آفتاب

آمریکا: روسیه معاهده تسلیحات بالستیک را نقض کرده است

آمریکا: روسیه معاهده تسلیحات بالستیک را نقض کرده است

یکی از مقام‌های ارشد آمریکا اعلام کرد، روسیه معاهده کنترل تسلیحات سال 1987 را با آزمایش موشک کروز زمین به هوا نقض کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارش سال 2014 مقام‌های آمریکایی آمده است که روسیه "معاهده نیروهای هسته‌ای میان برد" را نقض کرده است. طبق این معاهده تولید، دستیابی و یا آزمایش موشک‌های کروز با برد 500 تا 5500 کیلومتر ممنوع است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در این باره تأکید کرد که این مسئله بسیار جدی است و روسیه باید سریعاً‌ به آن رسیدگی کند.

مقام‌های کنگره و متحدان آمریکا با ابراز نگرانی در این خصوص، رسیدگی فوری به این مسئله را خواستار شدند. به گفته مقام‌های آمریکایی، واشنگتن آماده است تا نگرانی‌های خود را فوراً‌ طی نشست عالی‌رتبه با مقام‌های روسی در میان بگذارد.

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: آمریکا به پایبندی به معاهده کنترل تسلیحات 1987 متعهد است و ما از روسیه می‌خواهیم تا از مقررات تحت این معاهده تبعیت کرده و موارد ناقض آن را رفع کند.

معاهده نیروهای هسته‌ای برد متوسط به دست رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچوف، آخرین رهبر شوروی سابق امضا شد که طبق آن موشک‌های بالستیک و کروزهسته‌ای باید نابود شوند.

انتهای پیام

کد N471601

وبگردی