آفتاب
انتقاد جهانگیری از برخی افراد و گروه ‌ها:

نباید از مشکلات مردم بهره برداری سیاسی شود

نباید از مشکلات مردم بهره برداری سیاسی شود

آب مورد نیاز شرب کشور حدود ۶ درصد از مصرف آب را تشکیل می دهد و بیش از ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است که اگر حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد در این بخش صرفه جویی شود بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب رفع خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی افراد و گروه های سیاسی کشور که از مشکلات و مسائل عمده مردم بهره برداری سیاسی می کنند، به مشکل کمبود آب در کلانشهرهای کشور اشاره کرد و گفت: این صحیح نیست که برخی افراد از این مشکل استفاده سیاسی کرده و در بحث انتخابات از آن بهره برداری کنند.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز در مراسم بهره برداری از ۸۵ پروژه آب و فاضلاب در استان تهران اظهار داشت: مشکل کمبود آب امروز یک بحران جدی در کشور است که انتظار می رود همه آحاد و اقشار جامعه به خصوص نخبگان و سیاستمداران آن را به عنوان یک اولویت نظام در نظر گرفته و برای حل آن کمک کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه آب را کالایی بسیار با ارزش توصیف کرد و گفت: متاسفانه آن طورکه باید ارزش این کالای مهم شناخته نشده و استفاده صحیح و بهینه از آن صورت نمی گیرد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ایران کشوری کم آب است و خشکسالی های اخیر این کم آبی را تشدید کرده است.

جهانگیری با تاکید براینکه در سالهای اخیر میزان برداشت از منابع آبی بسیار زیاد بوده است گفت: باید تدبیری جدی در این زمینه اندیشیده شود و این موضوع به یکی از اولویت های نظام تبدیل گردد.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آب مورد نیاز شرب کشور حدود ۶ درصد از مصرف آب را تشکیل می دهد و بیش از ۹۰ درصد مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است که اگر حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد در این بخش صرفه جویی شود بخش زیادی از مشکلات مربوط به آب رفع خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: باید در نحوه استفاده از آب دقت کافی در همه اقشار صورت گیرد و استفاده صحیح و صرفه جویی از این مایه حیاتی به یک فرهنگ در میان همه اقشار جامعه تبدیل شود.

جهانگیری از افراد تاثیر گذار، علما، دانشگاهیان، رسانه ها و بخصوص رسانه ملی خواست به صرفه جویی در منابع آب به عنوان یک فرهنگ عمومی بپردازند تا شاهد استفاده صحیح و بهره وری آب در بخشهای صنعت، کشاورزی و شرب باشیم.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه ریزیهای وزارت نیرو برای بازگرداندن پسابها و تصفیه آن برای استفاده مجدد در بخشهای مختلف همچون صنعت گفت: اگر فاضلاب ها تحت کنترل نباشند و رها شوند به یک تهدید برای محیط زیست و سلامت انسان تبدیل می شوند.

وی افزود: وزارت نیرو در این زمینه برنامه ریزیهای لازم را انجام داده و دولت نیز باید اعتبارات لازم را به این موضوع اختصاص دهد تا پسابهای حاصل از تصفیه فاضلاب در بخشهای مختلف غیرشرب استفاده شود.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه دولت مصمم است در زمینه استفاده مجدد از پسابها منابع مالی خوبی اختصاص دهد، از بخش خصوصی خواست به این موضوع ورود کنند و در این زمینه سرمایه گذاری نمایند و دولت نیز متعهد خواهد شد آب تصفیه شده را خریداری نماید.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به مشکلات کلانشهرها و بخصوص مسائل زیست محیطی و آلایندگی تهران تصریح کرد: کمیسیونی مربوط به کلانشهرها در دبیرخانه هیات دولت تشکیل شده و انتظار می رود این کمیسیون جلساتی مستمر تشکیل داده و مباحث مربوط به کلانشهرها را به طور جدی دنبال کند.

کد N467936

وبگردی