آفتاب

طرح الگوی کشوری کشت و پرورش توام ماهی وگیاه در محلات نتیجه داد

طرح الگوی کشوری کشت و پرورش توام ماهی وگیاه در محلات نتیجه داد

خمین – ایرنا - مسوول ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی محلات گفت: طرح کشت و پرورش توام ماهی و گیاه که امسال برای نخستین بار به عنوان الگوی کشوری در محلات اجرا شد نتیجه داد.

ˈمهدی رضاییˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه با عنوان ˈآکو اپونیکˈ کشت و پرورش توام ماهی و گیاه در سیستم مدار بسته آب است که در یک مزرعه نمونه تحقیقی محلات در اواخر فصل بهار برای مدت سه ماه به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی ادامه داد: آکواپونیک به معنی تلفیق آبزی پروری(Aquaculture) با هیدروپونیک (Hydroponics )به مفهوم کشت گیاه بدون استفاده از خاک می باشد.

رضایی اظهارکرد: در این روش نوین یک مخزن پرورش ماهی طراحی شده که آب مازاد از سطوح نزدیک به بستر آن به محیط کشت گیاهان (هیدروپونیک) پمپ می شود.

رضایی تصریح کرد: آب حاوی مواد دفعی که از مخزن پرورش آبزی به محیط کشت گیاه وارد می شود با ریشه گیاه تماس گرفته و مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به ریشه منتقل می کند.

وی گفت: پساب مازاد نیز پس از گذر از بستر حاوی ماسه و رس حجیم شده( پرلیت )، علاوه بر تجزیه مواد آلی و مواد سمی توسط باکتریهای موجود روی سطح ذرات تشکیل دهنده بستر فیلتر شده، جلبک ها و سایر مواد معلق را در بین دانه های بستر برجای می گذارد و دوباره به مخزن پرورش آبزی تزریق می شود .

رضایی اظهارکرد: در این طرح مشخص شد با استفاده از گونه ماهی کپور معمولی در سیستم آکوآپونیک می توان در کنار تولید گوشت ماهی به محصولات کشاورزی با منابع محدود بهره گرفت.

وی گفت: از مزایای این روش آبزی پروری حساسیت پایین پرورش آبزی به تغییرات دما و سایر شرایط محیطی تولید گوشت ماهی در واحد حجم تراکم بیشتر در سیستم های فشرده است.

وی افزایش در آمد، کاهش هزینه های مرتبط با ساخت و ساز و تهیه اجزاء سیستم و افزایش تولید و بازدهی آن، بهبود طعم و کیفیت محصولات کشاورزی تولیدی، بهبود کیفیت آب استخرهای پرورش ماهی، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش تأمین هزینه آب و صرفه جویی در مصرف کودهای شیمیایی را از نکات مثبت این روش نوین بیان کرد.

سالانه هفت میلیون و 211 هزار قطعه ماهی زینتی در محلات تولید که 152 هزار به خارج کشور صادر می شود.ک/3

7276/555/560/ 1539
کد N469634

وبگردی