آفتاب
کارگردان فیلم

در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای کاری از ما ساخته نیست

در مقابل شبکه‌های ماهواره‌ای کاری از ما ساخته نیست

شبکه‌های ماهواره‌ای در کمتر از 24 ساعت فیلمی که در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شود را بصورت غیرقانونی نمایش می‌دهند و ما هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم.

فیلم سینمایی خط ویژه به کارگردانی مصطفی کیایی درحالیکه هنوز یک هفته از توزیع آن نگذشته؛ سه بار از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است. این اتفاق درحالی رخ داد که فیلم "خط ویژه" در زمان اکران با استقبال خوبی مواجه شد و در شبکه نمایش خانگی نیز فروش خوبی داشته است.

مصطفی کیایی(نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی خط ویژه) با اشاره به عرضه این فیلم در شبکه نمایش خانگی گفت: متاسفانه فیلم‌هایی که امروز در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شوند؛ در کمترین فرصت توسط شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت غیرقانونی پخش می‌شود و لطمه بزرگی به سازندگان یک اثر سینمایی می‌زنند.

وی ادامه داد: در قبال این هجمه؛ سازندگان یک فیلم هیچ کاری نمی‌توانند بکنند زیرا کشور ما عضو قانون کپی‌رایت نیست و نمی‌توانیم شکایتی هم از این شبکه‌های ماهواره‌ای بکنیم.

کارگردان فیلم خط ویژه ادامه داد: جالب این است که مثلا فیلم خط ویژه تنها بعداز چند ساعت از عرضه‌اش در فروشگاه‌ها و شبکه نمایش خانگی؛ نسخه‌ای از آن بصورت غیرقانونی برای دانلود روی اینترنت قرار گرفته و در کمتر از ۲۴ ساعت نیز فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در کمتر از یک هفته بیش از سه بار فیلم از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده و همین پخش؛ لطمه بزرگی به فروش فیلم می‌زند.

کیایی با اشاره به اینکه باید راهکار مشخصی برای مبارزه با این پدیده به وجود بیاید؛ گفت: زمان نمایش فیلم ضدگلوله نیز برای من این تجربه تلخ تکرار شد. از‌‌ همان زمان من پیگیر این مساله بودم که با چه راهکاری می‌توان با شبکه‌های ماهواره‌ای و پخش غیرقانونی مبارزه کرد اما متاسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم.

کیایی با اشاره به اینکه در اولین انتشار فیلم در شبکه نمایش خانگی بیش از ۳۵۰ هزار نسخه در یک هفته به فروش رسیده؛ گفت: قرار است فیلم برای دومین بار توسط شرکت پخش‌کننده منتشر و در شبکه نمایش خانگی عرض شود.

وی ادامه داد: هرچند مردم ایران علاقه دارند که نسخه‌ای از فیلم‌هایی که دوست دارند را بخرند و در خانه داشته باشند اما قطعا نمایش غیرقانونی فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای در کاهش میزان مخاطبان تاثیر مستقیم دارد. حتی اگر این تاثیر کمتر از ۱۰ درصد نیز باشد در مقیاس کلی رقم بالایی را شامل می‌شود.

کیایی افزود: این تاثیر علاوه بر فروش کمتر فیلم به تناوب روی میزان دستمزد و سودی که عوامل یک فیلم از فروش آن می‌برند؛ تاثیر مستقیمی دارد.

وی با اشاره به اینکه این مساله را کماکان پیگیری می‌کند؛ گفت: بواقع ما در مقابل عمل غیرقانونی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان هیچ راهکاری نداریم و دستمان به هیچ‌جا بند نیست و فقط باید این مساله را مطرح کنیم تا شاید مسئولان فکری به حال این مشکل بکنند.

کیایی افزود: من حاضرم هزینه‌های ثبت بین‌المللی فیلم‌هایم را بپردازم تا بتوانم جلوی نمایش غیرقانونی در شبکه‌های ماهواره‌ای را بگیرم تا حقوق کسانی که در ساخت یک فیلم زحمت می‌کشند؛ حفظ شود.

کد N470228

وبگردی