آفتاب

نامزد شدن دو رقیب جدی ˈکامرون ˈ در انتخابات 2015 میلادی بریتانیا

نامزد شدن دو رقیب جدی ˈکامرون ˈ در انتخابات 2015 میلادی بریتانیا

لندن – ایرنا- دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه کار در حالی روز چهارشنبه از تعطیلاتش به ˈوست مینسترˈ باز می گردد که دو رقیب جدی اش برای حضور در انتخابات سال 2015 میلادی رسما اعلام نامزدی کرده اند.

به گزارش ایرنا، ˈبوریس جانسونˈ شهردار جنجالی لندن و از افراد بانفوذ حزب محافظه کار و ˈنایجل فاراژˈ رهبر حزب استقلال بریتانیا ( یوکیپ) روز سه شنبه نامزدی خود را برای انتخابات سراسری سال 2015 میلادی اعلام کردند.

بوریس جانسون 50 ساله که متولد نیویورک آمریکاست و از سال 2008 میلادی شهرداری لندن را برعهده دارد، پیشتر گفته بود که برای شرکت در انتخابات سراسری سال 2015 میلادی تصمیم گرفته است اما هنوز نمی داند از کدام شهر نامزد می شود و یا با ائتلاف کدام حزب در انتخابات حضور می یابد.

شهردار لندن اما روز سه شنبه گفت که برای انتخابات سراسری سال آینده برای بدست آوردن کرسی حزب محافظه کار از مناطق ˈاکس بریجˈ و ˈرویسلپˈ در غرب لندن ، وارد عرصه مبارزات انتخاباتی خواهد شد.

گفته می شود در صورت راهیابی مجدد جانسون به پارلمان که با توجه به حاشیه امنیتی اش در غرب لندن، چندان دور از انتظار نخواهد بود، وی از رقبای اصلی کامرون رهبر حزب محافظه کار برای کسب پست نخست وزیری انگلیس خواهد بود .

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیشتر با انتشار پیامی روی صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود: ˈاینکه بوریس سال آینده در انتخابات عمومی انگلیس شرکت می کند، خبر بسیار خوبی است. من همیشه گفته ام که خواستار به صحنه آمدن تمامی ستاره های (تیم) خود هستم.ˈ

بوریس جانسون که از سال 2001 میلادی تا زمان انتخابش به عنوان شهردار لندن در سال 2008 میلادی، کرسی حوزه ˈهنلی ˈ را در پارلمان انگلیس در اختیار داشت، بدلیل اظهارات جنجالی اش از جمله درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نیز مطلب اخیرش درباره تروریست قلمداد شدن و سلب تابعیت انگلیسی هایی که برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق می روند، بیش از پیش مورد توجه رسانه های گروهی این کشور قرار گرفته است.

ˈنایجل فاراژ ˈ 50 ساله نیز که در جریان انتخابات پارلمان اروپا در 22 می (اول خرداد ماه 1393 )موفق شد، بار دیگر به این پارلمان راه یابد ، روز سه شنبه گفت رسما از سوی حزب استقلال بریتانیا برای کسب کرسی ˈکنت ˈ در انتخابات سراسری آینده نامزد شده است.

وی که از سال 2010 میلادی رهبری حزب استقلال بریتانیا را برعهده دارد و یک پیروزی شیرین را در انتخابات اخیر پارلمانی اروپا تجربه کرده، امیدوار است به عنوان اولین عضو این حزب بتواند به پارلمان انگلیس راه یابد.

حزب استقلال بریتانیا که در سال 1992 میلادی پایه گذاری شده است، خواهان جدایی این کشور از اتحادیه اروپا و سخت تر شدن قوانین مهاجرتی است و تاکید دارد که قدرت تصمیم گیری اصلی در این زمینه باید از بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) به وست مینستر (محل پارلمان و دستگاه های حکومتی بریتانیا) بازگردد.

برخی از تحلیلگران، پیروزی های حزب استقلال بریتانیا در انتخابات محلی انگلستان و انتخابات پارلمان اروپا که بخشی از آن را ناشی از شخصیت خاص ˈنایجل فاراژˈ می دانند، یک زلزله در عرصه سیاست این کشور و تغییر سلیقه بخشی از رای دهندگان آن توصیف کرده اند.

از مجموع 73 کرسی انگلیس در پارلمان اروپا حزب استقلال توانست 23 کرسی را در پارلمان به دست آورد که بیش از کرسی های حزب حاکم محافظه کار، حزب کار گر و حزب لیبرال دمکرات بود.

رهبر حزب استقلال بریتانیا همزمان با پیروزی قطعی حزبش در انتخابات پارلمان اروپا گفت: حزب استقلال به عالی ترین نتیجه در عرصه سیاست بریتانیا طی 100 سال گذشته دست یافته است.

بر اساس گزارش دیلی تلگراف، نایجل فاراژ که تا قبل از پایه گذاری حزب استقلال بریتانیا از اعضای حزب محافظه کار بود، درسال 2013 میلادی در بین 100 شخصیت سیاسی جناح راست انگلیس ، بعد از دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار، بانفوذترین شخصیت سیاسی بشمار می آمده است.

اروپام ** 2** 1552 ** 1551
کد N468085

وبگردی