آفتاب

بی‌رمقی عشایر کاشمر و بردسکن با خشکسالی

بی‌رمقی عشایر کاشمر و بردسکن با خشکسالی

مدیر امور عشایر شهرستان کاشمر و بردسکن گفت: خشکسالی که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود رمق عشایر شهرستان‌های کاشمر و بردسکن را گرفته و آنها را دچار خسارات جبران‌ناپذیری کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان، علی اکبر خاکشور در حاشیه بازدید از روستای عشایرنشین گندم‌َبر از توابع بخش مرکزی شهرستان کاشمر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در کنار دو جامعه شهری و روستایی جامعه سومی هم به نام عشایر زندگی می‌کند، بیان‌کرد: این جامعه دارای 1700 خانوار با جمعیت 7400 نفری حدود 10 درصد جمعیت شهرستان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این قشر از جامعه 35 درصد دام سبک و 70 درصد دام سنگین شهرستان را در اختیار دارند، افزود: عشایر بردسکن مولد 35 درصد مواد لبنی و پروتئینی شهرستان را با کمترین هزینه دولتی تامین و به قشر مصرف کننده تحویل می‌دهند.

مدیر امور عشایر شهرستان کاشمر و بردسکن ابراز کرد: علیرغم اینکه عشایر این شهرستان زحمات بسیاری را متقبل می‌شوند اما متاسفانه در چند سال اخیر به ویژه در سال‌های 93-92 خشکسالی شدید و بی‌سابقه زندگی عشایر را تیره و تار کرده است.

وی میزان خسارت و تخریب این خشکسالی را همانند زلزله‌ای با ابعاد هشت درجه ریشتر اما خاموش و آرام دانست و گفت: بعضی از مسئولان تاکنون متوجه جان دادن و خردشدن استخوان‌های عشایر به همراه زن و فرزند و دام‌ها و اموالشان نشده‌اند.

خاکشور از عشایر به عنوان انسان‌هایی غیرتمند با عزت، مومن و وطن دوست نام برد و ادامه‌داد: عشایر زبانی برای بیان مشکلات خود ندارند اما در کنار نشاط دام خود شاداب و در کنار مرگ دام که تنها سرمایه آنها است، بیمار و ناتوان می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه نسبت به مشکلات عشایر بی‌تفاوت باشیم شاهد خواهیم بود که این جامعه مولد و کم هزینه دچار مشکلات و معضلاتی همچون بیکاری و حاشیه‌نشینی در سطح شهر و کنار شهرها خواهند شد و خروج دام مولدشان از چرخه تولید و به وجود آمدن یکسری از ناهنجاری‌های اجتماعی و همچنین افزوده‌شدن این قشر به خیل بیکاران جامعه از جمله مشکلات دیگری است که به وجود خواهد آمد.

مدیر امور عشایر شهرستان بردسکن با بیان اینکه انتظار ما از مسئولان کشوری و استانی است که برای جلوگیری کاهش یا به حداقل رساندن خسارات وارده به جامعه مولد و زحمتکش عشایر مساعدت‌هایی همچون پیگیری و تخصیص یک درصد از محل درآمدهای صندوق توسعه، تامین و تخصیص علوفه مورد نیاز دام داشتی عشایر با توجه به اینکه حداقل تا فروردین ماه 94 عشایر باید دام خود را تعلیف دستی کنند، تخصیص حداقل یک میلیون و 500 هزار ریال کمک بلاعوض برای هر رأس دام، تخصیص تسهیلات ارزان قیمت و بلندمدت جهت حفظ دام مولد، برنامه‌ریزی و اقدام به موقع مسئولان کشوری و استانی برای خرید دام پروار شده عشایر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه به خاطر مشکلات فراوان به وجود آمده در اثر خشکسالی و گران شدن قیمت علوفه و کلیه هزینه‌های جانبی دیگر قیمت دام زنده به طور چشمگیری کاهش داشته است به طوری که هیچ‌گونه تناسبی بین قیمت علوفه و دام زنده را شاهد نیستیم، افزود: می‌طلبد مسئوولان امور دام کشور و استان هرچه سریع‌تر برای خرید گوشت تولیدی عشایر اقدام کنند.

مدیر امور عشایر شهرستان کاشمر و بردسکن گفت: اگرچه تاکنون اقدامات و کمک‌های نسبتأ خوبی به جامعه عشایری شده است اما به دلیل خسارات بیش از حد کافی نیست.

انتهای پیام

کد N469659

وبگردی