آفتاب

وایبر در آستانه فیلتر شدن؟

وایبر در آستانه فیلتر شدن؟

حجم گسترده مطالب توهین آمیز در چند روز گذشته احتمال فیلتر شدن وایبر را بالا می برد.

انتشار ناگهانی حجم قابل توجهی از مطالب توهین آمیز درباره بنیانگذار جمهوری اسلامی و نظام در وایبر در چند روز اخیر، احتمال فیلتر شدن وایبر را زیاد می کند.


به گفته کاربران شبکه های اجتماعی، در سه روز اخیر موجی از پیام ها و عبارات موهن و تمسخرآمیز علیه رهبر فقید انقلاب اسلامی و نظام، در وایبر منتشر شده که حجم گسترده و شباهت غیرعادی آنها، سوء ظن کاربران این فضاهای مجازی را برانگیخته است. اما آیا این اتفاق بدون سازماندهی بوده یا اتفاقی که رخ داده، حساب شده بوده است؟

چندی پیش برخی اعضای کمیته فیلترینگ که از دولت قبل باقی مانده بودند، تلاشی غیر قانونی را برای فیلتر دو برنامه وایبر و واتس‌آپ آغاز کردند که با ایستادگی شخص رئیس جمهوری، این پروژه متوقف شد.

پیشتر وایبر از شامگاه ۲۴ اردیبهشت ۹۳ از دسترس برخی کاربران ایران خارج شد.

درباره وایبر
وایبر
(Viber) یک نرم‌افزار مالکیتی چندسکویی پیام‌رسان فوری صدا روی پروتکل اینترنت برای تلفن‌های هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شده‌است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، کاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند.

تأسیس وایبر
وایبر
توسط ۴ همکار اسرائیلی تأسیس شد: Talmon Marco، Igor Megzinik، Sani Maroli و Ofer Smocha. آقای Talmon Marco مدیرعامل شرکت است. در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴ وایبر توسط شرکت ژاپنی راکوتن به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار خریده شد.

نگرانی‌ها در مورد خاستگاه اسرائیلی این نرم‌افزار توسط خیلی از وبلاگ‌نویسان در دنیای عرب مطرح شده بود، با این باور که احتمال دارد در جاسوسی دخالت داشته باشد و این نگرانی‌ها بعدها توسط وب‌گاه AlArabia News شدت گرفت، که به Marco اشاره می‌کند برای ارتش اسرائیل خدمت می‌کند و تأسیسات توسعهٔ وایبر را در اسرائیل دارد.

شرکت وایبر

وایبر مدیا شرکتی قبرسی است که در بلاروس و اسرائیل مراکزی برای توسعه دارد. این شرکت را تلمن مارکو، کارافرین آمریکایی-اسرائیلی، دانش‌آموخته علوم رایانه دانشگاه تل آویو و عضو سابق نیروهای دفاعی اسرائیل تاسیس کرده است. مدل چرخه سرمایه شرکت نامعلوم است؛ این شرکت هیچ درآمدی ندارد، اما در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد اقدام به فروش شکلک در نرم‌افزار خود می‌کند. در این شرکت ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است.

هک وایبر

در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۳ پشتیبان سیستم وایبر توسط ارتش الکترونیک سوریه تخریب شده بود. به گفتهٔ وایبر هیچگونه اطلاعات حساس کاربران در این میان در دسترس قرار نگرفتند.


کد N472824

وبگردی