آفتاب
دیپلمات آمریکایی:

مداخله نظامی آمریکا در بحران اخیر عراق از حمایت داخلی برخوردار نیست

مداخله نظامی آمریکا در بحران اخیر عراق از حمایت داخلی برخوردار نیست

نیویورک –ایرنا -جان لیمبرت دیپلمات آمریکایی و سفیر سابق این کشور در موریتانی احتمال مداخله تمام عیار نظامی آمریکا در عراق به منظور مقابله با گروه داعش را دور از ذهن خواند و گفت که در شرایط فعلی فضای سیاسی مناسبی در داخل آمریکا برای چنین اقدامی وجود ندارد.

جان لیمبرت دیپلمات آمریکایی در گفتگو با ایرنا با اشاره به این که آمریکا طبعا زمانی به مداخله نظامی در سایر کشور ها اقدام می کند که منافع این کشور در خطر باشد گفت:در مورد گروه تروریستی داعش باید این سوال را کرد که آیا گروه داعش همان خطراتی را برای منافع آمریکایی خواهد داشت که گروه القاعده در افغانستان داشت یا نه.

لیمبرت که سال ها با سمت های متعددی از جمله سمت معاونت هماهنگی اقدامات ضد تروریستی وزارت خارجه آمریکا را به عهده داشت درمورد گروه تروریستی داعش افزود به نظر می رسد که در حال حاضرخطرات مستقیم این گروه برای منافع آمریکایی چندان جدی به نظر نمی رسد اما درصورتی که درمورد چنین خطراتی یقین حاصل شود احتمال چنین مداخله ای وجود خواهد داشت.

سفیر سابق آمریکا گفت:اگر بپرسیم ایا این گروه ازطریق خطراتی که برای کشورهای دیگر می آفریند می تواند منافع آمریکا را به خطر بیاندازد یا نه پاسخ این است که بله.برای مثال یکی از خطرات غیرمستقیمی که در این رابطه قابل تصور است این است که قدرت گرفتن نیروهای داعش ، عراق را با خطر از هم پاشیدگی روبرو کرده است اما این که آیا صرفا به این دلیل دولت آمریکا از لحاظ سیاسی آمادگی یک اقدام نظامی دیگر در این کشور را خواهد داشت به نظر من بسیار دور و غیر محتمل است.

لیمبرت در توضیح این مطلب گفت اذهان عمومی مردم آمریکا هنوز نتوانسته اثرات ناشی از حمله نظامی آمریکا به کشورهای عراق و افغانستان درسال های اخیر را فراموش کند و در نتیجه بسیار بعید به نظر می رسد که حاضر به حمایت از یک حضور نظامی دیگر این کشور در عراق باشد.

دیپلمات باسابقه آمریکایی بدون آنکه به چگونگی این نکته اشاره کند افزود درصورتی که فضای مناسبی برای چنین اقدامی پیش بیاید رهبران این کشور نه تنها تردیدی در روی آوردن به چنین اقدامی نخواهند کرد بلکه ازآن به عنوان یک حربه تبلیغاتی در رقابت های داخلی هم استفاده خواهند کرد.

اروپام-3-541/1547
کد N468034

وبگردی