آفتاب
روزنامه نگار ترکیه:

همکاری احتمالی آمریکا و سوریه علیه داعش بشار اسد را تقویت می کند

همکاری احتمالی آمریکا و سوریه علیه داعش بشار اسد را تقویت می کند

آنکارا- ˈسامی کهنˈ روزنامه نگار ˈکهنه کار ترکیه نوشت: همکاری احتمالی آمریکا و سوریه در مقابله با گروه تروریستی داعش دست ˈبشار اسدˈ در مقابله با مخالفان را تقویت خواهد کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از آنکارا، کهن در سلسله مقالاتی در روزنامه ˈملیتˈ در مورد داعش، معادلات جاری خاورمیانه در بعد از رشد داعش و موقعیت ترکیه در مقابله با داعش، این مطلب را عنوان کرد.

کهن در مقالات خود که طی دو روز در ملیت به چاپ رسید نوشت: آمریکا با بمباران مواضع داعش در عراق در اصل یک جنگ محدود با داعش را نیز قبول کرده است.

وی با اشاره به احتمال بمباران مواضع داعش در شمال سوریه از سوی آمریکا گفت: داعش در سوریه به میدان خوانی خود ادامه می دهد و بدست گیری کنترل یک پایگاه هوایی در راککا در روزهای گذشته نیز دلیلی بر این مطلب است.

کهن با اشاره به اینکه مقابله با نیروهای داعش در سوریه برای آمریکا به اندازه عراق سهل نخواهد بود گفت: عملیاتها در عراق به درخواست و مجوز دولت بغداد انجام شده است ولی آیا دولت سوریه چنین درخواستی را از آمریکا خواهد کرد یا نه؟

وی با عنوان اینکه از دید دولت سوریه نیز مهمترین تهدید برای سوریه ، داعش است افزود: خطر داعش برای سوریه بیش از خطر کشورهای غربی، مخالفین و حتی ارتش آزادیبخش سوریه است.

کهن گفت: ˈبشار اسدˈ و دولت آمریکا در مساله داعش در یک نقطه قرار دارند و دیدگاه هر دو طرف نسبت به داعش یکسان است و این نیز شاید موجب نزدیکی دو طرف به یکدیگر شود و طرفین سیاست ˈ دشمن ؛ دشمنم دوست من استˈ را در پیش بگیرند.

به نوشته کهن در صورتی که چنین مساله ای اتفاق بیفتد دست بشار اسد که به رغم تمامی دشمنیها موفق به حفظ قدرت خود شده در مقابل مخالفین بسیار تقویت خواهد شد.

کهن با اشاره به اینکه در طول چند هفته اخیر رخدادهای غیرقابل پیش بینی در منطقه رخ داده است، نوشت: اقدامات داعش در عراق موجب تقویت عناصر کرد در آن کشور شده و اربیل به صورت نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه درآمده و تهدیدات داعش در شمال سوریه نیز موجب جایگیری حزب ˈاتحادیه دمکراتیک کردستان سوریهˈ و پ.ک.ک در صف اربیل شده است.

روزنامه نگار سرشناس ترکیه می گوید: درخواست همکاری در مبارزه با داعش از سوی ˈولید المعلمˈ در روزهای گذشته و پروازهای اکتشافی آمریکا بر فراز سوریه برای جمع آوری اطلاعات در مورد نیروهای داعش و سخنان مسوولین آمریکایی در مورد برنامه ریزی برای تشکیل یک ائتلاف و یک اتحاد جهت مبارزه با داعش و جایگیری کشورهای منطقه در این ائتلاف مسایلی مهم هستند.

کهن با طرح این سوال که چرا ترکیه در این زمینه سکوت اختیار کرده است؟ نوشت: به نظر می رسد که ترکیه در روشن کردن موضع خود در قبال تحولات در زمینه داعش با دشواری مواجه خواهد بود. ترجیح آنکارا تاکنون سکوت در مقابل داعش بود. بسیاری کشورها در مورد داعش به صراحت موضعگیری کردند ولی دولت آنکارا در این زمینه سکوت اختیار کرده است.

کهن با اشاره به اینکه ، داعش 49 نفر از کارکنان سرکنسولگری ترکیه در موصل را از بیش از دو ماه پیش تاکنون به گروگان گرفته، نوشت: وجود این گروگانها در دست داعش را می توان از جمله دلایل سکوت دولت آنکارا در مقابل داعش شمرد ولی تلاشها برای ایجاد یک اتحاد در مقابل داعش به رهبری آمریکا ترکیه را مجبور به گرفتن موضع در این زمینه خواهد کرد.

به گفته کهن سکوت دولت ترکیه در مقابل داعش به معنی تاثیرنپذیرفتن از مساله داعش نیست و ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود بیش از همه از این قدرت یافتن داعش تاثیر پذیرفته است.

کهن افزود: اعلام حاکمیت داعش در مناطق مرزی عراق و سوریه یک خطر بالقوه امنیتی برای ترکیه فراهم آورده، داعش موضع ضد ترکیه خود را در انفجار شهر ریحانلی و به گروگان گرفتن منسوبین سرکنسولگری ترکیه در موصل را به صراحت به میان گذاشتند و احتمال نفوذ داعش از مناطق مرزی ترکیه با سوریه و عراق نگرانیهای امنیتی ترکیه را افزایش داده است.

به نوشته کهن، از لحاظ سیاسی ترکیه تحت فشار برای موضع گیری در مقابل اتحادها و ائتلافهای منطقه ای در مقابل داعش است. اگر ترکیه در این جبهه جای نگیرد در دراز مدت با خطر انزوای منطقه ای مواجه خواهد شد.

کهن افزود: از لحاظ نظامی تجهیز پیشمرگان کرد برای مقابله با داعش از سوی آمریکا و دیگر کشورها مایه نگرانی ترکیه شده و از لحاظ اقتصادی نیز به دست گیری کنترل برخی مناطق عراق و سوریه از سوی داعش به روابط تجاری ترکیه نیز ضربه وارد آورده است.

کهن با اشاره به اینکه حملات داعش ترکمنها و ایزدیهای عراق را مجبور به مهاجرت کرده ، نوشت: بخشی از این عده به ترکیه پناهنده شده اند و ترکیه که درگیر 1.5 میلیون پناهجوی سوری است از احتمال افزایش پناهجویان عرافی به خاک خود در هراس است.

خاورم**2012**1566
کد N472289

وبگردی