آفتاب

مخالفان چالش سطل آب یخ چه می‌گویند؟

مخالفان چالش سطل آب یخ چه می‌گویند؟

«چالش سطل آب یخ» که برای معرفی بیماری ALS در جهان راه افتاد به ایران هم رسید؛ کمپینی که حالا مخالفان و موافقان بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، زمانی که کاربران ایرانی تصویر چهره‌های سرشناس دنیای ورزش، هنر، سینما، سیاست و ... را در فضای مجازی می‌دیدند که دارند یک سطل آب یخ روی سر خودشان خالی می‌کنند، تصور نمی‌کردند که این موج بلافاصله به ایران برسد و سرعت زیادی پیدا کند.



این اتفاق اما افتاد و چهره‌های شناخته شده ایرانی هم مقابل دوربین یک سطل آب یخ روی سرشان خالی کردند. بعضی‌ها هم در شبکه‌های اجتماعی علنا خواهش کردند که از آنها برای پیوستن به این کمپین دعوت نشود. نمونه‌اش محمدعلی ابطحی که در اینستاگرام نوشت اگرچه خیلی دلش می‌خواهد این کار را بکند اما می‌ترسد دلواپسان آن را توهینی به لباس روحانیت تلقی کنند. میترا حجار هم عکسی از سرم و نام و شماره تختش در بیمارستان را منتشر کرد و از دوستانش خواست به خاطر مریضی از او دعوت نکنند.



این کار، مثل هر اتفاق و حرکت اجتماعی دیگری مخالفان و موافقان خودش را داشت، اما در ایران هرچه بر دامنه این ماجرا افزوده شد، نظرات منفی بیشتری در پای خبرهای مربوط به چالش سطل آب یخ نوشته شد. مخالفان کمپین به چند دسته تقسیم می‌شدند.
برخی نگران کم آبی بودند و اکثرا پیشنهاد می‌دادند که برای معرفی بیماری ALS در ایران لااقل فکر دیگری شود، هر چند موافقان این کار در جواب این عده می‌گفتند لوله‌های انتقال آب و خود مردم هنگام ظرف شستن، استحمام و حتی مسواک زدند خیلی بیشتر از این یک سطل آب هدر می‌دهند.



دسته دوم کسانی بودند که نگاهی اجتماعی به این موضوع داشتند و معتقد بودند وقتی در جامعه مشکلات بزرگ و کوچک زیادی مثل دختران سوخته شین‌آباد، روغن پالم، آلودگی صنایع غذایی و هوا وجود دارد، چرا آدم‌های مشهور به فکر راه‌اندازی کمپین برای این مسائل نیفتاده‌اند؟



دسته سوم اما معتقد بودند که این حرکت در ایران بیشتر جنبه خود نماهم آدم‌هایی بودند که اعتقاد داشتند به جای سطل آب باید آن صد یی پیدا کرده و هدف اصلی آن فراموش شده‌است.



در جدولی که پیش روی شماست نظرات کاربران خبرآنلاین در مخالفت با این کمپین و دلایل آن‌ها فهرست شده است.



دلایل مخالفت


نظر کاربران


نگرانی برای بحران کم‌آبی

سعید: خوبه آب کم داریم هنرمند فرهیخته و با فرهنگ



نرگس: اى بابا مملكت بابحران كم ابى مواجه شده،حالااگه قرارباشه هركس يه سطل اب بريزه چه شود،،،،،،،،ًًً،ًًخشكسالىًً



نرگس: اين مسخره بازيا چيه ؟؟ چند روز پيش تو خبر انلاين عكسهايي از روستايي تو مشهد ديدم كه تو هفته يه بار بهشون آب ميرسيد با يه وضع اسفناك زندگي ميكردند اگه هدف كمك كردنه اين روستاها بايد تو الويت كمك باشه اگه هم هدف تفريح وخود نمايي و جلب توجه باشه ... من ديگه حرفي ندارم.



بی‌نام: واقعا اینا چقدر بیخیال و بی فکرند بیان یکم راجع به مشکلات خودمون مثل کمبود اب حرف بزنند.



