آفتاب
/کلام روز/

جایگاه دختران در اسلام

جایگاه دختران در اسلام

اسلام دینی است که به زنان و دختران و حقوق آنها ارزش و اهمیت بسیار زیادی می‌دهد، ولی در عین حال اصل مساوات بین دختر و پسر نیز در دین اسلام حفظ می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قبل از ورود اسلام به سرزمین عربستان گروهی وقتی دختری به دنیا می‌آوردند از خجالت رویشان سرخ می‌شد ولی پس از ورود اسلام پیامبر نگاه ویژه‌ای به دختران داشت. در دین اسلام اصل مساوات بین دختر و پسر باید رعایت شود اما دختر بهتر و برتر شمرده می‌شود در ایران نیز به مناسبت بزرگداشت مقام دختران روز ولادت حضرت معصومه (ص) به این نام است.

پیامبر (ص) در حدیثی می‌فرمایند: بهترین فرزندان شما دخترانند.

امام علی (ع) به روایت از پیامبر(ص) می فرمایند: دختران چه فرزندان خوبی هستند: نوازش کننده، سخت کوش، غمگسار، نوه آور و با برکت.

امام علی (ع) در حدیث دیگری به روایت از پیامبر (ص)می‌فرمایند: هرگاه پیامبر (ص) را به زاده شدن دختری مژده می‌دادند پیامبر می‌فرمود گلی خوش بو است و روزیش با خدای بزرگ است.

پیامبر(ص) می‌فرمایند:‌ خدای متعال نسبت به زنان مهربان‌تر است تا مردان و هر مردی که زنانی از بستگان را با وسیله‌ای خوشحال کند خداوند او را در روز رستاخیز خوشحال خواهد کرد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: دختران حسنات ( الطاف الهی) هستند و پسران نعمت‌اند، بر حسنات پاداش می‌دهند و از نعمت‌ها پرسش می‌کنند.

پی نوشت:

مکارم الاخلاق/ 251

بحار104 / 97-98

کافی 6 /506

مکارم الاخلاق / 251

منبع:

الحیات، محمدرضا حکیمی

انتهای پیام

کد N472643

وبگردی