آفتاب

اندازه گیری شاخص اسلامی بودن مالزی/ دولت به دنبال اعتباربخشی خود

اندازه گیری شاخص اسلامی بودن مالزی/ دولت به دنبال اعتباربخشی خود

کوالالامپور- ایرنا - دولت مالزی با تدوین مولفه هایی برای اندازه گیری میزان اسلامی بودن این کشور درصدد است میزان اجرایی شدن قوانین اسلامی را در مالزی از سال آینده اندازه گیری کند.

به گزارش ایرنا، ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر مالزی روز گذشته، گفت که یک شاخص جامع توسط سازمان توسعه اسلامی این کشور با همکاری دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی و همچنین بنیاد ماموریت های اسلامی در حال آماده سازی است.

وی در جمع علمای اسلامی مالزی در پوتراجایا پایتخت ستادی این کشور، گفت: این بحث که برخی مالزی را اسلامی می دانند اما برخی دیگر چنین اعتقادی ندارند کاملا جدال برانگیز است. چگونه ما برای اجرای قوانین اسلامی اقدام می کنیم؟ باید از طریق یک روش علمی وضعیت اسلامی خود را اندازه گیری کنیم.

به نوشته روز جمعه روزنامه ˈنیو استریت تایمزˈ، نخست وزیر مالزی گفت چنین شاخصی این امکان را به وجود می آورد که خود را با سایر کشورهای اسلامی مقایسه کنیم و نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم.

مالزی با داشتن اکثریت جمعیت مسلمان، خود را کشور اسلامی می داند، اما حاکمیت حکومت سکولار در این کشور باعث انتقادهای گسترده ای از سوی برخی فعالان مسلمان شده است که حکومت مالزی را غیراسلامی می خوانند.

نجیب تون رازق برای مقابله با سیل انتقادات با استفاده از این شاخص می تواند راه برون رفت خود از چنین اتهاماتی را فراهم کند.

ˈجمیل خیر باهارومˈ وزیر دفتر نخست وزیر مالزی در امور مذهبی چندی پیش گفت که مالزی یک کشور سکولار نیست و این سخن به بحث داغ محافل سیاسی این کشور جنوب شرق آسیا تبدیل شد.

ˈپاندیکار امین مولیاˈ رییس پارلمان مالزی نیز در این ارتباط، گفت: سکولار به معنی ارتباط نداشتن با امور روحانی و مذهبی است و قانون اساسی مالزی به طور روشن اسلام را مذهب رسمی کشور اعلام کرده و سایر مذاهب نیز می توانند در صلح به اجرای آیین های مذهبی خود بپردازند.

تارنمای ˈمالای میل آنلاینˈ نیز در مطلبی به این موضوه پرداخت و نوشت در حالی که مدافعان شرایط موجود در مالزی این کشور را سکولار می دانند و معتقدند قوانین اسلامی فقط تزئین کنننده این کشور است، اما این مدافعان در مقابل موج گسترده اسلامی کردن مالزی شکست خورده اند.

این روزنامه قدرت بالای وزیر امور مذهبی، نگرانی مقامات ارشد مالزی از جمله ماهاتیر محمد نخست وزیر اسبق مالزی در مورد وضعیت اسلام در این کشور و استفاده از مذهب به عنوان یک ابزار سیاسی را سه دلیل برای افزایش اسلامی کردن مالزی دانست.

از سوی دیگر ˈماهاتیر محمدˈ معتقد است مالزی نه یک کشور سکولار و نه یک کشور اسلامی است، بلکه یک کشور معمولی است که اسلام را به عنوان مذهب خود به رسمیت شناخته است. وی تاکید دارد ˈما اقداماتی را انجام می دهیم که در تضاد با اسلام نیستندˈ.

آزادی مذهب در قانون اساسی مالزی در اصلی مورد احترام است، اما در مجموع بحث بر سر سکولار یا اسلامی شدن جامعه و دادگاه ها در مالزی موضوع داغی است که به دلیل تنوع نژادی و مذهبی در این کشور هر از چند گاه به آن دامن زده می شود.

برخی ایالت ها در مالزی اکنون تحت کنترل احزاب اسلامگرا اداره می شوند، اما دولت فدرال در حد این گونه دولت های محلی اسلامگرا نیست، هرچند دین رسمی مالزی اسلام است.

شهرهای کوالالامپور و پوتراجایا پایتخت های اقتصادی و سیاسی در مالزی غربی و ˈلابوآنˈ در مالزی شرقی سه منطقه فدرال مالزی هستند. مالزی از 13 ایالت مجزا تشکیل شده است.

قوانین ایالتی از سوی مجمع قانونگذاری هر ایالت تصویب و اجرا می شود، قانون فدرال نیز از سوی نمایندگان پارلمان و مجلس سنا تصویب و به صورت سراسری در کل کشور قابل اجرا است. قوانین ایالتی قابلیت اجرا شدن در همه نقاط کشور مالزی را ندارد.

مالزی کشوری چند نژادی است که حدود 60 درصد از جمعیت 30 میلیونی آن را مسلمانان، حدود 27 درصد را چینی ها، کمتر از 10 درصد را هندی ها و بقیه را سایر نژادها تشکیل می دهند.

آساق**241**1611
کد N471353

وبگردی