علی: اینطور که پیش میره احتمالا آب دریای خزر رو ملت تمام کنن والا



امیرخان: توی این بی آبی ، بعضیا میشینن فکر میکنن چطوری آب هدر بدن.



فرهاد: برای کشوری مثل ایران که کم آبی شدید گلوش رو فشار میده کار جالبی نیست. خصوصا با توجه به اینکه ما در جوگیری مجازی جتی از امریکا هم جلو میزنیم، قائله بسیار گسترده میشود و 40، 50 میلیون سطل آب هدر رفته روی دستمون خواهد گذاشت



بی‌نام: اینقد آب بریزید ک ایرانا آب بگیره ...



س: خیلی ببخشید ولی گفتن قطره جمع گردد وانگهی دریا شود این همه سطل آب اونم توی این بحران کم آبی نمی شود حالا بدون ریختن سطل آب کمک کرد؟



بی‌نام: کمک کردن برای رضای خدا خیلی خوبه نه به ضرر سلامتی خود و جامعه اش . با ریختن سطل اب یخ هم خودش را بخطر میاندازه هم اب را هدر میده . بنظرم با روش بهتری اظهار همدردی و کمک نماییم .


مشکلات اجتماعی

بی‌نام: مساله یک سطل آب نیست.مساله این حرکت جمعی هست که از برآیند فرهنگی سرزمین خودمون بر نخواسته...هر چیزی رو نباید چشم بسته پذیرفت...شاید این حرکت برای اونها معنی کاربردی داشته باشه اما در کشور ما مسائل با اهمیت تری برای حل کردن هست هترمندان ما باید به این مسائل اول حساس بشوند... باید این کار تحلیل بشه اول.....



بی‌نام: یه مشت مرفهین بی درد



بی‌نام: اگر اینها دغدغه ای داشتند یک فکری به حال آلودگی هوا میکردند یک کمپینی برای این واجب تره



بی‌نام: چه مزخرف ، بیاین از فردا برای همدردی با فقرای ایران ، یه سطل آب رو سرتون خالی کنین تا مشکل فقر حل بشه مثلا.



علی: کاش تمام مشکلات این مملکت مثل اختلاس ، بیکاری ، آلودگی هوا ، فوتبال ،روغن پالم و ... هم با سطل آب حل میشد



بی‌نام: جماعت شکم سیر ملت گرسنه اجتماع خواب زده جامعه دودی



بی‌نام: این همه کلیه تو ایران فروخته شد دریغ از یک توجه .با دنیا جلو هستید فقط خودتون.



میلاد: یه پولی جمع می کردن برای گرسنه ها ، بی خانمان ها ، جنگزده ها و ... جورج بوش خودش عامل بیماریه و امثال او که صرفا ثروت به جیب زدند و پاشون بیخ گلوی بقیه بوده .صرفا شوآف و جلب توجه رسانه ایه



بی‌نام: این بهانه انسانی برای تقویت سیستم ستاره‌سازی و خالی کردن جیب مخاطبان توسط سرمایه‌داری... در ایران ما آلودگی‌ هوا داریم که تبعاتش از این بیماری وحشتناک‌تره ستارگان آسمان هنر و ورزش ایران چرا سر این موضوع نمایش ندادید؟ فقط صدای مهرجویی رو همه شنیدیم.



بی‌نام:





 می دونید همین کار چقدر ویروس سرماخوردگی رو گسترش میده؟ اگر میلیونها نفر اینکار رو انجام بدن چقدر سرماخوردگی افزایش پیدا میکنه ؟ برای جلوگیری از یک بیماری نباید باعث یک بیماری دیگر بشویم باید به اون موسسه کمک کنیم.



