آفتاب

دیدار مقامات چین و آمریکا در پنتاگون

دیدار مقامات چین و آمریکا در پنتاگون

یک مقام آمریکایی اعلام کرد: مقامات نظامی واشنگتن و پکن قصد دارند طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه با یکدیگر در خصوص نظام‌نامه رفتاری نیروهای نظامی در پنتاگون دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این دیدار چند روز پس از آنکه آمریکا اقدام یک جنگنده چینی در رهگیری یک هواپیمای گشت‌زنی نیروی دریایی آمریکا را "خطرناک" خواند برگزار می‌شود.

روز سه‌شنبه گذشته یک خلبان چینی اقدام به پرواز و مانور آکروباتیک در نزدیکی یک هواپیمای شناسایی و ضدزیردریایی نیروی دریایی آمریکا کرد و در بالا و پایین این هواپیما در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین جنوبی، مانور انجام داد.

به گفته مقام وزارت دفاع آمریکا، در ماه‌های مارس، آوریل و مه نیز جنگنده‌های چینی رهگیری‌های نزدیک دیگری انجام داده اند.

اگرچه مذاکرات روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه در پنتاگون مدت‌ها پیش از حوادث اخیر برنامه‌ریزی شده‌اند اما قرار است طی آنها به مسائل اصلی حائز نگرانی درباره رفتار نظامی چین پرداخته شود.

به گفته مقامات آمریکایی، ممکن است اقدام تحریک‌آمیز چین منجر به بحرانی بزرگ‌تر بر اثر محاسبه غلط نظامی در مناطق مورد مناقشه شود.

چین مدعی حاکمیت مناطقی در سواحل جنوبی خود و همچنین در سواحل شرقی و جنوب شرق آسیا است که این باعث مناقشه میان این کشور و چند کشور هم‌پیمان آمریکا نظیر ویتنام، فیلیپین، برونئی، تایوان و مالزی شده است.

ملاقات مقامات نظامی چین و آمریکا شامل کارگروهی به منظور بحث درباره استانداردهای رفتاری چندجانبه موجود در فعالیت‌های هوایی و دریایی خواهد شد.

به گفته مقام وزارت دفاع آمریکا، قرار است دریادار جیمز فوگو، معاون فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی آمریکا جزو مقامات نظامی حاضر در این مذاکرات باشد.

مشخص نیست که کدام یک از مقامات چینی در این نشست حضور پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

کد N467816

وبگردی