آفتاب

211 طرح کشاورزی درسیستان وبلوچستان به بهره برداری رسید

211 طرح کشاورزی درسیستان وبلوچستان به بهره برداری رسید

زاهدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت : همزمان با هفته گرامیداشت دولت 211 طرح کشاورزی درشهرهای مختلف این استان مورد بهره برداری قرار گرفت.

رضا نجفی عصر چهارشنبه درجریان سفر به شهرستان خاش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای اجرای این طرح ها افزون بر223 میلیاردریال هزینه شده است.

وی افزود: با بهره برداری از این تعداد طرح زمینه ایجاد اشتغال دائم برای 625 نفر و بهره مندی 615 خانوار از خدمات دولت فراهم شده است.

وی اولویت امسال سازمان جهاد کشاورزی استان را اجرای طرح های تولیدی و اشتغالزا ذکر کرد واظهارداشت: طرح های موفق ومفیدی مانند تولید انبوه طیور صنعتی، مرغ گوشتی وبومی، ایجاد صنایع جانبی وتبدیلی، کشت های گلخانه ای، احداث جایگاه دام، بهسازی قنوات، احداث باغات و توسعه و اجرای سامانه های آبیاری نوین در سالجاری به سرانجام رسیده است.

نجفی بیان کرد:دولت برای سه سال آینده اجرای دو طرح مهم که از دستاوردهای بزرگ سفر رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان محسوب می شود را در حوزه بخش کشاورزی دردستور کارخود قرار داده که اجرای 46 هزار هکتار خط انتقال آب به مزارع کشاورزی سیستان ویکصد هزارهکتار طرح آبیاری نوین در بلوچستان است که برای اجرای این طرح ها افزون بر یک هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

وی بااشاره به اینکه هم اینک درسطح 18 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان سیستم آبیاری تحت فشار وقطره ای کار شده است گفت : امسال با حمایتهای ویژه دولت و پیگیری های استاندار درسطح سه هزارهکتار آبیاری نوین در استان کارشده است وهمچنان این اقدامات با جدیت ادامه دارند.

به گزارش ایرنا، با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان چهار واحد مرغداری گوشتی 20 هزار قطعه ای با ظرفیت تولید720 تن گوشت در سال و صرف هزینه ای بالغ بر 25 میلیارد ریال و چهار طرح آبیاری تحت فشار و قطره ای در سطح 620 هکتار و صرف هزینه ای قریب به هفت میلیارد ریال در خاش راه اندازی شد.

امان الله طوقی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش گفت :به مناسبت گرامیداشت هفته دولت همچنین 30 طرح وپروژه مهم دربخش کشاورزی با اعتبار 35 میلیارد ریال در این شهرستان راه اندازی شد.

فرماندار خاش به خبرنگار ایرنا گفت : شهرستان خاش با داشتن حدود 40 واحد مرغداری وتولید سالانه حدود چهار هزار تن گوشت مرغ به مرز خودکفایی رسیده و هم اکنون با حمایت دولت اجرای 10 واحد مرغداری دیگر در دستور کار است که با اجرای این طرح ها زمینه صادرات گوشت مرغ فراهم خواهد شد.

محمداکبر چاکرزهی اظهارداشت: این شهرستان با توجه به ظرفیت های موجود زمینه پیشرفت وآبادانی و بهبود شاخص های تولیدی و اشتغالزایی را دارد و باید از ظرفیت های نهفته آن به نحو مطلوبی بهره برداری شود.

همچنین به همین مناسبت دو طرح صنعتی شامل طرح عایق رطوبتی و تولید قیر با ظرفیت تولید وعرضه 45 تن قیر با کیفیت بصورت فله ای و بشکه ای با هزینه هفت میلیارد ریال وایجاد شغل برای 10 نفر و نیز کارخانه تولید بتن آماده و قطعات بتنی با هزینه 20 میلیارد ریال وایجاد اشتغال برای 50 نفر به بهره برداری رسیدند.

رییس اداه منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان خاش نیزگفت:طرح بزرگ آبخوان داری شامل اجرای 5980 هکتار پخش سیلاب در منطقه چهزار با حجم ذخیره آب به میزان 800هزار مترمکعب وهزینه ای حدود 17میلیارد ریال امروز چهارشنبه مورد بهره برداری قرار گرفت.

عبدالباسط پاکزاد درگفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هدف از اجرای این طرح کمک به توسعه منابع آبی، تقویت سفره های زیرزمینی در مناطق دشتی و رونق بخشیدن به فعالیت های بخش کشاورزی و تولیدی است.

وی اظهارداشت: درهریک از حوضچه های این طرح 80 هزار مترمکعب آب ذخیره و از هدر رفت دو میلیون مترمکعب آب رودخانه های خروشان در فصول بارشی جلوگیری می شود.

وی گفت: بزودی نظیر این طرح در منطقه گوهرکوه شهرستان خاش به اجرا در می آید.

خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان وبلوچستان واقع شده است. ک/3

7312 / 653/1859
کد N470085

وبگردی