آفتاب
رئیس شورای اسلامی روستای ویدوجا؛

برای بارسازی 16رشته قنات و چشمه به 750میلیون تومان اعتبار نیاز است

برای بارسازی 16رشته قنات و چشمه به 750میلیون تومان اعتبار نیاز است

از بین رفتن درختان میوه بر اثر شیوع بیماری آتشک، نبود جاده ارتباطی ایمن و آب شرب بهداشتی، کمبود کارخانه گلابگیری، عدم آسفالت معابر، نبود بودجه لازم برای اجرای طرح هادی، نبود فضای آموزشی و ورزشی مناسب، کمبود پزشک و سرویس حمل و نقل مهمترین مشکلات روستای ویدوجا است.

رئیس شورای اسلامی روستای ویدوجا گفت: از بین رفتن درختان میوه بر اثر شیوع بیماری آتشک، نبود جاده ارتباطی ایمن و آب شرب بهداشتی ، کمبود کارخانه گلابگیری، عدم آسفالت معابر، نبود بودجه لازمبرای اجرای طرح هادی، نبود فضای آموزشی و ورزشی مناسب، کمبود پزشک و  سرویس حمل و نقل مهمترین مشکلات روستای ویدوجا است.

به گزارش خبرنگار  ایلنا در کاشان، « علی اکبر تقی زاده »، رئیس شورای اسلامی ویدوجا، در گفتگو با خبرنگاران، ضمن انتقاد شدید از عدم توجه مسئولین نسبت به رفع مشکلات عدیده این روستا، از بین رفتن درختان به، سیب و گلابی بر اثر شیوع بیماری آتشک، نبود جاده ارتباطی ایمن و آب شرب بهداشتی، کمبود کارخانه گلابگیری، عدم آسفالت معابر، نبود بودجه لازم برای اجرای طرح هادی، نبود فضای آموزشی و ورزشی مناسب، کمبود پزشک و سرویس حمل و نقل را از مهمترین مشکلات روستای ویدوجا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشترین محصول گل محمدی در این روستا برداشت می شود و کارخانجات گلابگیری جوار این روستا گنجایش پذیرش این گلها را ندارند مجبوریم آنها را به قیمت ارزانتر به شهرهای همجوار بفروشیم.

وی بیماری آتشک را به عنوان یک تهدید جدی برای باغات درختان میوه و حتی گل محمدی در این روستا دانست و گفت:اگر مسوولین پیشگیری از  این بیماری را در دستور کاری خود قرار ندهند این بیماری به تمام باغات شهرستان کاشان سرایت خواهد کرد.

تقی زاده عدم همکاری اداره منابع طبیعی در دادن مجوز مرتع جهت چرای دام را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد و گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن تاکنون هیچگونه اقدامی اساسی برای آسفالت راههای روستایی بین مزارع نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه از 600 میلیون تومان اعتباری که برای آسفالت معابر این روستا مورد نیاز است و از این مبلغ، منصوری نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، فقط 60 میلیون تومان آن را متقبل شده است، گفت: با توجه به اینکه بنیاد مسکن برای اجرای طرح هادی روستا بودجه لازم را اختصاص نداده اکثر خانه های این روستا در آستانه تخریب قرار گرفته است.

وی عدم لایروبی قنوات را با گذشت 8 سال، موجب مخروبه شدن آنها دانست و گفت: برای بازسازی، لایروبی و لوله گذاری 16 رشته قنات و چشمه این روستا به 750 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

تقی زاده حضور هفته ای یک روز پزشک در این روستا به مدت 4 ساعت را ناکافی دانست و گفت: با توجه به مسافت زیاد این روستا با مرکز شهرستان اگر خدای ناکرده اتفاقی برای روستائیان پیش بیاید احتمال اینکه بیمار بین راه تلف شود بسیار زیاد است.

رئیس شورای اسلامی روستای ویدوجا عدم رفع مشکلات و نبود امکانات را موجب مهاجرت مردم این روستا به شهر عنوان کرد و گفت: اوایل انقلاب تا زمانی که جهاد سازندگی وجود داشت به خاطر وجود روحیه جهادی بیشتر به این روستا رسیدگی می شد ولی از آن زمان تاکنون رسیدگی لازم به روستا ها نشده است.

وی کمبود فضای آموزشی در داخل روستا و نبود سرویس حمل و نقل مناسب برای تردد دانش آموزان را موجب ترک تحصیل اکثر جوانان در این روستا عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه جوانان این روستا استعداد های زیادی جهت کسب مقام های قهرمانی در رشته های مختلف ورزشی را دارند به علت نبود امکانات و مکان ورزشی اکثر آنها از این موفقیت ها محروم می‌شوند.

روستای ویدوجا در 55کیلومتری شهرستان کاشان در یک منطقه خوش آب و هوا در میان رشته کوهای سربه فلک کشیده کرکس درمنطقه ای که آنرا سده مینامند قرار دارد.

این روستا  از لحاظ فضای سبز یکی از سرسبزترین و بزرگترین روستاهای استان اصفهان است.این روستا به همراه روستاهای همسایه ی ویدوج و ازوار منطقه ی استراتژیک سده را تشکیل میدهد که بزرگترین تولید کننده ی گل محمدی کشور است.

از جاذبه های گردشگری روستای ویدوجا میتوان از منطقه ی توریستی پاچنار با بیش از 500سال قدمت و مزارع گل محمدی و کوچه باغ های سرسبز و بسیار زیبای ان نام برد.

کد N470128

وبگردی