آفتاب
سیف مطرح کرد؛

اقتصاد کشور در سال 93 به ثبات نسبی رسیده است/ تک رقمی شدن تورم در سال 95

اقتصاد کشور در سال 93 به ثبات نسبی رسیده است/ تک رقمی شدن تورم در سال 95

کوهدشت - خبرگزاری مهر: رئیس کل بانک مرکزی کشور با بیان اینکه در سال 93 اقتصاد ما به ثبات نسبی خود رسیده است، از تک رقمی شدن تورم در سال 95 خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی اله سیف عصر پنج شنبه در جریان افتتاح طرح های گازرسانی به شهرهای گراب و کوهنانی اظهار داشت: باعث خوشحالی من است که توفیق پیدا کردم در روز ولادت حضرت معصومه(س) به نمایندگی از طرف دولت تدبیر و امید در خدمت مردم لرستان و هم ولایتی های خودم باشم.

وی با بیان اینکه طی امروز در جلسات مختلف استاندار لرستان گزارشات خوبی از فعالیتهای صورت گرفته در لرستان را ارئه کردند بیان داشت: احساسم این است که حرکت توسعه استان لرستان به سمت شکوفایی هر چه بیشتر کلید زده شده است.

ایجاد تعادل در توسعه یافتگی از اولویتهای کاری دولت

سیف با بیان اینکه در این سفر توفیق دارم که حامل پیام و سلام دکتر روحانی رئیس جمهوری به مردم لرستان باشم ادامه داد: دولت تدبیر و امید اشتیاق و عزم جدی برای خدمت رسانی به مناطق مختلف کشور به ویژه استانهای نیازمند به توسعه بیشتر دارد و تلاش خواهد کرد که ایجاد تعادل در توسعه یافتگی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

وی با بیان اینکه همه نقاط کشور باید از اثرات اشتغال، توسعه و رونق اقتصادی بهره مند شده و شرایط رشد یافته ای داشته باشند تصریح کرد: ظرفیتها و پتاسلیهای لرستان برای پیشرفت و توسعه زیاد است و از همه جنبه ها سرزمینی غنی محسوب می شود.

سیف با بیان اینکه توسعه استان تدبیر و برنامه ریزی می طلبد یادآور شد: در دولت تدبیر و امید تلاش می شود که همه عوامل دست به دست هم داده تا بتواند لرستان را در شرایط رو به رشد قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی به تلاش و انگیزه دولت برای خدمت رسانی به مردم لرستان اشاره کرد و گفت: دولت به دنبال این است که برای مردم در دوره ماموریت خود خدمت های ماندگاری انجام داده و کشور را در مسیر رشد قرار دهد.

سفر رئیس جمهوری به لرستان یک نقطه عطف برای شکوفایی اقتصادی

سیف از سفر اخیر هیئت دولت و رئیس جمهوری به لرستان به عنوان یک نقطه عطف برای رونق و شکوفایی اقتصادی در استان یاد کرد و بیان داشت: پیش از برگزاری این سفر در تهران جلسه ای برگزار و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات اقتصادی استان ارائه شد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به ایجاد اشتغال و رونق بنگاههای اقتصادی در استان عنوان کرد: در این راستا آمادگی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به واحدهای استان وجود دارد.

سیف با اشاره به اینکه در هر استانی دو نوع منابع اعتباری وجود دارد افزود: یک بخش از منابع توسعه ای بوده و برای پروژه های حوزه عمرانی مانند راهها، راه آهن، مدرسه و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس کل بانک مرکزی نوع دوم منابع در استانها را منابع اقتصادی و سرمایه گذاری دانست و بیان داشت: این منابع را سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی به استان می آورند و نظام بانکی هم از آنها حمایت می کند تا پروژه های این سرمایه گذاران منجر به تولید شده و بیکاری را کاهش دهد.

وی از بیکاری به عنوان یکی از چالشهای مهم لرستان یاد کرد و بیان داشت: در این راستا بانک مرکزی آمادگی دارد با حمایت از سرمایه گذاران و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در راستای کاهش نرخ بیکاری گام بردارد.

تورم در مدت یکسال در کشور نصف شد

سیف در ادامه سخنان خود به شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و بیان داشت: یکسال پیش که دولت یازدهم در کشور شروع به فعالیت کرد با شرایط پیچیده اقتصادی مواجه بودیم.

وی عنوان کرد: علمای اقتصاد می گویند که اگر کشوری در شرایطی دچار تورم شد با یک شرایط و برنامه ریزی می توان این تورم را کاهش داد و به تعادل رساند و همچنین اگر یک کشوری اقتصادش دچار رکود شد این موضوع نیز راهکار دیگری دارد تا بتوان به رونق رسید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کشور یکسال پیش در شرایط رکود تورمی بود افزود: در این حالت شرایط اقتصادی بسیار بسیار پیچیده است و ما سال گذشته با این مشکل مواجه بودیم ولی خوشبختانه با تلاشهایی که در این مدت صورت گرفت دستاوردهای خوبی توسط دولت یازدهم حاصل شد.

سیف با اشاره به کاهش تورم در کشور تصریح کرد: در طول این مدت زمان یکساله تورم روبه افزایش نزدیک 45 درصد در کشور نصف شد و به 23 درصد رسید که این روند بسیار نویدبخش است.

