آفتاب
پربیننده های علم و فناوری در هفته؛

جایزه یونسکو در دستان محقق ایرانی

جایزه یونسکو در دستان محقق ایرانی

پربیننده ترین اخبار علم و فناوری در یک هفته گذشته به ساخت دستگاه کنترل سرعت خودرو در ایران، پنل های خورشیدی نامرئی، جایزه علوم زیستی یونسکو در دستان محقق ایرانی، انتقال داروهای آنتی بیوتیک و شیمی‌درمانی با ایمپلنت های سه بعدی و کشف پنجره مغز اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته ای که گذشت مهم ترین اخبار حوزه علم و فناوری به تصاویری از طرح مجهزترین مرکز هوا فضای آسیا در مالزی، تولید مخمر برای نخستین بار در ایران، پایان انحصار نسل سوم موبایل در ایران و سیر نزولی ایران در 3 المپیاد اختصاص داشت.

* تولید مخمر برای نخستین بار در ایران

حمید فتحی نجفی مدیرعامل شرکت سورن تک توس از تولید دو نوع قرص مخمر برای اولین بار در ایران توسط این شرکت خبر داد و گفت: ما موفق شده ایم دو نوع محصول مخمر مورد استفاده در صنایع غذایی، دام و طیور و سرم سازی با استفاده از فناوری های جدید تولید کرده و آن را به مرحله تجاری سازی برسانیم. وی در ادامه گفت:"هم اینک تنها 15 کشور دنیا دارای فناوری تولید این مخمرها هستند که باید جمهوری اسلامی ایران را یکی از این کشورها به شمار آورد. "

* محققان شریف روبات‌های پوشیدنی را کنترل می‌کنند

در روشی که پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف توسعه داده‌اند، روبات پس از مدتی حرکات فرد را یاد گرفته و متناسب با ویژگی‌های وی عکس‌العمل نشان می‌دهد. دکتر مهران جاهد، سرپرست این طرح افزود: رفتارهای حرکتی مثل راه‌ رفتن، برداشتن و گرفتن اشیاء از جمله ویژگی‌های فردی است و هر شخصی رفتارهای خاص خود را دارد. اما در روش‌های موجود کنترل ربات‌های پوشیدنی، اغلب حرکات از پیش برنامه‌ریزی شده و به صورت یکسان برای همه کاربران اجرا می‌شوند. در این صورت روبات نه تنها هماهنگی کمی با بدن دارد بلکه اگر با اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای مواجه شود، نمی‌داند که باید با آن چه کند. وی می‌افزاید:« در واقع تا کنون انسان باید نحوه کار با ربات را آموزش می‌دید اما حالا ربات است که یاد می‌گیرد چگونه با کاربر هماهنگ شود.

* پنجره مغز کشف شد

مطالعات محققان موسسه گلادستون و دانشگاه سانفرانسیسکو نشان می دهد، علائم اولیه زوال عقل قبل از اینکه با اختلالات ژنی و تغییرات رفتاری همراه باشند با نشانه های چشمی بروز کرده که با بررسی آنها می توان به اختلالات یا تغییرات سلول های عصبی و مغزی پی برد زیرا سلول های شبکیه چشم انسان دارای ارتباط مستقیم و نزدیکی با مغز هستند. پرتوهای نوری در برخورد با شبکیه به پیام عصبی تبدیل شده و از طریق عصب بینایی به مغز منتقل و در آنجا تفسیر می شوند.

* انتقال داروهای آنتی بیوتیک و شیمی‌درمانی با ایمپلنت های سه بعدی

تاکنون ایمپلنت های بسیاری در مصارف پزشکی ساخته و در بیماران مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند اما محققان دانشگاه لوئیزیانا از پرینترهای سه بعدی برای ساخت ایمپلنت های پزشکی استفاده کرده اند که می تواند در انتقال دارو به بدن بیماران کاربرد داشته باشد. در ایمپلنت های جدید می توانند داروهای شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان یا آنتی بیوتیک ها را هدفمند و به صورت ایمپلنت در بیماران مورد استفاده قرار دهند.

*جایزه علوم زیستی یونسکو به محقق ایرانی اختصاص یافت

محقق ایرانی، دکتر حسین بهاروند رئیس پژوهشکده سلول های بنیادی پژوهشگاه رویان موفق به دریافت جایزه بین المللی یونسکو- گینه استوایی در سال 2014 شد. این نخستین بار است که یکی از محققان ایرانی موفق به دریافت چنین جایزه ای می شود. این جایزه به سازمان ها یا افرادی اختصاص می یابد که پژوهش یا تحقیقاتی را در حوزه علوم زیستی انجام داده تا پژوهش ها بتوانند زندگی انسان ها را دستخوش تغییر کنند.

* پنل های خورشیدی نامرئی می شوند

محققان دانشگاه میشیگان نوع جدیدی از صفحات خورشیدی را طراحی کرده اند که در عین شفاف بودن، می تواند انرژی بیشتری را جذب کند. پنل های خورشیدی جدید قادر به جذب امواج مادون قرمز هستند تا بعد از برخورد با صفحات موجب گرم شدن آنها شوند.
این امواج دسته ای از پرتوهای نامرئی خورشید هستند به همین دلیل برای چشم انسان نامرئی به نظر می رسند. صفحات خورشیدی جدید مجهز به نوارهای فتوولتائیک هستند. پنل های جدید کاملا استاندارد بوده و از قابلیت نصب و استفاده در مزارع خورشیدی یا ساختمان ها برخوردار هستند.

*ساخت مجهزترین مرکز هوافضای آسیا در مالزی

مجهزترین مرکز تحقیق و توسعه صنعت هوا فضای آسیا با هزینه ای بیش از 1.1 بیلیون دلار تا سال 2020 میلادی در مالزی ساخته خواهد شد.  این شهر در مساحتی بیش از 238 هزار متر مربع ساخته و به کوالالامپور و فرودگاه سوبانگ متصل خواهد شد. در فضای داخلی این شهر نیز از اتوبوس های برقی استفاده خواهد شد. این مرکز که "شهر هوا فضا" نامیده می شود، می تواند تصویری از استفاده بهینه از صنعت و تکنولوژی و همینطور تجاری سازی در بخش های علمی و هوا فضای مالزی تا سال 2020 را تشکیل دهد. این مرکز کاملا از سوی دولت مالزی حمایت خواهد شد و هنوز هیچ شرکت خارجی برای مشارکت در آن اعلام نشده است. شهر فضایی تا کوالالامپور 20 دقیقه و تا فرودگاه بین المللی کوالالامپور حدودا 40 دقیقه و تا فرودگاه سوبانگ نیز حدودا 5 دقیقه فاصله خواهد داشت.

کد N471606

وبگردی