آفتاب

اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس خاج از دستور بررسی می شود

اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس خاج از دستور بررسی می شود

تهران - ایرنا - طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس خارج با اولویت و خارج از نوبت در مجلس شورای اسلامی بررسی می شود

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مقرر کردند طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس خارج از دستور بررسی شود.

در این رای گیری از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه، 114 نماینده به آن رای موافق دادند، 30 نماینده مخالفت کردند و 16 نماینده نیز رای ممتنع دادند.

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و یکی از متقاضیان بررسی با اولویت طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس در باره این درخواست اظهار داشت: این طرح به منظور ارتقای تصویب طرح ها و لوایح ارایه شده است.

وی افزود: بسیاری از اصلاحات و تغییرات در مجلس به این دلیل است که نمایندگان در بررسی طرح ها و لوایح وقت کمی دارند و بنابراین طرح ها و لوایح مصوب از پختگی لازم برخوردار نیست.

وی ادامه داد: در صورتی که این طرح در مجلس به تصویب برسد نمایندگان در جریان بررسی کلیات آن نیز می توانند پیشنهادات خود را در مدت 15 روز ارایه کنند و هیات رییسه هم موظف است این پیشنهادها را چاپ و در حین رسیدگی به کلیات به آنها رسیدگی کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس نهم یادآور شد: در صورت تصویب این طرح رفع ابهام و حذف و اضافه ها در طرح ها و لوایحی که در دستور کار صحن علنی است به میزان قابل توجهی کم می شود.

کاتب ادامه داد: این طرح توسط کارگروهی با پیشنهاد کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس و مشورت با مرکز پژوهش ها و متشکل از نخبگان دستگاه های اجرایی تشکیل می شود تا ضمن انجام کار تخصصی نظرات خود را درباره طرح ها و لوایح بدهند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در مخالفت با درخواست تغییر دستور و بررسی با اولویت این طرح اظهارداشت: آیین نامه داخلی تنها قانونی است که اسم آن در قانون اساسی آمده است و با دو سوم رای نمایندگان تغییر می کند.

وی یادآور شد: آیین نامه قاعده بازی است و هیچ جا این آیین نامه را به سرعت تغییر نمی دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که نمایندگان نباید در بررسی این طرح عجله کنند، اظهارداشت: این طرح کمیسیون ها را محدود و حقوق نمایندگان را ضایع می کند.

سیام.2021**9132**1336
کد N469073

وبگردی