آفتاب

معاون وزیر کشور خبر داد: تدوین سند آسیب‌پذیری کلانشهرها

معاون وزیر کشور خبر داد: تدوین سند آسیب‌پذیری کلانشهرها

معاون وزیر کشور گفت: 35 درصد درآمد ملی ما در یک قطب جمعیتی به وجود می‌آید که نشانه یک نظام مدبرانه برنامه‌ریزی و عامل خرسندی نیست.

به گزارش خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، هوشنگ خندان دل رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در همایش مشترک بخشداران، شهرداران، دهیاران و روسای شوراهای اسلامی استان کرمان اظهار کرد: تلاشهای بسیار گسترده‌ای برای توسعه و عمران کشور بعد از انقلاب انجام شده و تا زمانی که عمر داریم، به این تلاش ادامه خواهیم داد.

وی افزود: مشکلات موجود نیز باید به درستی شناسایی و برای حل آنها اقدامات موثری به عمل بیاید.

خندان دل تصریح کرد: برنامه ریزی برای دستیابی به سطوح بالاتر توسعه همراه با مشکلاتی است و اگر صحبت از حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ و ... می‌کنیم، نشانه‌هایی از ایراد موجود در نظام کلی برنامه‌ریزی است.

وی بیان کرد: این نوع مدیریت توسعه در صورت تداوم پیامدهای خطرناکی برای کشور دارد و تمرکز جمعیت در چند قطب جمیعیت مسئله عاقلانه و صحیحی نیست.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: 35 درصد درآمد ملی ما در یک قطب جمعیتی به وجود می‌آید که نشانه یک نظام مدبرانه برنامه‌ریزی و عامل خرسندی نیست.

وی افزود: نسبت مناطق دورتر از مرکز و سهم جمعیت کل کشور کاهش پیدا می‌کند و این مسئله خوبی نیست.

خندان دل تصریح کرد: مدل تامین مالی شهرداریها در دورن مالیات بر ارزش افزوده شکل می‌گیرد و مبتنی بر خرید و تعلق گرفتن بخشی از پرداخت این پول به شهرداری است اما پول پرداخت شده به شهرداری بستگی به سبد مصرفی مصرف کنندگان دارد.

وی بیان کرد: شهرداریهایی که در مرکز قرار گرفته در معرض دریافت وجوه بیشتر و شهرداریهای دور از مرکز روز به روز سهم ناچیزی دارند.

خندان دل اظهار کرد: هر نتیجه‌ای براساس مدلی که در پیش گرفته‌ایم حاصل می‌شود و اگر علاقمند هستیم فعالیت به طور مناسب در این سرزمین پرظرفیت انجام شود باید در مدل‌های توسعه‌ای اصلاحات لازم را به عمل بیاوریم.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در بهترین رویکرد مسئله باید از این مرحله عبور کنیم که افراد مرکز کشور بهتر می‌توانند برای وضعیت بهتر ما فکر کنند.

وی تصریح کرد: طی سالهای اخیر شاهد این هستیم که شهرداریها در ایفای نقش موثرتر برای امور جوامع شهری روز به روز جدی‌تر وارد عمل می‌شوند.

خندان دل بیان کرد: باید خود را در نظامهای برنامه‌ریزی کلان کشور با درخواست‌های توسعه تطبیق دهیم.

معاون وزیر کشور اظهار کرد: امروز شاهد فعالیت کمیسیون جدید کلانشهرها در هیئت دولت هستیم و این کمکی برای حل و فصل مسائل کلانشهرهاست و در حال تدوین سند آسیب پذیری این شهرها هستیم و بسیاری از مسائل مطرح شده توسط شهرداران و دهیاران را باید مورد بررسی قرار دهیم.

وی افزود: اعتماد مردم به نظام اداری شهرداری و شوراهای اسلامی بسیار مهم است و بزرگ ترین پشتوانه و سرمایه یک نظام مدیریتی، مشروعیت در بین مردم است. اعتماد مردم بزرگترین سرمایه ماست و به هر دلیلی اگر خدشه دار شود، جبران آن امکان پذیر نیست و باید به این مسئله همواره توجه داشته باشیم.

وی بیان کرد: طولانی بودن مسیرهای اداری و عدم شفافیت این مسیرها موجب بی‌اعتمادی می‌شود و نباید اجازه بدهیم این مسائل رخ دهد. باید در فعالیتها به مسائل محیط زیست توجه بسیاری داشته باشیم و بی‌توجهی به این حوزه زمینه بروز خسارتهای بسیاری در شهرها فراهم کرده است.

رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی حیاتی‌ترین بحث یعنی آب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: بحث زمین خواری و تغییر غیرقانونی کاربریها از موضوعاتی است که در وزارت کشور بر آن تمرکز کرده‌ایم و در مجموع استان کرمان جزو استانهایی است که این مسائل کمتر در آن مطرح است.

خندان دل بیان کرد: در این دو حوزه به شدت تمرکز کرده و به هیچ وجه از متخلفان این حوزه نمی‌گذریم.

وی افزود: نباید به تراکم بیش از حد کارمندان بی‌توجه باشیم زیرا این تراکم، مانع اقدامات دیگران شده و مشکلاتی را به وجود می‌آرود.

معاون وزیر کشور گفت: لایحه تامین درآمدهای پایدار برای شهرداریها به دولت ارسال شده و قرار است در کمیته‌های تخصصی بررسی شود.

وی تصریح کرد: ممکن است بین 30 تا 40 درصد هزینه شهرداریها از طریق مالیات بر ارزش افزوده و عوارض نوسازی تامین شود و مابقی از طریق ساخت و ساز تامین شود.

خندان دل بیان کرد: شرایطی در بودجه 93 برای تامین ماشین آلات شهرداری فراهم کرده و امیدواریم طی چند ماه آینده بتوانیم محموله‌های تجهیزاتی را تحویل شهرداریها بدهیم و اولویت با ماشین آلات آتش نشانی است.

وی افزود: برای کمک به حمل و نقل شهرداریها کمکهای ویژه‌ای دیده و برای جابه جایی هر مسافر یارانه مشخصی پرداخت شده و بخش دوم را تا پایان شهریورماه می‌پردازیم.

انتهای پیام

کد N471596

وبگردی