آفتاب
حریت گزارش داد:

داوداوغلو برنامه "احیای ترکیه" را آماده می کند/معرفی کابینه در روز جمعه

داوداوغلو برنامه "احیای ترکیه" را آماده می کند/معرفی کابینه در روز جمعه

احمدداوداوغلو از روز پنجشنبه رسما سمت نخست وزیری ترکیه را به دست می گیرد از همین رو از چندی قبل گروه هایی را مسئول آماده کردن برنامه ای مشخص در مورد اقداماتی که در زمان ریاست کابینه باید انجام شود کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه حریت در گراشی با اشاره به اینکه "احمد داوداوغلو" تنها گزینه ریاست حزب حاکم در نشست امروز حزب عدالت و توسعه است و مشکلی برای رسیدن وی به این پست وجود ندارد از اقدام وی برای تهیه برنامه ای مشخص در دوره نخست وزیری گزارش داده است.

بر اساس تاریخ اعلام شده قرار است مراسم تحلیف ریاست جمهوری ترکیه فردا 28 آگوست برگزار شود و طی مراسمی "عبدالله گل" سمت ریاست جمهوری را به "عبدالله گل" تحویل خواهد داد.

بر اساس همین برنامه، روز جمعه نیز اردوغان رسما داوداوغلو را مامور تشکیل کابینه جدید ترکیه می کند و گفته می شود که نخست وزیر جدید ترکیه در همان روز اعضای هیئت وزیران را معرفی می کند. داوداوغلو سپس روز شنبه به مجلس می رود تا در برابر نمایندگان پارلمان سخنرانی کند.

در همین رابطه، وی دو گروه را در نظر گرفته که گروه اول مسئول آماده کردن سخنرانی وی برای روز شنبه و گروه دوم نیز مسئول آماده کردن برنامه کشورداری داوداوغلو در سمت نخست وزیری هستند.

البته داوداوغلو اعلام کرده که خود یک سخنرانی را برای روز شنبه در ذهنش پرورانده اما با این وجود ترجیح می دهد که در مورد آن با افرادی مشورت کند. به نوشته حریت داوداوغلو در سخنرانی روز شنبه خود بر مواردی همچون وحدت و لزوم یکپارچگی در ترکیه تاکید خواهد کرد.

بر اساس برنامه های اعلام شده، مجلس ترکیه نیز روز ششم سپتامبر مراسم دادن رای اعتماد به کابینه داوداوغلو را برگزار می کند. نظر به آنکه اکثریت پارلمان در اختیار حزب حاکم عدالت و توسعه است داوداوغلو مشکلی در این رابطه نخواهد داشت.

حرب حاکم عدالت و توسعه در 10 سال گذشته با رهبری اردوغان به جایگاه بسیار مناسبی در ترکیه رسیده به طوری که فاصله آن با نزدیک ترین حزب رقیب بسیار زیاد است. عمده این موفقیت به دلیل رشد اقتصادی ترکیه در سال های گذشته بوده اما با این وجود ترکیه همچنان از مواردی همچون نبود آزادی بیان و رعایت نشدن حقوق اقلیت ها رنج می برد.

به نظر می رسد یکی از ابتدایی ترین چالش های داوداوغلو در سمت نخست وزیری به سرانجام رساندن تقابل آنکارا با جریان گولن باشد. تقابل دولت ترکیه با جریان گولن از سال گذشته و پس از افشا شدن بزرگترین پرونده فساد مالی در این کشور آغاز شد. در آن زمان اردوغان، فتح الله گولن را که پیشتر یکی از متحدین وی بود به تشکیل دولت موازی در ترکیه و تلاش برای سرنگون کردن حکومت ترکیه متهم کرد.

پس از آن، مکالمات محرمانه اعضای دولت ترکیه در مواردی همچون برنامه های آنکارا برای سوریه و همچنین جابجایی حجم قابل توجهی وجه نقد در شبکه های اجتماعی منتشر شد که موجب خشم شدید اردوغان شد و به دنبال آن تعداد زیادی از افسران پلیس به اتهام جاسوسی و ارتباط با جریان گولن بازداشت شدند.

کد N469042

وبگردی