آفتاب
کنعانی مقدم در گفت‌و‌گو با ایلنا:

کلید دولت قفل‌های اقتصادی کشور را بازنکرده است/دولت از سخن منتقدان واهمه نداشته باشد

کلید دولت قفل‌های اقتصادی کشور را بازنکرده است/دولت از سخن منتقدان واهمه نداشته باشد

ما از دولت توقع داریم که مردم نقش موثر تری را در اداره جامعه داشته باشند و حضور آن‌ها را درتمام بخش‌ها فرهنگی، اقتصادی و.. بهتر درک کنیم، امروز مردم بیشتر حس می‌کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند و جامعه ما شکل دولتی به خود گرفته و دولت مردان به دنبال فتح قله‌ها هستند.

دبیرکل حزب سبز عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی و سیاست داخلی را مثبت ارزیابی کرد اما معتقد است که کلید‌ دولت هنوز نتوانسته قفل های اقتصادی کشور را باز کند.

حسین کنعانی مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگارایلنا درباره عملکرد یکساله دولت دبیر و امید گفت: در چند حوزه و بعد می‌توان عملکرد دولت را مورد بررسی و توجه قرار داد.

وی به دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت:‌دولت با قدرت و صلابت مذاکرات را دنبال و پیگیری کرده است و فارغ از هرگونه فشار‌های غرب و با توجه به خط قرمزهای مقام معظم رهبری حرکت کرده و امیدی در جهت یک توافق نهایی را به وجود آورده است.

کنعانی مقدم با بیان اینکه در سیاست داخلی شاهد ایجاد فضای آرام سیاسی و بدون تنش را در یک سال اخیر بودیم، بیان کرد: ما امروز بحث‌های حاشیه‌ای که در دولت‌های قبل مطرح می‌شد را دیگر شاهد نیستیم و جریان‌های سیاسی نیز از این فضا برای ظهور و حضور بیشتر استفاده می‌کنند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا در رابطه با بحث امنیت داخلی نیز خاطرنشان کرد:‌در حال حاضر ایران کشوری بسیار امن و به دور از همه تهدید‌ها، تحریم‌ها و فعالیت‌ تکفیری‌ها و گروهای ترویستی در منطقه توانسته‌ با اقتدار، آرامش خود را حفظ کند و این نشان دهنده آن است که دولت در این زمینه کارجدی انجام داده است.

کنعانی مقدم درباره حوزه اقتصای و عملکرد دولت در این حوزه نیز ابزار کرد: دولت در این بخش برنامه خود را تقریبا اعلام کرده است که مهم‌ترین آن آسیب‌شناسی بحث اقتصاد است ولی هنوز کلید دولت وارد قفل‌های اقتصاد کشور نشده است. امیدواریم دولت در این زمینه براساس اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری اعلام کرده‌اند این قفل‌های اقتصادی را باز کند و ما شاهد داشتن یک مدل اقتصادی مبتنی بر علم با توجه به شرایط تحریم‌ها باشیم.

دبیرکل حزب سبز با اشاره به رکود و تورم در جامعه گفت: توقع اقتصاد‌دان‌ها این است که کلید‌های که در این قفل‌ها وارد می‌شود با دقت انتخاب شوند و باید دولت تلاش کند تورم را کاهش دهد و اقتصاد را از رکود خارج کند.

کنعانی مقدم تصریح کرد: در حوزه و بخش فرهنگی از دولت برنامه و نقشه راه روشنی نمی‌بینیم و بیشتر عبور از بحران و یا معضلات فرهنگی را در نظر دارد و سعی می‌کند کمتر درگیر مسائل فرهنگی شود. به لحاظ شعار‌های که آقای روحانی در انتخابات داده بود توقع ما این بودکه او به عنوان شخصی روحانی و شخصیتی که دارد در حل معضلات فرهنگی و  ابعاد گوناگون از جمله بحث دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران، جوانان، عفاف و حجاب پرچم‌دار یک حرکت فرهنگی در کشور باشند.

