آفتاب
بررسی عملکرد وزارت ورزش و جوانان در هفته‌ دولت

انتقاد یک کارشناس مدیریت ورزشی از وزارت ورزش

انتقاد یک کارشناس مدیریت ورزشی از وزارت ورزش

متخصص مدیریت ورزشی معتقد است وزارت ورزش و جوانان طی یک سال گذشته توانایی سازماندهی و هدایت برنامه‌های ورزشی را در هیچ کدام از بخش‌های همگانی، قهرمانی، حرفه‌ای و ... نداشته است.

دکتر مسعود نادریان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایسنا، در ارزیابی از عملکرد وزارت ورزش و جوانان طی یک سال اخیر افزود: زمانی که رییس جمهور عزم خود را جزم کرد تا بالاخره یک متخصص را در راس ورزش قرار دهد، متخصصان بر این باور بودند که قرار است ساختار ورزش متناسب با تحولات ورزش جهان و هماهنگ با آن حرکت کنند در حالی که نه تنها این امر اتفاق نیفتاده است، بلکه یک انحرافی نیز در آن ایجاد شده که نشان از عدم توانایی و سازماندهی وزارت ورزش و جوانان در امر هدایت ورزش است.

وی گفت: توسعه ورزش همگانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه ورزش کنونی است. واقعا در جهت توسعه ورزش همگانی چه کار اساسی صورت گرفته است، وزارت ورزش و جوانان در این زمینه چه آیین‌نامه و قوانینی را مصوب و اجرایی کرده است. حتی در بخش سازماندهی ورزش حرفه‌ای هیچ گونه اقدام مثبتی صورت نگرفته است. در صورتی که اگر ساختار فوتبال اصلاح شود بقیه رشته‌های ورزشی نیز در مسیر درستی حرکت خواهند کرد.

نادریان تاکید کرد: امسال با توجه به این که رهبر سال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: وزارتخانه به جای این که این مساله را سرلوحه کار خود قرار دهد به باشگاه‌هایی که در جام باشگاه‌های آسیا حضور نداشتند گفت 15 میلیارد تومان قرارداد منعقد کنند و باشگاه‌های حاضر در آسیا 18 میلیارد تومان. درحالی که توقع داشتیم وزارت ورزش و جوانان یک آیین‌نامه مالی که متناسب با شرایط روز و بر گرفته از آیین‌نامه سایر کشورهای دنیاست، تدوین و سازماندهی کنند، زیرا اصل این قضیه انحراف به وجود می‌آورد.

دانشیار دانشکده تربیت بدنی اصفهان اضافه کرد: در بخش توسعه فرهنگ مدارس و اخلاق در میادین ورزشی نیز هنوز شاهد اثرات مثبت از این وزارتخانه نبودیم. اگر ادعا می‌کنند در این زمینه اثربخش بودند، بگویند کدام قوانین و آیین‌نامه‌ای را تصوب و ابلاغ کردند.

وی با اشاره به این که ورزش به حال خود رها شده است، تصریح کرد: اگر امروز شاهد نتایج چشمگیر و بی سابقه والیبال هستیم ، این نتایج به عملکرد درست و مثبت این وزارتخانه بر نمی گردد. وزارتخانه به جای کار پشتیبانی و دخالت در کار فدراسیون‌ها و تیم‌های ورزشی نیاز به تصویب یکسری قوانین ، مقررات و آیین‌نامه منظم دارد که هنوز شاهد تصویب این گونه قوانین نیستیم.

نادریان با اشاره به این نکته که ارتباط وزارت ورزش و جوانان با باشگاه‌ها در حد صفر است گفت: در حال حاضر باشگاه‌ها سیاست‌های خود را دنبال می‌کنند و وزارتخانه نیز به عنوان یک نهاد و سیاست گذار توان سیاست گذاری در حوزه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای که ساختار آن متناسب و هماهنگ با شرایط و تحولات روز باشد، نیست. به عنوان نمونه در لیگ برتر فوتبال ما توقع داشتیم وزارتخانه روند ساختار و قوانین دستمزد باشگاه‌ها با بازیکنان را بر مبنای قوانین خود تصویب و اجرایی کند. در صورتی که این امر عملیاتی نشد. واقعا اصل مبنای 18 میلیارد تومان برای باشگاه‌های حاضر در جام آسیا و 15 میلیارد تومان برای سایر باشگاه‌ها چیست؟

وی خاطر نشان کرد: اگر ادعا می‌کنیم یک خرد علمی و متخصص در راس ورزش قرار گرفته است باید رفتار و شخصیت وی نیز تخصصی باشد وگرنه این که از دوستان و همکاران خود که شاید برخی از آنها از توانمندی بالایی نیز برخوردار نباشد، در راس امور ورزش استفاده کنند، چه فرقی میان وی با روسای قبلی که سیاسی بودند، دارد. ورزش علمی باید در ورزش کشور خود پیدا کند در حالی که این مساله احساس نمی‌شود.

این متخصص مدیریت ورزشی همچنین خاطر نشان کرد: در زمینه صادرات و واردات، تولیدات و تجهیزات ورزشی تا به امروز چه قوانین و مقرراتی تصویب شده است. مگر کشتی ورزش ملی ما نیست، چرا باید هنوزم تشک کشتی را از خارج وارد کنیم؟ وزارت ورزش و جوانان متاسفانه در این خصوص هیچ طرحی نداشته تا در ارتباط با تولیدات و تجهیزات داخلی خودکفا شویم.

وی گفت: اگر دکتر گودرزی در مجلس از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفت به خاطر مطرح کردن ورزش پاک بود؛ واقعا شاخصه‌های ورزش پاک چیست و وزیر ورزش طی یک سال اخیر چه قوانین، مقررات و آیین‌نامه هایی را برای ورزش پاک در فوتبال و سایر رشته‌ها تدوین کرده است. اگر ادعا می‌کنیم فوتبال حرفه‌ای شده باید دارای آیین‌نامه و زیر ساخت‌های حرفه‌ای باشد، آیا شاهد چنین آیین‌نامه‌ای امروز در فوتبال هستیم.

نادریان در پایان تاکید کرد: ما از وزیر ورزش و جوانان و همکاران وی توقع داریم که اگر بحث از تخصص و علمی شدن ورزش می‌زنند در تصمیمات، سیاستگذاری‌ها، رفتارها و دیدگاه‌های خود نیز این مساله را عملیاتی کنند در صورتی که هنوز شاهد هیچ گونه تغییرات علمی در ورزش نیستیم.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

کد N471512

وبگردی