آفتاب

شصت و دومین دولت ترکیه به نخست وزیری داوداوغلو تشکیل شد

شصت و دومین دولت ترکیه به نخست وزیری داوداوغلو تشکیل شد

آنکارا - ایرنا - شصت و دومین دولت ترکیه جمعه در آنکارا به نخست وزیری ˈاحمد داود اوغلوˈ وزیر خارجه فعلی ترکیه تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، داود اوغلو روز گذشته به دنبال ادای سوگند ریاست جمهوری ˈرجب طیب اردوغانˈ در مجلس ترکیه، به عنوان کفیل نخست وزیری ترکیه برگزیده شده بود.

اردوغان دیشب نیز ساعتی بعداز تحویل ریاست جمهوری از ˈعبدالله گلˈ، با داود اوغلو در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد و وی را مامور تشکیل کابینه جدید کرد.

داود اوغلو پیش از ظهر امروز با حضور در کاخ ریاست جمهوری، فهرست اعضای کابینه خود را تقدیم اردوغان کرد.

با تایید اعضای کابینه توسط اردوغان، شصت و دومین دولت ترکیه نیز عملا تشکیل شد.

داود اوغلو به دنبال تایید فهرست اعضای کابینه، در محل نخست وزیری حضور یافت و اعضای کابینه جدیدش را معرفی کرد.

داود اوغلو گفت: در کابینه جدید ˈمولود چاوش اوغلوˈ وزیر اتحادیه اروپا در دولت قبلی به عنوان وزیر خارجه، ˈنورالدین جانیکلیˈ به عنوان وزیر گمرکات و تجارت و ˈولکان بوزکرˈ به عنوان وزیر اتحادیه اروپا، ˈنعمان کورتولموشˈ و ˈیالچین آکدوغانˈ معاون نخست وزیر منصوب شده اند.

سایر اعضای کابینه سابق، جایگاه خود را در دولت فعلی حفظ کرده اند.

در دولت داود اوغلو ؛ بلندآرینچ و علی باباجان همچنان به عنوان معاونان نخست وزیر حضور دارند.

به گفته ناظران سیاسی در آنکارا ؛ انتخاب ˈچاوش اوغلو ˈ به عنوان وزیر خارجه جدید ترکیه می تواند حاوی پیامی جدی به اتحادیه اروپا باشد.

به گفته همین آگاهان ؛ اردوغان نیز روز گذشته در مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: سیاست راهبردی ترکیه همگرایی با اتحادیه اروپاست.

از سوی دیگر انتصاب ˈعلی باباجانˈ به معاون نخست وزیری نیز نشان می دهد تیم اقتصادی دولت قبلی در دولت جدید نیز همچنان سکان هدایت اقتصاد ترکیه را به عهده خواهد داشت.

به تحلیل کارشناسان ؛ واگذاری مدیریت اقتصادی دولت جدید به باباجان نشان می دهد سیاست های اقتصادی دولت قبلی همچنان ادامه خواهد داشت و این از نظر دادن اعتماد به بازار حایز اهمیت می باشد.

براساس اساسنامه داخلی مجلس ترکیه، ظرف دو روز بعد از قرائت برنامه دولت جدید، مجمع عمومی مجلس به بررسی این برنامه خواهد پرداخت و ظرف یک روز بعداز اتمام مذاکرات نیز نمایندگان مجلس آرای خود را برای دادن رای اعتماد و یا مخالفت با این دولت، اعلام خواهند کرد.

برنامه دولت جدید قرار است پنجشنبه آینده در مجلس ترکیه قرائت شود. بنابراین حداکثر تا یکشنبه 16 شهریور ماه جاری مجلس درخصوص صدور رای اعتماد به دولت داود اوغلو تصمیم خواهد گرفت.

برای صدور رای اعتماد مجلس به دولت جدید بایستی حداقل 276 نماینده از مجموع 550 کرسی مجلس ( 50 درصد نمایندگان به اضافه یک ) به این دولت رای مثبت بدهند.

با توجه به تعداد نمایندگان حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ در مجلس ترکیه که 312 کرسی را در اختیار دارند، انتظار نمی رود داود اوغلو در کسب رای اعتماد از مجلس با مشکل مواجه شود.

تعداد کرسی های حزب مخالف جمهوریخواه خلق 130، حزب حرکت ملی 52، حزب دمکراتیک خلق ها 27 و منفرد 14 و یک نماینده نیز از حزب دمکراتیک منطقه می باشد.

هم اکنون 536 کرسی از مجموع 550 کرسی مجلس ترکیه دارای نماینده است.

خاورم/2011**1392
کد N472115

وبگردی