طرف ها مانند قطر و ترکیه اعلام کرده اند که قصد دارند در عملیات بازسازی غزه شرکت کنند و در اجلاس نروژ حضور می یابند.

ابورمضان تصریح کرد: البته معلوم نیست که قطر و ترکیه در همایش قاهره هم حضور پیدا می کنند یا نه زیرا روابط آنها با مصر همپنان بحرانی است.

« رمضان عبدالله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرده است تنها کشورهایی حق دارند در بازسازی غزه مشارکت کنند که در زمان جنگ سکوت نکرده و بدتر اینکه از دشمن صهیونیستی حمایت نکرده باشند.

منابع فلسطینی تاکنون و براساس بررسی ها و آمارهای اولیه تخمین زده اند که برای بازسازی غزه به بیش از 3 میلیارد دلار نیاز است بویژه اینکه حدود 50 هزار خانه نیاز به بازسازی کامل و یا ترمیم دارد.

« ماهر الطباع» کارشناس اقتصادی گفت: تجاوز اخیر دشمن صهیونیستی به غزه ویرانی های گسترده ای برجای گذاشته و می توان گفت که اقتصاد غزه فروپاشیده است.

وی هشدار داد که ایجاد هرگونه مانع در راه ورود لوازم ساختمانی به غزه برای بازسازی ، موجب می شود که روند بازسازی حدود 5 سال طول بکشد.

الطباع با توجه به حجم ویرانی هایی که ماشین جنگی دشمن صهیونیستی برجای گذاشته و رفتار و اقدامات قابل پیش بینی صهیونیست ها در گذرگاه ها بویژه گذرگاه« کرم ابوسالم» در جلوگیری از ورود کامیون های حامل لوازم و مصالح ساختمانی به غزه، تاکید کرد که روند بازسازی طولانی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی فلسطینی اظهارداشت: گذرگاه کرم ابوسالم دو روز در هفته کاملا تعطیل و در روزهای دیگر هم فقط چند ساعت باز است.

دشمن صهیونیستی درهفت سال گذشته محاصره ظالمانه موانع زیادی برای ورود مصالح ساختمانی به غزه ایجاد و قوانین سخت گیرانه ای وضع کرده و مدعی است که مقاومت از این مصالح در ساخت موشک و سلاح های جنگی استفاده می کند.

گروه های فلسطینی این ادعای صهیونیست ها را بارها رد کرده اند و طرف های خارجی از جمله سازمان ملل متحد تنها یکبار محاصره ظالمانه را در چارچوب مجازات دسته جمعی مردم غزه دانسته اند و این در حالی است که قدرت های بزرگ و حتی برخی کشورهای منطقه بویژه عرب برغم مشاهده ظلم ها و جنایات صیونیست ها سکوت کرده و دردناک تر اینکه از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند.

و اما اکنون جامعه جهانی بویژه کشورهای عربی و اسلامی در بوته امتحانی سخت قرار دارند و دور نخواهد بود که نتیجه این امتحان هرچند قابل پیش بینی است، برای همه نمایان خواهد شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و «خالد مشعل» رییس دفتر سیاسی حماس با تبریک پیروزی های مردم غزه و گروه های مقاومت فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی از ایستادگی قهرمانانه مردم غزه در مقابله با این تجاوزات ظالمانه تجلیل کرد.

« محمد جواد ظریف» با اشاره به حجم گسترده خرابی های ناشی از جنایات رژیم صهیونیستی، افزود: بازسازی غزه به تلاش زیادی نیاز دارد و امیدوارم جامعه بین الملل و کشورهای اسلامی در این راه سریعا وارد عمل شوند.

وی با تاکید بر حضور جدی جمهوری اسلامی ایران در کنار فلسطینیان، آمادگی ایران را برای درمان مجروحان حملات رژیم اشغالگر قدس ، ارسال کمک های انسان دوستانه و کمک به بازسازی غزه اعلام کرد.

خاورم *(1)*387* 1324
کد N473218

وبگردی