آفتاب
کارشناس اندیشکده رند:

تروریستهای خارجی در سوریه و عراق تهدید جهانی هستند

تروریستهای خارجی در سوریه و عراق تهدید جهانی هستند

تهران- ایرنا- ˈکریستوفر چیویسˈ عضو اندیشکده آمریکایی ˈرندˈ می گوید، جنگجویان و تروریستهای خارجی که در سوریه و عراق جمع شده اند، تهدیدی جهانی هستند و شورای امنیت سازمان ملل باید در این باره وارد عمل شود.

چیویس در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی ˈیو اس نیوزˈ نوشت، در حالی که آمریکا در ماه سپتامبر ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را به عهده می گیرد، ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری این کشور تصریح کرد، قصد دارد مقابله با تهدید ناشی از جنگجویان خارجی تروریست را در صدر برنامه های خود قرار دهد.

سازمان اطلاعات انگلیس بر این باور است که ˈجیمز فولیˈ خبرنگار آمریکایی از سوی فردی مقیم لندن کشته شده که سال گذشته به نیروهای مسلح ضد سوری در سوریه پیوسته است.

به گفته چیویس، مساله اجیر کردن تروریست های خارجی برای جنگ در سوریه، عراق و سایر مناطق، آن اندازه جدی و خطرناک است که اوباما در اقدامی غیرمعمول، به شخصه، نشست ماه آینده شورای امنیت را میزبانی کند. این، مساله ای است که ارزش اقدام شورای امنیت را دارد. میدان نبرد در سوریه و عراق به آهن ربایی برای جذب تکفیری های مشتاق از سراسر جهان تبدیل شده است. احتمالا حدود 10 هزار جنگجوی خارجی در کنار گروه های مسلح محلی، در منطقه حضور دارند که بسیاری از آنها از کشورهای منطقه مانند عربستان، اردن، یمن و لیبی هستند. حدود 2 تا 3 هزار نفر نیز دارای گذرنامه های اروپایی و شمار کمی هم آمریکایی هستند. در بسیاری از موارد، نمی توان این افراد را صرفا به خاطر سفر به سوریه و عراق، از ورود به کشور منع کرد. این جنگجوهای آمریکایی و اروپایی پس از بازگشت از میدان رزم به کشور می توانند توطئه های تروریستی را در خاک اروپا و آمریکا اجرا کنند. آنها می توانند به صورت مستقل و فردی و یا با وصل به شبکه بزرگتری که حاصل تجربه مشترک در میدان رزم است، دست به عمل بزنند. به نظر می رسد خشونت در منطقه باعث احیای افراط گرایی کاهش یافته و یا دستکم تحت کنترل در برخی کشورهای غربی شده است.

وی افزود، حضور شماری از جنگجویان خارجی در جنگ سوریه و عراق، خود عامل نگرانی گسترده بین المللی است. صرفنظر از ملیت اروپایی، آمریکایی و یا هر جای دیگر، این مردان و تعداد کمی از زنان که در سوریه و عراق می جنگند، مستعد ترویج ایدئولوژی بی ثباتی و افراطی گری در هر جایی هستند که آنها بعد از جنگ به آنجا می روند.

بسیاری از شبه نظامیان تکفیری که امروز در شمال آفریقا، خاورمیانه یا جنوب آسیا می جنگند، زمانی تحت عنوان مجاهدین در افغانستان می جنگیدند. شمار پیکارگران خارجی که اکنون در سوریه می جنگند، از شمار خارجی های حاضر در افغانستان بیشتر است و احتمالا بیشتر هم خواهد شد. این، جنگ تفکر و اندیشه ها است.

چیویس خاطر نشان کرد، پدیده جنگجویان خارجی، امری تازه نیست. در طول تاریخ، تندورهایی که با اهداف و آرمان های دیگران احساس نزدیکی می کردند، برای پیوستن به جنگ این نیروها در منطقه خودشان، به آن مناطق سفر کردند اما، شدت این مساله در سوریه و عراق موجب نگرانی شدید دولت و جامعه اطلاعاتی آمریکا در طول یک سال گذشته شده است. مقامات آمریکایی اعلام کردند، تاثیر بحران سوریه بر ناآرامی های جهانی به مراتب بیشتر از مواردی مانند بوسنی یا حتی عراق و افغانستان است. چندین دولت اروپایی از این مساله ابراز نگرانی کردند.

نویسنده با تاکید بر این نکته که حل و فصل قضیه تروریستهای خارجی مستلزم توافق اعضای شورای امنیت سازمان ملل است، افزود: نگرانی روسیه از جنگجویان در سوریه، یکی از دلایل حمایت مسکو از ˈبشار اسدˈ رئیس جمهوری سوریه است. از طرفی، نیجریه به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل ممکن است به خاطر مسایل و مشکلاتی که با ˈبوکو حرامˈ دارد، مایل به همکاری برای تصویب قطعنامه ای در رابطه با مبارزه با تروریسم باشد.

تمرکز تروریستهای خارجی بر سوریه و عراق می تواند موجب حمایت اعضای شورای امنیت از اقدامات اولیه آمریکا در زمینه هدف قرار دادن گروه حکومت عراق و شام (داعش) شود. تهدید ناشی از تروریست های خارجی تنها به دست آمریکا و یا هر ائتلاف دیگری حل نمی شود. از بین بردن این تهدید مستلزم همکاری گسترده بین المللی در زمینه وضع قانون، تبادل اطلاعات و سایر زمینه ها و صرف سال ها وقت است. مسیر پیش رو، سخت و دشوار است اما، بهترین کار در حال حاضر، اقدام از طریق شورای امنیت سازمان ملل است.

رسانام** 1088** 1337
کد N468670

وبگردی