تحریم: به جای این چالش باید کمپین "تحریم مصرف مواد غذای آلوده" رو راه بندازیم باور کنین خطر جدیه برنج های هندی آلوده... آب معدنی نیتراتی... مرغ های هورمونی/پالمی/آمینواسیدی ... لبنیات پالمی... و سوسیس و کالباس



بی‌نام: متأسفم . بسیار متأسفم . اینهمه فلاکت در سرزمین ایران به سرمون اومده حالا دیگه اونقدر جو گیر شدیم که شین آباد و زلزله و کم آبی و ...غیره فراموش شدن و حالا چسبیدیم به یه چیزی که خودمون هم نمی دونیم چیه . از مهناز افشار و شبیه اون انتظار می رفت ولی از همایون شجریان ، ....... باز گلی به جمال خانم نیکی کریمی .



بی‌نام: اینها اگر احساس تعهد به بیماری و سلامت میکردند از شهرتشان برای مبارزه با آلودگی هوا در این سالها و همین الان در تهران و کل ایران استفاده می کردند چون زمستان مرگ آور در راه است .....این کارها برای ما در ایران انتزاعی است چون ما مسائل مهمتری داریم که باید براش کمپین بدهند....نتیجه این کار شهرت و تفریح و اتحاد ستارگان به نفع خودشان و تحسین و ارعاب ستاره پرستها .همین



بی‌نام: اي كاش در كنار اين كار براي 10 ثانيه هم كه شده كف دست يا صورت و يا پاهايمان روي يك شمع روشن بگيريم تا گوشه اي از رنج كودكان معصوم شين آبادي كه مظلومانه سوختند و در بر نياوردند را لمس كنيم. بياييد به جاي آب يخ هر كدام از ما فقط هزار تومان و نه بيشتر به يك حسابي واريز كنيم تا با اين مبلغ بتوان به اين كودكان معصوم و خانواده هاي مستاصل ايشان كمك كنيم. اگر فقط يك ميليون نفر از جمعيت 77 ميليوني ايران كمك كنند مبلغي معادل يك ميليارد تومان جمع ميشود كه كمك موثري در امر درمان اين دختران معصوم ميباشد. من به عنوان يك پدر خودم اولين نفر ميباشم.


بی‌توجهی به کمک مالی

علیرضا سوری: بیاییم 1 درصد از حقوق شهریور ماه خود را به بیماران مذکور اهدا کنیم.



بی‌نام: اگر همه آب به خودشون بریزن پس چه کسی به طرح کمک مالی کنه ؟



بی‌نام: حالا 100دلار را بدین. تابستان که سطل یخ رو سر ریختن هنری نداره . اقایان اقلا برای کمک به این بیماری وجوه بپردازن خیلی بهتر از یک سطل اب یخ در این هوای گرم است که افراد از خداشونم هست این کار کنند.



بی‌نام: جای این کارای بیهوده و مزخرف که فقط میخواید شادی خودتنو پر کنین از اون پولهای نجومی که میگیرین کمک کنید نه کارهای بچه گانه و دور از عقل



بهزاد: اگر هر چی آب یخ رو خودشون نریزن ولی به جاش اون صد دلار کمک را به اون موسسه بکنن که بیشتر به درد بیمارا می خوره...پس همه چه اصراری دارن این سطل آب را بریزن اگه راست می گن و واقعا می خوان از اون بیمارا حمایت کنن اون صد دلار بدن.



بی‌نام: بنظر من این افراد می تونستن این کمپین را به همین شکل اجرا بکنند در جهت بیماران داخل کشور. مثلا پول را به حساب مرکز بیماریهای خاص، یا بیماران کلیوی یا محک یا جاهای دیگه که کمبود بودجه دارن می ریختند که اینها مستلزم یکسزی کارهای اداری است. اما کمپین خوبی است.



بی‌نام: اقا برو اگه میتونی کمک مالی به بیماران بکن نه این مسخره بازیا



رسول: حالا حتماً‌ نباید آب رو خودمون بریزیم میتونیم با کمک کردن مالی به این کارزار توی این موضوع شرکت کنیم.