دبیرکمیته سیاسی جبهه ایستادگی با اشاره به رای بالای مردم به رییس جمهور اظهار کرد: توقع ما این بود که مردم نقش موثر‌تری را در اداره جامعه داشته باشند و حضور آن‌ها را در تمام بخش‌ها فرهنگی، اقتصادی و.. بهتر درک کنیم.امروز مردم بیشتر حس می‌کنند در حاشیه قرار گرفته‌اند و جامعه ما شکل دولتی به خود گرفته و دولت مردان به دنبال فتح قله‌ها هستند.

این فعال سیاسی اصول گرا افزود: این نوع مطالبات در بخش‌ها آزادی‌های اجتماعی هم مشاهده می‌شود که یکی از شعار‌های دولت هم بود. مردم آن را به عنوان یک مطالبه جدی آن را مطرح می‌کنند و لازم است دولت در سال آینده این موضوع را در دستور کار خود قرار دهد و مردم تحقق عملی آن را ببیند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که عدم تحقق شعارهای دولت را چه می‌دانید، گفت: سه مولفه در این موضوع موثر بوده‌اند. یکی مطالبات انباشه مردم که شاید خیلی از آن درست هم نبوده و به صورت کاذب در دوره آقای احمدی‌نژاد ایجاد و باعث نوعی سرخوردگی شده است.

وی اضافه کرد: دومین مولفه فضای کسب و کار و عدم رونق اقتصادی است که با تحریم‌ها هم شدید‌تر و معضلات آن کاملا در دولت  روحانی بروز و مشخص شد که این بحث کار را برای یک دولت تازه سخت می‌کند.

کنعانی مقدم مولفه سوم را عدم همکاری و هماهنگی جناح‌ها و گروه های سیاسی دانست و گفت: برای رفع مشکلات باید همه گروه‌ها جناح‌ها وارد کار شوند. هرچند قوا سه گانه برخلاف دولت گذشته همکاری خوبی دارند ولی این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه همه جریان‌ها باید احساس مشارکت کنند و کمک کردن به دولت را کمک به نظام بدانند.

دبیرکمیته سیاسی جبهه ایستادگی تاکید کرد: باید رقابت‌های سیاسی را کنار گذاشت. امروز هنوز خیلی‌ها فکر می‌کنند انتخابات تمام نشده است.

دبیرکل حزب سبز درباره وضعیت احزاب و تحزب در دولت تدبیر و امید گفت: در مقایسه با دولتی که خانه احزاب را تعطیل کرد وضعیت بهتر و فضا باز شده است و ما جلسات بسیار خوبی در این باره داشته‌ایم و تاکید کرده‌ایم که احزاب باید در شکل گیری اراده سیاسی نقش موثری داشته باشند و در همه رده‌ها به کار گرفته شوندولی مشخص است دولت جدید نیز توجه جدی به این حوزه ندارد و مکانیزمی برای بکارگیری احزاب تعریف نکرده است.

کنعانی مقدم درباره انتقادات و چالش‌های ایجاد شده بین دولت و منتقدان درحوزه سیاست خارجی نیز گفت: ما نباید دنبال جامعه گورستانی باشیم بلکه جامعه باید به سمت جامعه پویا حرکت کند. در این مسیر نقد و انتقاد باید وجود داشته باشد چراکه باعث تقویت دولت می‌شود.

این فعال سیاسی اصول‌گرا با تاکید بر اینکه دولت باید نسبت به این نوع انتقادات صبور باشد گفت: دولت سعی کند حداقل از سخن منتقدان واهمه‌ای نداشته باشد، اما اگر گروه و جناحی وارد عمل کارشکنی شود باید همه ازجمله دولت با آن برخورد کند.

دبیرکل حزب سبز گفت: دولت در این باره باید در ذهن خود عفو عمومی صادر و به این موضوع توجه کند. امروز انتخابات تمام شده و رقابت‌ها باید تبدیل به رفاقت شود و در این مسیر و جهت باید همه باهم از هر جناح و باندی مورد توجه قرار گیرد، نباید به سمتی حرکت کرد که مانند دولت قبل اشتباهی رخ دهد و همه از یک جناح و نگاه باشند.

وی در پایان تصریح کرد: دولت در سال دوم دولت باید اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی را در دستور کار خود قرار دهد و با یک عزم جدی و مشارکت مردم در این دو مولفه پرچم‌دار باشد.

کد N468684

وبگردی