وی با بیان اینکه ما فکر می کردیم نرخ تورم را با شرایط موجود در کشور در پایان سال 93 به 25 درصد برسانیم عنوان کرد: ولی با فعالیت های انجام شده در نیمه دوم سال 93 نرخ تورم به 23 درصد رسیده است.

نوسانات نرخ ارز جرات سرمایه گذاری را از سرمایه گذار سلب می کرد

رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از قدم های اولیه که در هر اقتصادی باید برداشته شود و بر اساس آن شرایط سرمایه گذار قدرت پیش بینی پیدا کرده و بتواند برای سرمایه گذاری تصمیم بگیرد ثبات اقتصادی است و من امروز مفتخرم که بگویم در سال 93 اقتصاد ما به ثبات نسبی خود رسیده است.

سیف با بیان اینکه با شرایط اقتصاد امروز سرمایه گذار جرات دارد که در مسیر سرمایه گذاری قدم بردارد ادامه داد: در این شرایط سرمایه گذار می تواند یک افق چند ساله را برای آینده ببیند و سپس تصمیم بگیرد.

وی با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز سال گذشته جرات سرمایه گذاری را از سرمایه گذار سلب می کرد و نگران بود که این تلاطم به کجا ختم می شود عنوان کرد: ولی الان ثباتی که در قیمت دلار ایجاد شده به سرمایه گذار جرات می دهد که برنامه ریزی کند و این زمینه ساز رشد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مطابق برنامه های اقتصادی تنظیم شده سال 95 سال تک نرخی شدن تورم است گفت: با روند نزولی نرخ تورم از 45 درصد سال گذشته به 23 درصد امسال پیش بینی می کنیم که در سال 95 نرخ تورم تک رقمی شده و به زیر 10 درصد برسد که این امر موجب ثبات هرچه بیشتر اقتصادی شده و  می تواند زمینه ساز رونق اقتصادی کشور باشد.

سیف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه علاوه بر فعالیتهای اقتصادی دولت، تصمیمات و حرکتهای عمرانی خوبی نیز شکل گرفته است بیان داشت: در بحث گازرسانی به روستاها نه تنها استان لرستان بلکه در کل کشورها گام های خوبی برداشته شده است.

دولت به دنبال پوشش کامل گازرسانی در کشور است

وی با بیان اینکه با حرکت جدی ایجاد شده به دنبال این هستیم که یک پوشش کامل گازرسانی در کشور ایجاد کنیم افزود: در استان لرستان در طول هفته دولت 857 پروژه با مبلغ 457 میلیارد تومان افتتاح شد که اقدام بزرگی در استانی بوده که از بابت اشتغال با مشکلاتی مواجه است.

سیف با بیان اینکه میزان گازرسانی صورت گرفته به روستاهای استان لرستان طی یکسال گذشته 60 درصد کل گازرسانی در طول دولتهای گذشته است ادامه داد: این حرکت نشان دهنده عزم جدی دولت برای خدمات رسانی به مناطق محروم است.

وی با بیان اینکه کشور به رشد و رونق اقتصادی و عمرانی نیاز دارد عنوان کرد: امیدواریم در این مسیر نظام بانکی هم وظایف خود را انجام دهد.

فرمایشات رهبر انقلاب برای اعضای هیئت دولت روشن گر و جهت دهنده بود

رئیس کل بانک مرکزی به دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب برای همه ما روشن گر و جهت دهنده بود.

سیف با اشاره به رضایت نسبی رهبری انقلاب از عملکرد دولت یادآور شد: ایشان با ابراز لطف خود به اعضای هیئت دولت روحیه دادند.

وی با بیان اینکه دیگر موارد و اشارات مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای ما هدایت کننده بود تا روی این موارد نیز تمرکز کنیم تصریح کرد: ایشان در بیانات خود اشاره کردند که بانکها باید در خدمت تولید باشند که این موضوع برای ما جهت دهنده است.

بانک نباید خودش صاحب بنگاه باشد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک نباید خودش صاحب بنگاه باشد یادآور شد: در صورتیکه بانکها به سمت بنگاهداری پیش بروند نمی توانند عدالت را بین متقاضیان تسهیلات رعایت کرده و نسبت به یک بنگاه اقتصادی که متعلق به خودش است و دیگر متقاضیان یک روش درست و بدون تبعیض را در پیش بگیرند.

سیف یادآور شد: نظام بانکی در اطراف خود ذی نفعانی دارد که باید در برخورد با این ذی نفعان مدیریت عادلانه داشته باشد و باید به گونه ای عمل شود که شاهد یک رضایت عمومی از بانکداری باشیم.

اولویت نظام بانکی اعطای سرمایه در گردش است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان بیان داشت: نظام بانکی با توجه به جهت گیری که دارد اولویت را بر این قرار داده است که اگر یک بنگاه یا شرکت تولیدی به دلیل نداشتن سرمایه در گردش خوابیده نظام بانکی این رقم را تامین کند.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه از استاندار لرستان نیز خواسته ایم که اگر واحدهای تولیدی یا شرکت هایی چنین مشکلاتی دارند به بانک مرکزی معرفی شوند تصریح کرد: سال 93 برای تامین تسهیلات یاد شده این تعهد را داده ام و نگرانی در زمینه محدودیت این منابع نیز نداشته باشید.

سیف ابراز امیدواری کرد که سال 93 سالی باشد که بنگاههای تولیدی به بهره برداری رسیده و تولید جریان پیدا کند و سال آینده هم شاهد شکل گیری سرمایه گذاری های جدید باشیم.

کد N471540

وبگردی