آفتاب

آژانس امنیت ملی آمریکا یک موتور جستجوی اطلاعاتی به سبک گوگل دارد

آژانس امنیت ملی آمریکا یک موتور جستجوی اطلاعاتی به سبک گوگل دارد

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، آژانس امنیت ملی این کشور اقدام به ساخت یک موتور جستجو به سبک گوگل برای نزدیک به 24 سازمان دولتی کرده تا بتوانند از طریق آن به جستجو در میان بیش از 850 میلیارد سند ارتباطی شامل تماس‌های تلفنی، پست‌های الکترونیکی و گفت‌وگوهای اینترنتی بپردازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، پایگاه اینترنتی "اینترسپت" که اخیرا راه‌اندازی شده با استناد به اسناد افشا شده از سوی ادوارد اسنودن، مقاطعه‌کار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا گزارش داد که این موتور جستجوی محرمانه از نوع گوگل برای جستجو در میان اطلاعات بالغ بر 850 میلیارد سندی که دولت آمریکا برای آژانس‌های چندگانه جمع‌آوری می‌کند اهمیت کلیدی دارد.

براساس این گزارش این موتور جستجو شاهکار ژنرال کیس آلکساندر مدیر آژانس امنیت ملی آمریکا بوده که اخیرا بازنشسته شده است.

این موتور جستجو که ICREACH نام دارد حاوی اطلاعاتی درباره ارتباطات خصوصی خارجی‌ها و همچنین میلیون‌ها سند درباره شهروندان آمریکایی که هیچ خطایی مرتکب نشده‌اند است.

این گزارش با استناد به چندین سند طبقه‌بندی شده گفت: این موتور جستجو قرار بوده به عنوان بزرگترین سیستم اشتراک اسناد محرمانه اطلاعاتی به صورت داخلی در آمریکا مورد استفاده قرار گیرد و قادر بوده تا در هر روز 2 تا 5 میلیارد سند جدید از میان بیش از 30 نوع دسته‌بندی اطلاعاتی مختلف اعم از پست‌های الکترونیکی،‌تماس‌های تلفنی، فاکس، گفت‌وگوهای اینترنتی و پیامک و داده های مکانی مربوط به اطلاعات تلفن‌های همراه مدیریت کند.

یک مقام آمریکایی آگاه به این سیستم به پایگاه اینترسپت گفته است: این موتور جستجو اشتراک اطلاعات حجیم مربوط به کشورهای خارجی را میسر می‌سازد اما در عین حال یک انبار ذخیره داده نیست و رخدادها و اسناد را ذخیره نمی‌کند.

این در حالی است که مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا وجود چنین موتور جستجویی را تایید و خاطرنشان کرده اشتراک اطلاعات ستون جامعه اطلاعاتی آمریکا پس از یازده سپتامبر 2001 بوده است.

با استناد به سندی مربوط به سال 2010 درباره این ابزار اشتراک‌گذاری، بیش از هزار تحلیل گر از 23 آژانس دولتی آمریکا به انبوه اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا درباره پست‌های الکترونیکی، تماس های تلفنی و گفت‌وگوهای اینترنتی و همچنین داده‌های مکانی تلفن همراه دسترسی داشته‌اند و این اسناد به طور رایج میان پلیس FBI ، اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا و سازمان سیا و چندین سازمان دیگر تبادل می‌شده است.

انتهای پیام

کد N468056

وبگردی