آفتاب
ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف:

امیدواریم با کمک دوستان روسی پرونده هسته ای ایران را به نتیجه برسانیم

امیدواریم با کمک دوستان روسی پرونده هسته ای ایران را به نتیجه برسانیم

مسکو- ایرنا - وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشکر از مواضع مثبت دولت روسیه در موضوع هسته ای ایران گفت: امیدواریم با کمک دوستان روسی پرونده هسته ای ایران را به نتیجه برسانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، محمد جواد ظریف روز جمعه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت: بسیار خوشحالم که در طول یکسال گذشته سه بار به مسکو سفر کرده ام.

وی اظهار داشت: میزان ارتباطات میان دو کشور در سطوح عالی در یکسال گذشته بی سابقه بوده است که این نشانه اهمیت دولت جدید در ایران به برقراری ارتباط راهبردی با کشور دوست و همسایه مان روسیه است.

وی ادامه داد: ایران و روسیه به عنوان دو کشوری که دارای منافع مشترک دوجانبه و چندجانبه هستند دیدگاه های مشترکی دارند و از نگاه های راهبردی منجمله در زمینه مبارزه با افراط و خشونت ناشی از افراط دارند.

وی اظهار داشت: دیدگاه های ایران و روسیه در مورد افراط درست از آب درآمد و ما شاهدیم افراطی را که مردم سوریه را تهدید می کرد امروز در عراق جنایت بیشتری را مرتکب می شود و این افراط می تواند در گستره وسیعتری در امریکا و اروپا نیز جنایت به بار آورد.

وی خاطر نشان کرد: ایران و روسیه دیدگاه مشترک نسبت به پدیده افراط گری داشته اند و کماکان می تواند نقش موثر و جدی برای مقابله با این خطر عمومی ایفا کند.

رییس دستگاه دیپماسی کشورمان یادآور شد: خوشحالم که دیدگاه های دو رییس جمهور با توجه به توافقات نتیجه عملی به خود گرفته و امروز هم در جهت گسترده کردن این روابط آقای لاوروف صحبت کردیم.

وی خاطر نشان کرد: خصوصا این صحبت ها در زمینه علم و فناوری نیز بوده است.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما از موضع مثبت دولت روسیه به عنوان عضو 1+5 که دارای روابط همکاری صلح آمیز هسته ای در ایران است و همچنین به عنوان عضوی که به اهمیت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وقوف دارد امیدواریم بتوانیم با کمک دوستان روسی پرونده ایران را به نتیجه برسانیم.

وی یادآور شد: حتما در گفت وگوهای هسته ای به عنوان دولت ایران به عنوان کشوری که واقعیات را توجه داشته و حق ایران را محترم می شمارد نقش روسیه را متفاوت دیده ایم و امیدواریم با یک دید واقع بینانه که از سوی همه اعضای 1+5 است بتوانیم در فرصت کوتاهی که داریم با کمک دوستان به نتیجه برسانیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه همکاری های اقتصادی دو کشور در چه سطحی خواهد بود گفت: ما معتقدیم دو رییس جمهور خواهان روابط عمیق درازمدت و راهبردی میان دو کشور هستند.

وی گفت: مسوولان دو کشور چه در سطح وزیر امور اقتصادی و چه در سطح وزیر امور خارجه خواهان اجرای تحقق دستورات رییس جمهور پیرامون این موضوع هستند.

ظریف با تاکید بر اینکه در این راستا گفت وگوهای بسیار خوبی انجام شده اظهار امیدواری کرد: در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی که قرار است در ایران برگزار شود بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه آیا تحریم ها می تواند بر ایران فشار آورد اظهار داشت: به نظر ما تحریم ها هیچگاه نمی تواند به نتیجه برسد زیرا تحریم ها راهکار غیرقانونی برای فشار و اعمال سیاست های زورگویانه است که با مقررات حقوق بین الملل مغایرت دارد و نتیجه بخش نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: قبل از تحریم ها ما دویست سانتریفوژ داشتیم اما الان 20 هزار سانتریفوژ داریم و این نشان می دهد تحریم ها هیچگاه اثرگذار نیست و تنها راهکار برای اعمال فشار به شکل غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه برنامه های اتمی ایران به دلیل تحریم ها متوقف نشده است گفت: تحریم ممکن است فشار بیاورد ولی مردم ایران و روسیه برای حراست از هویت ملیشان و حقوقشان حاضرند فشارها را بپذیرند ولی هیچگاه در برابر فشارها به زانو درنمی آیند.

وی افزود: ایران و روسیه حاضر است فشار را بپذیرد اما از حق و منافع خود عقب نمی رود. این موضوع نشانگر جنگ طلبی نیست. ما تمام تلاشمان را برای حل موضوع هسته ای به کار خواهیم برد.

ظریف ادامه داد: ما در حدود یکسال گذشته به دنیا ثابت کردیم به دنبال صلح جهانی هستیم و به دنبال حل موضوع هسته ای نیز هستیم و این به معنای این نیست که تحریم ها می تواند در اراده ملت ما تاثیر گذارد.

سیام(3)**9121**س.ق
کد N472157

وبگردی