آفتاب

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین

نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی تحولات اوکراین

در پی تصرف یک شهر مرزی اوکراین به دست نیروهای روس، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران اوکراین نشست اضطراری برگزار کرد و سفیر آمریکا در این سازمان، مسکو را به "دروغگویی" درباره نقشش در اوکراین متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت که گسترش خشونت در جنوب شرق اوکراین موجب تشدید خطرناک تنش‌ها می‌شود اما با این حال سازمان ملل هیچ راهی برای تایید این گزارش‌ها مبنی بر اینکه روسیه به داخل اوکراین تانک و نیرو ارسال کرده، در دست ندارد.

این نشست اضطراری چندین ساعت پس از آن برگزار شد که یک مقام ارشد اوکراین اعلام کرد که دو ستون زرهی از تانک‌های روسی به همراه خودروهای زرهی به سمت یک پست مرزی اوکراین آتش گشودند و سپس وارد این کشور شدند.

سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: این شورا برای بار بیست و چهارم است که درباره اوکراین تشکیل جلسه می‌دهد و درگیری‌ها میان نیروهای روس‌گرا و دولت اوکراین ادامه دارد. پیام تمام کشورهای عضو شورای امنیت یکسان است، روسیه باید این درگیری را متوقف کند. اما روسیه گوش نمی‌دهد و دروغ می‌گوید.

در همین حال ویتالی چورکین،‌ نماینده روسیه در سازمان ملل گفت که دولت اوکراین علیه مردم کشورش جنگ به راه انداخته است. این مقام حضور نیروهای روس در خاک اوکراین را رد نکرد و گفت: داوطلبان روسی در بخشی از مناطق شرقی اوکراین حضور دارند و هیچ کس منکر آن نیست.

وی در ادامه مساله حضور مشاوران غربی در اوکراین را زیر سوال برد و گفت که چه کسی به نیروهای اوکراینی سلاح می‌دهد؟ چورکین خطاب به آمریکا گفت: مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر را متوقف کنید.

در پی انتشار این خبر که نیروهای روسیه وارد خاک اوکراین شده‌اند، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که باراک اوباما و آنگلا مرکل، رهبران آمریکا و آلمان طی یک تماس تلفنی بر تشدید تحریم‌های غرب علیه مسکو تاکید کرده‌اند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده است که نیروهای نظامی روسیه به داخل خاک اوکراین وارد شده‌اند تا از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی حمایت کنند. روسیه این اتهام را بی‌اساس دانسته است. وزارت دفاع روسیه ادعاهای ناتو را "مضحک" خواند و گفت که تهاجمی به خاک اوکراین از سوی روسیه رخ نداده است.

از سوی دیگر، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز با اعلام لغو سفر خود به ترکیه به دلیل اوضاع بحرانی کشورش، جلسه اضطراری تشکیل داده و گفته که "بخشی از خاک اوکراین به اشغال نیروهای روسی در آمده است."

در طول ۴ ماه درگیری‌ها در این منطقه دست‌کم ۲۱۱۹ نفر کشته شده‌اند.

پیشتر شورای امور امنیتی و دفاعی اوکراین اعلام کرده بود که واحدهای ارتش روسیه در حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب اوکراینی، شهر مرزی نووازووسک و مناطقی در شرق این کشور را اشغال کرده‌اند.

در اطلاعیه این شورا آمده بود که این شهر در جریان ضد حمله مشترک نیروهای جدایی‌طلب و واحدهای ارتش روسیه برای جلوگیری از پیشروی نیروهای دولتی در مناطق تحت تصرف جدایی‌طلبان سقوط کرده و عملیات مشترک روسیه و متحدان آن در منطقه ادامه دارد.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین از ایالات متحده، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو گروه ٧ خواسته است "تا زمانی که روسیه نظامیان، تجهیزات نظامی و عوامل خود را از اوکراین خارج نکرده، دارایی‌ها و اعتبارات مالی آن کشور را مسدود کنند."

وی گفت: مداخله نظامی روسیه و اشغال خاک اوکراین اینک یک واقعیت عینی است.

خبر اشغال خاک اوکراین توسط نظامیان روسیه تنها دو روز پس از ملاقات روسای جمهوری اوکراین و روسیه در پایتخت بلاروس منتشر می‌شود. انتظار می‌رفت آن دیدار تنش بین دو کشور را کاهش دهد و زمینه پایان دادن به بحران داخلی اوکراین را فراهم کند.

در روزهای اخیر، مقامات دولتی اوکراین نسبت به افزایش مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که با پیشروی نیروهای دولتی در باز پس گیری مناطق شرقی این کشور از شبه نظامیان جدایی‌طلب، روسیه به ارسال تجهیزات پیشرفته و اعزام نیرو برای متوقف کردن واحدهای ارتش اوکراین مبادرت کرده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: کاملا واضح است که شبه‌نظامیان در رهگیری عملیات نظامی کی‌یف به پیروزی دست یافته‌اند. این عملیات‌ها تهدیدی علیه جان غیرنظامیان است و تاکنون غیرنظامیان بسیاری کشته شده‌اند.

وی همچنین از شبه‌نظامیان روس‌گرا درخواست کرد تا یک مسیر برای عبور سربازان اوکراینی که محاصره شده‌اند، ایجاد کنند و از خشونت بی‌جا بپرهیزند و اجازه دهند که این سربازان به نزد خانوادهایشان بروند.

انتهای پیام

کد N471509

وبگردی