سیدعلیرضا: چرا به جای سطل آب اون 100 دلار رو کسی کمک نکرده مگه این بیماری با یه سطل آب درمان میشه



محمد: مسخرس سطل اب یخ چه فاید ه ای واسه موسسه خیریه داره به جای اینکار همون پولش رو بدن که بهتره الان مثلا جنیفر لوپز 100 دلار نداره که ریختن سطل اب رو سرش رو قبول کرده؟ به جاب اینکار میتونست هم اب رو بریزه هم پول رو بده



بی‌نام: كار بنيادهاي خيريه براي كمك به بيماري كساده جون همه سطل آب يخ رو روي سرشون خالي مي كنند بدون آنكه كمك مالي بكنند



بی‌نام: لوس بازی. مرد حسابی برو صد دلار کمک کن نه یه سطل آب یخ رو سرت خالی کن.


سایر

بی‌نام: مثلا کار خیره؟ کار خیر هم شده کالای لوکس و تجملاتی فقط اگه یک فرد مشهور دعوتت کنه قبوله. اگه واقعا خیره و مفیده اجازه بدین همه بدون دعوت این کارو بکنن، نه که تا یکی دعوتت نکنه نشه، اون وقت میبینین که دیگه بعضی ها که دنبال شهرتن نمیرن سمت این کار.



محمد: تو غزه هزاران کودک و بچه به خاک و خون کشیده شدن اینا هیچ کاری نکردن حالا یه بیماری مسخره که تو هزار نفر 10 نفر دچارش آن این همه مسخره بازی میکنن.



میلاد: ظاهرا تا زمانی که مشهور و پولدار نباشی جزو آدم ها حساب نمیشی اگه این کار و چند تا جوون سرحال باهم راه می انداختن و تو فضای مجازی می چرخید می گفتن 4 تا جوون الکی خوش دوباره خزبازی در آوردن . ولی حالا این خانم بازیگر واسه اون آقای ورزشکار و اون یکی واسه یکی دیگه ، یکی به یکی کلاس می گذارن و همدیگر و به چالش می کشن . خوش به حالتون که چون معروفید اگه کتونی و با کت و شلوار بپوشید باز هم بهتون می گن با کلاس .



جوون بیکار: خوش به حالشون. اینا چه دغدغه هایی دارن ما به چی فکر میکنیم.



فرزاد: ينو خوب اومدي من فكرو خيالم تو بي پوليو چكه برگشتي هست اينم ...............



بی‌نام: الكي خوش هاكه چي؟مثل آدم بريد به اون مريضا ها كمك كنيد.



سعید: بعید می دونم انقدرها هم به کاری که می کنند فکر کرده باشند.



پیروز: هر شخصی مسئول رفتار خودش است حتی اگه با همه مشکلات کم آبی روزانه یه کامیون یخ روی خودشون خالی کنند و به قولی حالش رو ببرند قصد توهین ندارم ولی هرچه فکرش رو می کنم اینها عده ای الکی خوش هستند که کپی برداری از حرکتی می کنند که در بعضی کشورهای غربی شروع شده و شاید در آنجا با جو اجتماعی سازگار باشد و به اهدافشون برسند .ولی در کشور ما که جو زده ترین آدم های دنیا وجود دارند و زود جو گیر میشند تا نابود کردن منابع آبی , از آب سدها بگیر تا منابع زیر زمینی از پای نخواهند نشست تا فقط به روز بودن و متفاوت بودن خودشون را ثابت کنند. آره متفاوت ها هر کاری میخواهید انجام بدید اما ما اگه خواستیم پرده ها رو میکشیم بی ریا سطل آب یخ رو روی خودمان خالی می کنیم . اینجوری ثوابش بیشتره



بی‌نام: نمیخوان تمومش کنن این همه مشکل تو مملکت داریم سلطل یخ بریزیم روسرمون که چی؟جو گیری هم حدی داره ....انتظار ما از هنرمندامون بیشتر از این بود مایوس شدیم .



بی‌نام:این لوس بازی در خاطر مردم ثبت می شود.



بی‌نام: عادت كرديم براي مطرح شدن، بدون فكر كردن و عمل كردن به نيت عمل ،دست به هر كاري بزنيم و براي خودمون سرگرمي ايجاد كنيم...



طرفدار: کاش کسی هم به فکر اون بچه یک و نیم ساله از سقوط هواپیما آنتونف 140بود.



