آفتاب

آمریکا: حمله اخیر به طرابلس لیبی کار مصر و امارات بود/اتحادیه عرب: جنگنده‌ها غیرعربی بودند

آمریکا: حمله اخیر به طرابلس لیبی کار مصر و امارات بود/اتحادیه عرب: جنگنده‌ها غیرعربی بودند

در حالی که جنگندهایی ناشناس بار دیگر پایگاه‌هایی را در طرابلس لیبی هدف قرار دادند، وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار اعلام کرد که واشنگتن اطلاع داشته که مصر و امارات حملات هوایی اخیر به طرابلس را انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، منابع لیبیایی اعلام کردند که جنگنده‌های ناشناس صبح امروز (چهارشنبه) پایگاه‌هایی در طرابلس را مورد هدف قرار دادند، اما مشخص نشده که چه طرفی این حملات را انجام داده است.

در روزهای گذشته نیز جنگنده‌های ناشناس حملاتی هوایی را علیه پایگاه‌های شبه نظامیان مسلح در طرابلس انجام دادند. اعضای عملیات "فجر لیبی" مصر و امارات را به دست داشتن در این حملات متهم کردند اما وزارت خارجه مصر این مساله را تکذیب کرد.

پیشتر واشنگتن و دیگر کشورهای اروپایی اقدامات خشونت آمیز در لیبی و مداخله بیگانگان در این کشور را محکوم کرده بودند.

در همین راستا جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای اولین بار اعلام کرد که واشنگتن می‌داند مصر و امارات حملات هوایی اخیر در لیبی را انجام داده‌اند.

همچنین فرج بوهاشم، سخنگوی پارلمان لیبی اعلام کرد: مفهوم مداخله بین المللی در لیبی به روش درستی درک نشده است. در واقع ما با حضور هرگونه نیروهای "بیگانه‌" در خاک لیبی مخالفیم.

وی افزود: ما به اقدام فردی برای مداخله بین المللی دست نزدیم بلکه پس از درخواست برای توقف خشونت‌ها میان طرف‌های درگیر این اقدام را اتخاذ کردیم.

بوهاشم خاطرنشان کرد: کسانی که اسم خود را عملیات فجر لیبی گذاشته‌اند با پایان دادن به درگیری‌ها مخالفت کردند و پس از آن ما دیدیم که مداخله بین المللی امر مشروعی است.

وی در خصوص تصمیم کنگره ملی (پارلمان سابق) به خاطر تعیین نخست وزیر جدید گفت: این اقدامی است که هیچ معنایی ندارد چرا که کنگره ملی ساختار قانونی در لیبی ندارد و ممکن است این انتصاب به خاطر تهدید از سوی شبه نظامیان فجر لیبی صورت گرفته باشد و این نشان می‌دهد که آن‌ها خواهان تقسیم کشور هستند و ما این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهیم.

روز دوشنبه کنگره ملی لیبی عمر الحاسی را به عنوان نخست وزیر دولت نجات ملی انتخاب کرد.

بوهاشم در خصوص اعلام رئیس جدید ستاد ارتش ملی لیبی برای مقابله با تروریسم گفت: ما این اقدام را تبریک می‌گوییم. ما طرفدار ارتش هستیم نه عملیات کرامت.

از سوی دیگر ناصر قدوه، فرستاده اتحادیه عرب به لیبی اعلام کرد که جنگنده‌هایی که هفته گذشته حملاتی را علیه برخی پایگاه‌ها در غرب طرابلس انجام داده‌اند، جنگنده‌هایی از کشورهای غیرعربی بوده و از سمت دریای مدیترانه آمده بودند.

وی افزود: تصمیم پارلمان لیبی برای تروریست خواندن نیروهای فجر لیبی تصمیمی دقیق نیست و موجب اختلافات و مشکلات بزرگتر می‌شود.

از سوی دیگر منابع لیبیایی اعلام کردند که شورای انقلابیون لیبی عملیاتی را برای آزاد سازی فرودگاه "بنینا" و پایگاه‌ نظامی نزدیک به آن از کنترل نیروهای خلیفه حفتر، فرمانده سابق نیروهای زمینی "ارتش ملی لیبی" که رهبر عملیات کرامت را برعهده دارد، آغاز کرده‌اند.

به گزارش منابع مذکور، درگیری‌های مسلحانه‌ای میان نیروهای شورای انقلابیون بنغازی و نیروهای حفتر در اطراف فرودگاه بنینا آغاز شده است.

انتهای پیام

کد N468515

وبگردی