آفتاب
با هدف جمع‌آوری اطلاعات از تاثیرات جنگ غزه؛

فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل وارد سرزمین‌های اشغالی شد

فرستاده ویژه حقوق بشر سازمان ملل وارد سرزمین‌های اشغالی شد

یکی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به اسرائیل رفته تا به جمع آوری اطلاعات از سرزمین‌های اشغالی و تاثیرات ناشی از حملات اخیر رژیم صهیونیستی بر اوضاع انسانی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه داون، ماکاریم ویبیسونو، دیپلمات اندونزیایی و کارشناس حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: من به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل، به دنبال جمع آوری اطلاعات درباره تاثیر حملات اخیر اسرائیل بر اوضاع انسانی و حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی هستم و می‌خواهم با قربانیان این حملات اخیر در غزه صحبت کنم و با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی به گفت‌وگو بپردازم.

ویبیسونو از جانب شورای حقوق بشر سازمان ملل مستقر در ژنو مسئول بررسی کنترل و تهیه گزارش درباره اوضاع انسانی و حقوق بشری در قلمروی فلسطین منصوب شده است.

آخرین سفر فرستاده ویژه‌ شورای حقوق بشر سازمان ملل به منطقه مربوط به 2007 است. پس از آن مقام‌های اسرائیلی به فرستاده‌های ویژه اجازه ورود به سرزمین‌های اشغالی را دادند اما با این افراد به گفت‌وگو نپرداختند.

این فرستاده ادامه داد: تهاجم اخیر اسرائیل به غزه و افزایش تنش‌ها در کرانه باختری تاثیراتی را بر زندگی غیرنظامیان برجای گذاشته که نیازمند بررسی است.

این مقام مسئول به رهبران هر دو طرف تاکید کرد تا اقدامات جدی و ترغیب کننده‌ای را برای توقف این خشونت‌ها انجام دهند تا بیش از این به تلفات انسانی منجر نشود.

در جریان شش هفته حملات خصمانه، 1450 غیرنظامی فلسطینی از جمله بیش از 490 کودک و چهار غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند.

فرستاده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل به سرزمین‌های اشغالی و اسرائیل به درخواست مشترک کارشناسان دیگر این سازمان در شورای مذکور در ژوئیه 2014 اشاره کرد و گفت: هر دو طرف درگیر در درگیری‌های فلسطین و اسرائیل باید به قوانین بین المللی احترام بگذارند و تابع آن‌ها باشند.

پایان محاصره هفت ساله نوار غزه یک گام اساسی در مسیر پایان بخشیدن به درگیری‌ها است و به مردم غزه این امکان را می‌دهد تا زندگی مجددی را آغاز کنند. من از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهم تا بار دیگر پای میز مذاکره بازگردند. تنها با تبعیت از قوانین حقوق بشری و بین المللی است که می‌توان به چرخه خشونت‌ها میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پایان داد.

این فرستاده ویژه در سپتامبر جاری میلادی ماموریت جمع آوری خود را آغاز می ‌کند و به دنبال آماده سازی اقدامات برای ارائه گزارش در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در اکتبر 2014 است و نخستین گزارش خود را مارس 2015 در بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه می‌کند.

انتهای پیام

کد N468746

وبگردی