آفتاب

همکاری استرالیا و اندونزی در مقابل تهدیدهای داعش/ پایان تنش در مناسبات

همکاری استرالیا و اندونزی در مقابل تهدیدهای داعش/ پایان تنش در مناسبات

کوالالامپور- ایرنا - اندونزی و استرالیا روز پنجشنبه ضمن امضای توافقنامه امنیتی و پایان دادن به تنش در مناسبات، متعهد به افزایش همکاری در خصوص تهدیدهای ناشی از گروه تروریستی داعش شدند.

به گزارش ایرنا، مناسبات اندونزی و استرالیا از اواخر سال گذشته میلادی پس از انتشار اخبار شنود تلفنی کانبرا از مقامات ارشد جاکارتا از جمله رییس جمهوری این کشور و افراد نزدیک به وی به پایین ترین سطح کاهش یافت.

مقامات دو کشور طی چند ماه گذشته در چند نوبت مذاکراتی انجام دادند و حاصل آن امضای روز پنجشنبه توافقنامه امنیتی بین وزیران خارجه اندونزی و استرالیا در جزیره بالی اندونزی بود که در آن بر همکاری دو کشور برای مقابله با تهدیدهای گروه تکفیری و تروریستی داعش نیز تاکید شد.

به نوشته تارنمای ˈجاکارتا گلوبˈ، این توافقنامه امنیتی در حضور ˈسوسیلو بامبانگ یودهویونوˈ رییس جمهوری اندونزی امضا شد.

ˈمارتی ناتالیگاواˈ وزیر امور خارجه اندونزی پس از امضای این توافقنامه امنیتی ، خواستار اجرای سریع آن شد و گفت که با امضای این پیمان همکاری های نظامی کامل با استرالیا برقرار می شود.

اندونزی پس از اعلام اخبار جاسوسی توسط استرالیا از مقامات این کشور، سفیر خود را از کانبرا فراخواند و همکاری جاکارتا با استرالیا در بخش های مختلف از جمله نظامی و مبارزه با پناهجویان غیرقانونی قطع شد.

اندونزی برقراری مناسبات عادی دیپلماتیک با استرالیا را مشروط به عدم استفاده کانبرا از ظرفیت های اطلاعاتی و نظارتی خود در جهت آسیب رساندن به اندونزی کرد.

ˈسوسیلو بامبانگ یودهویونوˈ رییس جمهوری اندونزی نیز در دوره تیرگی مناسبات خواستار مرامنامه اخلاقی به منظور نظارت بر رفتار دو طرف شد و از کانبرا خواست درباره ادامه ندادن جاسوسی خود علیه اندونزی به این کشور تعهد دهد.

در این توافقنامه امنیتی، اندونزی و استرالیا متعهد شدند سازمان های اطلاعاتی دو کشور اقدام به جاسوسی از کشور دیگر نکنند.

جاکارتا و کانبرا همچنین برای افزایش همکاری در دوره رشد تهدیدات ناشی از گروه تروریستی و تکفیری داعش و بازگشت اتباع دو کشور که با این گروه تروریستی همکاری می کنند، به توافق رسیدند.

آساق**1611
کد N470950

وبگردی