آفتاب

یک کارشناس: تشکیل خانواده سالم نیازمند آموزش است

یک کارشناس: تشکیل خانواده سالم نیازمند آموزش است

گرگان - ایرنا - معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران گفت: برای تشکیل یک خانواده سالم لازم است آموزش های پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج به جوانان ارایه شود.

به گزارش ایرنا، ˈعبدالرضا کردیˈ روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی ˈازدواج موفق، خانواده سالمˈ اظهار کرد: شناخت اصول همسرداری، خانه‎داری، اقتصاد خانواده، مدیریت خرج و روابط اجتماعی از عواملی است که به پیوند عمیق خانواده‎ها کمک می‎کنند.

وی افزود: پسر و دختری که این آموزش‎ها را بلد نیست و تشکیل خانواده می‎دهد، در زندگی دچار اضطراب و نگرانی می شود که نتیجه آن ناکامی است.

وی ادامه داد: برخی فکر می‎کنند حلقه ازدواج باعث تعهد بین دو نفر می‎شود؛ عده‎ای نیز فکر می‎کنند ترس از خانواده عروس یا داماد به تحکیم بنیان خانواده کمک می‎کند در حالی که آن چه باعث استحکام پیوند زوجین می‎شود، این است که عروس مهارت همسرداری و داماد مهارت شناخت نیاز همسرش را بداند.

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران با بیان این که تربیت صحیح فرزندان نخستین گام برای موفقیت در تشکیل خانواده است، افزود: پسری که در خانواده قدرت تصمیم‎گیری و حتی بیان احساسات خود را نداشته باشد، وابسته به خانواده بوده و نمی تواند برای زندگی خود تصمیم بگیرد و به طور یقین ازدواج این فرد بزرگترین فاجعه را به بار می‎آورد.

کردی افزود: خانواده سالم، خانواده‎ای است که ˈوقت خانوادهˈ‎ به هیچ قیمتی فروخته نمی ‎شود و در این کانون، زن و مرد برای دیدن یکدیگر لحظه شماری می‎کنند.

وی ادامه داد: زنانی که در خانواده ˈمچالهˈ هستند ولی در خیابان ˈخودآراییˈ می‎کنند به معنای واقعی خانواده سالم را تشکیل نمی‎دهند؛ کسی که حلال و حرام، محرم و نامحرم، خودی از ناخودی را یکی می‎داند، نمی‎تواند در زمره خانواده سالم قرار گیرد.

وی نقش قرآن را در تحکیم بنیان خانواده موثر خواند و گفت: فتنه در وسط خانه‎ای قرار دارد که در آن قرآن خاک می‎خورد و دین کنار گذاشته می‎شود.

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده در ایران با بیان این که زندگی سالم در گرو داشتن آرامش است، خاطرنشان کرد: محصول آرامش برخورداری از یک زندگی سالم است.

این کارگاه آموزشی با حضور زنان سرپرست خانواده تحت حمایت کمیته امداد گلستان در گرگان برگزار شد.

معاون پژوهشی انجمن مطالعات خانواده ایران همچنین در نشست تخصصی ˈراه های برون رفت از آسیب های رایجˈ گفت: نخستین اقدام برای برون رفت از آسیب ها این است که به صورت یک تشکل واحد عمل کنیم.

کردی با بیان این که هنوز در شناخت آسیب ها دچار مشکل هستیم، تصریح کرد: شناخت آسیب ها کمک خواهد کرد تا بتوانیم بهترین راه حل را برای رفع آن داشته باشیم.

معاون پژوهشی انجمن خانواده ایران بیان داشت: اصلی ترین مشکلی که امروز از لحاظ فرهنگی با آن رو به رو هستیم، مشکل نگاه ما به زندگی است که به نگاهی مادی تبدیل شده است.

کردی تاکید کرد: آسیب شناسی منطبق بر حقیقت بسیاری از مشکلات ما را رفع می کند و برای تحقق این مسئله باید از افراد کارشناس استفاده شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان گلستان نیز در این نشست گفت: از سال 85 آموزش خانواده در دستور کار این نهاد قرار گرفت زیرا اگر این آموزش ها فراگیر شود، در جامعه به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

ˈابراهیم باغبانیˈ با بیان این که این نهاد 11.5 درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار داده است، افزود: اگر آموزش خانواده برای همه این افراد ارایه شود و مددکاران در آموزش ها منطبق با واقعیت ها نسخه بپیچند و یک کار درست و اساسی صورت پذیرد، می توانیم در فرهنگ استان تاثیرگذاری درست داشته باشیم.

نشست تخصصی راه های برون رفت از آسیب های رایج در استان گلستان برای مشاوران کمیته امداد و دیگر دستگاه ها، سرمربیان آموزش خانواده، مددکاران و مدیران و معاونین کانون دائم پیرو ولایت برگزار شد.

602/ 2025
کد N469824

وبگردی