آفتاب

احتمال جاسوسی آمریکا از شهروندان نیوزیلند/ منطقه زیرنظر جاسوسان پنج چشم

احتمال جاسوسی آمریکا از شهروندان نیوزیلند/ منطقه زیرنظر جاسوسان پنج چشم

کوالالامپور – ایرنا – دولت نیوزیلند تحت فشار منتقدان نسبت به نصب تجهیزات آمریکایی در این کشور قرار گرفته و باید منتقدان را قانع کند که این تجهیزات تا چه میزان اطلاعات شهروندان را در اختیار جاسوسان آمریکایی قرار می دهد.

به گزارش ایرنا، ˈنیوزیلند هرالدˈ روز جمعه نوشت: حزب سبز نیوزیلند که از مخالفان دولت محسوب می شود اعلام کرد اسناد تازه انتشار یافته سازمان امنیت ملی آمریکا در مورد یک موتور جستجوگر موسوم به ˈآیس ریچˈ نشان می دهد این موتور جستجو شامل بیش از 850 میلیارد ثبت انواع مختلف ابرداده ها، تماس های تلفنی، موقعیت تلفن همراه و پست الکترونیکی (ایمیل) است.

گزارش های سازمان امنیت ملی آمریکا نشان می دهد داده ها بین شرکای جاسوسی ˈپنج چشمˈ که شامل نیوزیلند، استرالیا، انگلستان، کانادا و آمریکا هستند، تبادل می شود.

حزب سبز نیوزیلند همچنین اعلام کرد براساس توافقی که بین دولت نیوزیلند و آمریکا انجام شده است این داده ها می تواند در اختیار واشنگتن قرار گیرد.

ˈراسل نورمنˈ نائب رییس حزب سبز نیوزیلند مدعی است مدارکی وجود دارد که نشان می دهد اکنون همه اطلاعات شهروندان نیوزیلند از طریق ارایه دهندگان خدمات ارتباط راه دور کنترل می شود.

برخی از نمایندگان مجلس نیوزیلند اوایل ماه جاری از دولت خواستند درباره اسنادی که نشان می دهد آژانس امنیت ملی آمریکا مبادرت به ایجاد یک سایت رهگیری در تنها سامانه ارتباطی فیبر نوری بین المللی این کشور کرده است توضیح دهد.

روزنامه نیوزیلند هرالد همچنین اوایل ماه جاری اعلام کرد به اسنادی دست یافته که نشان می دهد در ماه فوریه سال 2013 یک مهندس آژانس امنیت ملی آمریکا ضمن بازدید از سایت اداره امنیت و ارتباطات دولت در امور جاسوسی نیوزلند با مسولان این مرکز درباره یک عملیات ویژه موسوم به ˈاس.اس.اوˈ به بحث و تبادل نظر پرداخته است.

آساق**241**1611
کد N471380

وبگردی