آفتاب
رییس انجمن علوم دامی ایران:

کاهش توان تولید مواد ژنتیکی قابل رقابت به عقب‌ماندگی صنعت دامپروری کشور منجر شده است

کاهش توان تولید مواد ژنتیکی قابل رقابت به عقب‌ماندگی صنعت دامپروری کشور منجر شده است

رییس انجمن علوم دامی ایران اظهار کرد: ضرورت دارد برای گونه های دامی اهداف اصلاح نژادی تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، محمد مرادی در ششمین کنگره علوم دامی ایران در تبریز با اشاره به نقش حیاتی پروتئین حیوانی در ایجاد امنیت غذایی و حفظ سلامتی جوامع، اضافه کرد: با افزایش درآمد، تقاضا برای مواد غذایی با ارزش به ویژه پروتئین های حیوانی افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: طبق پیش بینی فائو در بازه زمانی 1997 تا 2030 میانگین مصرف سرانه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به ترتیب برای گوشت از25/5 به 37 (45%)و از 88 به 100(13/6%) و برای شیر از 45 به 65 رسیده و نرخ رشد سالیانه تولیدات دامی (گوشت، شیر، تخم مرغ) دارای روند نزولی است و پیش بینی شده که از 2/2 % در فاصله 1999/1969 به 1/6% در بازه 2015/2030 در دنیا و از 4/6% به 2/1% در کشورهای در حال توسعه برسد.

مرادی تصریح کرد: عدم استفاده بهینه از نیروهای انسانی تخصصی موجود در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در راستای تدوین سیاست ها، اهداف و برنامه های اصلاح نژادی مورد نیاز و عدم استفاده بهینه از دست آوردهای علمی و فناوری های بدست آمده در مراکز آموزشی و پژوهشی ملی و بین المللی از اهم مشکلات صنعت دامی کشور است.

وی خاطرنشان کرد: عدم اجرای یک برنامه اصلاح نژادی جامع و ملی کاهش سطح تولید و بازدهی اقتصادی در اکثر جمعیت های حیوانی کشور و خروج تدریجی دام های بومی از پرورش و تولید اقتصادی را سبب شده است.

مرادی ادامه داد : افزایش نسبتا شدید فاصله بین ایران و کشورهای پیشرفته علی رغم وجود دانش و نیروی متخصص در سطح کشور به دلیل کاهش توان تولید مواد ژنتیکی قابل رقابت می باشد.

وی تصریح کرد: می توان با برنامه ریزی و اجرای رکورد گیری و ثبت مشخصات در گله های هسته ای با مشارکت پرورش دهندگان، اجرای جدی ارزیابی ژنومی همگام با دیگر کشورها و عدم فاصله بین ایران و دیگر کشورهای دیگر را رقم زد.

مرادی با تاکید بر حمایت برنامه ریزی شده از تولید مواد ژنتیکی دامی با مشارکت بخش خصوصی، گفت: این مهم صورت نمی گیرد مگر با تعیین هدف اصلاح نژادی با استفاده از اطلاعات و ظرفیت های ملی و بین المللی.

انتهای پیام

کد N470682

وبگردی