آفتاب
خباز در گفت‌وگو با ایلنا:| 199390

نجفی مسیر جلوگیری از رانت‌خواری و فرصت‌طلبی را ادامه دهد

نجفی مسیر جلوگیری از رانت‌خواری و فرصت‌طلبی را ادامه دهد

طرح بحث‌هایی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور در جلسه استیضاح بود فرجی دانا برکنار نمی شد خیلی وجاهت ندارد چرا که فرجی دانا به تنهایی توانست محکم و با استدلال از خود دفاع کند.

معاون تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری با بیان اینکه نجفی مدت‌ها در وزارت علوم بوده و کاملا دانشگاه را می‌شناسد، گفت:‌ میدواریم که سرپرست فعلی راه گذشته را که اصلاح امور و انتصاب افراد شایسته و جلوگیری از رانت خواری وفرصت طلبی بود ادامه دهد و همچنان جلوی ویژه خواری در وزارت علوم بگیرد.

محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مسئله استیضاح وزیر علوم گفت: این استیضاح چند محور داشت که وزیر علوم بهترین و مستدل‌ترین پاسخ‌ها را در جلسه استیضاح ارائه کرد به نظرمن سوالات و پاسخ‌ها کاملا مشخص وشفاف بود و روشن شد که وزیر تخلفی انجام نداده است.

وی افزود: ممکن است برخی بگویند وزیر علوم خلاف عقیده ما کاری انجام داد در حالی که در قانون آمده است که وقتی فردی وزیر نشد از مابقی سمت‌های دولتی محروم نیست همانطور که رئیس مجلس نیز در پایان استیضاح برای فرجی‌دانا اظهار امیدواری کرد که در سمت‌های دیگر موفق باشد یعنی چنین چیزی دور از انتظارنیست.

خباز با تاکید براینکه کسی که برای نظارت رای نیاورد را نمی توان تبعید ویا از حقوق ا جتماعی اش محروم کرد گفت: بنابراین اگر صلاحیت فردی در جایی تایید نشد به معنای این نیست که از دیگر مشاغل نیز باید محروم شود ضمن اینکه استفاده از تجربیات کسانی که در سمت وزارت بوده اند بسیار ارزشمند است چرا که این تجربیات رایگان به دست نیامده است.

وی ادامه داد: همه حرف استیضاح کنندگان این بود که چرا فردی که ما به وی رای نداده‌ایم باید معاون وزیر شود. درحالی که فرجیدانا در مقابل بورسیه‌های غیر قانونی به گونه‌ای عمل کرد که حتی باید به او مدال هم می‌دادند چراکه او در مقابل یک رانت علمی ایستاد که به مراتب خسارت‌های آن از رانت مالی بیشتر است.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید براینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است گفت: این افراد قطعا باید در پیشگاه تاریخ، خداوند و وجدان خود پاسخگو باشند. به نظر من در جلسه استیضاح به تمام چهار دلیل استیضاح کنندگان پاسخ داده شد آن هم به شکل محکم وعلمی با آمار و ارقام که بخشی از آن نیز به رئیس مجلس داده شد.

خباز با بیان اینکه به هر حال با برکناری وزیر علوم توسط مجلس رابطه دولت وقوه مقننه به هم نخواهد خوردگفت: اما انتظار می‌رفت که اکثریت به حرف‌های قانع کننده فرجی دانا واکنش مثبت نشان دهند.

وی با اشاره به انتخاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم نیز گفت: رئیس جمهور مجبور بود به سرعت فردی را به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کند بنابراین شخصی را معرفی کرد که ضمن برخورداری از شایستگی بالا، مدت‌ها در وزارت علوم بوده و کاملا دانشگاه را می‌شناسد و در طول این مدت در وزارت آموزش و پرورش نیز وزیری به موفقی نجفی وجود نداشته است.

نماینده پیشین مجلس افزود: نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شده است تا اول مهر امسال با آرامش سپری شود و شرایط لازم را برای سال تحصیلی جدید آماده کنند. ما امیدواریم که سرپرست فعلی راه گذشته را که اصلاح امور و انتصاب افراد شایسته و جلوگیری از رانت خواری وفرصت طلبی بود ادامه دهد و همچنان جلوی ویژه خواری در وزارت علوم بگیرد

وی در پاسخ به این سوال که نجفی گزینه نهایی رئیس جمهور برای وزارت علوم خواهد بود گفت: پیش بینی نهایی این مسئله ممکن نیست به هر حال رئیس جمهور برای این مسئله سه ماه فرصت دارد ما باید به رئیس جمهور برای رایزنی و مشورت بانخبگان و د رنظرگرفتن همه جوانب فرصت بدهیم.

خباز درخصوص عدم حضور رئیس جمهوردر جلسه استیضاح نیز گفت: یکی از ویژگی‌های انسان مسلمان این است که برقول خود پایبند باشد رئیس جمهور به مردم اردبیل قول داده بودکه در آن روز پیش آنها باشد و نمی‌شد مردم را در هوای گرم نگه داشت. کسی که با رای مردم روی کار آمده نمی تواند مردم را منتظر خود بگذارد.

وی افزود: ضمنا بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد که همه روسای جمهور از دولت میر حسین موسوی تا احمدی‌نژاد در برخی جلسات استیضاح وزرای خود شرکت نکرده‌اند و اگر نمایندگان قصد رای دادند داشتند باید به عقل، تدبیر، وظیفه، اعتقاد و وجدان خود مراجعه می کردند بنابراین طرح بحث‌هایی مبنی بر اینکه اگر رئیس جمهور در جلسه استیضاح بود فرجی دانا برکنار نمی شد خیلی وجاهت ندارد چرا که فرجی دانا به تنهایی توانست محکم و با استدلال از خود دفاع کند.

کد N472944

وبگردی