آفتاب

سوئیس در تلاش برای پالایش روابط اقتصادی با ایران

سوئیس در تلاش برای پالایش روابط اقتصادی با ایران

برلین - ایرنا - دفتر اقتصاد سوئیس (سکو) با اشاره به در پیش بودن سفر هیاتی از شخصیتهای تجاری این کشور به ایران در اواخر ماه سپتامبر،از تصمیم جدی ˈبرنˈ برای پالایش روابط اقتصادی با تهران خبر داد.

به گزارش ایرنا، ˈ لیویا لوی آگوستیˈ سفیر پیشین سوئیس در تهران که بعد از پایان ماموریت دیپلماتیک خود، به عنوان یکی از مدیران ˈسکوˈ، هیات اقتصادی سوئیس را در سفر به تهران سرپرستی خواهد کرد در مصاحبه با روزنامه آلمانی زبان ˈباسلر سایتونگˈ، گفت: این سفر که برای نخستین بار پس از نزدیک به 6 سال انجام خواهد شد، در چارچوب پالایش روابط اقتصادی دوجانبه صورت می گیرد.

وی با بیان این که سوییس و ایران به رغم مشکلات و موانع ، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را هرگز قطع نکرده بودند، خاطرنشان کرد: در جریان این امر باید تصویر جدیدی از روابط اقتصادی بین دو کشور بدست آید که بتواند رهنمودی برای شرکت های سوییسی باشد.

لوی آگوستی تصریح کرد: هر چند که حجم تجارت سوییس با ایران در سالهای اخیر تا حد زیادی کاهش پیدا کرده بود اما پیشرفت هایی که در مذاکرات هسته ای بوجود آمده، این امیدواری را ایجاد کرده که روابط اقتصادی با ایران را در آینده می توان احیا کرد.

سفیر سابق سوئیس در تهران با بیان این که برن به تعمیق روابط اقتصادی با تهران علاقه مند است،گفت: روابط اقتصادی دوجانبه همیشه در راستای منافع طرفین بوده و همانگونه که آشکار است، دیگر کشورهای اروپائی نیز در ماههای اخیر در این راستا تلاش خود را آغاز کرده اند و حتی برخی از آنها هیات های اقتصادی بسیار بزرگی را به تهران فرستاده اند.

در همین راستا، ˈتاگس آنزایگرˈ دیگر روزنامه آلمانی زبان سوئیس نیز در مطلب خود با اشاره به در پیش بودن سفر این هیات اقتصادی به ایران بر ضرورت گسترش و توسعه روابط اقتصادی برن با تهران تاکید کرد.

این روزنامه در مطلب خود با عنوان ˈبه رغم تحریم ها، تجارت با ایران باید دنبال شودˈ نوشت : در شش سال گذشته صادرات سوییس به ایران به بیش از نصف کاهش یافته است و وقت آن رسیده که این موضوع تغییر کند.

این گزارش می افزاید: دفتر اقتصاد سوییس (سکو) سفر یک هیئت اقتصادی به تهران را در روزهای 22 الی 24 سپتامبر 2014 (31 شهریورماه تا دوم مهرماه) تایید کرده و هدف از آن را ارزیابی شرایط اقتصادی برای شرکت های سوییسی در ایران و همچنین دستیابی به دیدگاهی روشن و دقیق از وضعیت موجود در روابط اقتصادی بین دو کشور عنوان کرده است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به لغو بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران بعد از توافق هسته ای ژنو، نوشت: تصمیم سوئیس به بررسی توسعه روابط اقتصادی با ایران و تلاش برای پالایش اقتصادی درحالی است که کماکان تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور همچنان پابرجا نگهداشته شده است.

تاگس آنزایگر در ادامه با اشاره به تمدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 تا ماه نوامبر و از سرگیری دوباره گفت و گوها در ماه سپتامبر که قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک صورت گیرد، نوشت: هرچند توافق نهایی درباره پرونده هسته ای با ایران ممکن است در بلند مدت انجام شود ، با این وجود بازهم دفتراقتصاد سوییس خوشبین بوده و معتقد است پیشرفت ها در مذاکرات هسته ای این امیدواری را بوجود می آورد که روابط اقتصادی با ایران را دوباره بتوان فعال نمود.

دفتر اقتصاد سوئیس ( سکو) در پاسخ به سوال این روزنامه درخصوص موانع موجود بر سر راه سفر هیات اقتصادی این کشور به تهران با توجه به باقی بودن بخشی از تحریم های بین المللی، تاکید کرد: بین سفر هیات سکو و تحریم های موجود علیه ایران هیچ تضادی وجود ندارد، ضمن اینکه علاقه اقتصاد سوییس به بازار ایران کماکان وجود دارد.

به نوشته این روزنامه، در شش سال گذشته صادرات سوییس به ایران تا 63 درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که سوییس در سال 2008 کالاهایی به ارزش 846 میلیون و پانصد هزار فرانک به ایران صادر کرد، این رقم در سال 2013 بالغ بر 332 میلیون و 300 هزار فرانک بوده که بیش از همه این کاهش در زمینه ماشین آلات صنعتی و لوازم الکتریکی و همچنین فرآورده های کشاورزی محسوس تر بوده است.

اروپام*1*1701 **1561** 1583
کد N469195

وبگردی