بی‌نام: مساله یک سطل آب نیست.مساله این حرکت جمعی هست که از برآیند فرهنگی سرزمین خودمون بر نخواسته...هر چیزی رو نباید چشم بسته پذیرفت...شاید این حرکت برای اونها معنی کاربردی داشته باشه اما در کشور ما مسائل با اهمیت تری برای حل کردن هست هترمندان ما باید به این مسائل اول حساس بشوند... باید این کار تحلیل بشه اول.....



بی‌نام: بس کنید این بازی رو اینجا که امریکا نیست



بی‌نام: مثلا کار خیره؟ کار خیر هم شده کالای لوکس و تجملاتی فقط اگه یک فرد مشهور دعوتت کنه قبوله. اگه واقعا خیره و مفیده اجازه بدین همه بدون دعوت این کارو بکنن، نه که تا یکی دعوتت نکنه نشه، اون وقت میبینین که دیگه بعضی ها که دنبال شهرتن نمیرن سمت این کار.



بی‌نام: ه اقا اگه یک دستفروش برای تامین هزینه زندگی خانوادش بخواد کاری انجام بده اون بلا سرش میاد اونوقت این همه پول از بیت المال خرج بازیگران درجه دهم و چاپلوس و دورو می کنند



بی‌نام: ما که الحمداله از خودمون نوآوری نداریم کلا. بهتره هر کاری رو میخواهیم تقلید اول ببینیم به شرایط طبیعی و اقلیم و جغرافیا و فرهنگ ایران میخوره یا نه؟ مثل این میمونه که بازی هاکی روی یخ که در کانادا بسیار محبوبه رو بیایم در اهواز پیاده کنیم.



بی‌نام: کاری که در امریکا شد فرق داره. از اول هدف و سازمان دریافت کننده پول کاملا مشخص بود. ولی ایران چی؟ به کی و کجا میخواد کمک بشه؟ حنی اینکه شما از ایران به امریکا پول بفرستید نه امکانپذیره نه منطقی و اخلاقی. در ایران هم هیچ جایی اعلام پذیرش کمک نکرده به این روش. /// پس اینکاری که در ایران شده و خواهد شد فقط مسخره بازیست و بس.



حامی: به جای این کارها خیلی مردی از مردم غزه حمایت کن. برو خون بده



طاهرخانی: بابا سر کاری یه پولی می خواهند به جیب بزنند یک سری آدمهای سیاسی و ورزشی را دور خودشون جمع کردند .



چمران: چقد این آدما باید کوتاه فکر باشن که این نماد رو علم کردن و بعد اصل موضوع رو فراموش کردن ،فقط مونده تفریح این کار و دوئل با افراد دیگه ...آیا میفهمند میشه همین افراد معروف با یک جمله جلوی همین دوربین ها خیلی هارو دعوت به همکاری کنن؟



بی‌نام: کاش هنرمندان ما برای کودکان بیگناه غزه اینکارو می کردن ،نه جو گیر تقلید از آمریکاییها می شدن



محبوبه: حالا که این آدمای مشهور حرف و رفتارشون اینقدر خریدار داره و اینقدر راحت یه موضوع همه گیر میشه که جرج بوش هم اینکار رو میکنه کاش یه کاری هم میکردن یه کم جنگای دنیا کم بشه و مردم بی گناه کشته نشن،زن و بچه ی مردم مورد آزار و اذیت قرار نگیرن و مردها گردن زده نشن



محمود: جالبه ایده ی جسورانه و زیرکانه ای به نظر میاد می تونست ریختن آب یخ ربطی به بیماری هم داشته باشه، حد اقل من انتظار داشتم نامربوط نباشه، در حیرتم البته اگه با اقبال اشخاص مشهوری رروبرو نشده بود 100 تا این اندازه جالب به نظر نمیومد کاش چند درصد اقبالی که به این موضوع شده به موضوع کشتار مردم بی دفاع فلسطین و عراق و افغانستان و ... می شد اون وقت فقط لازم بود مقداری از این میلیاردها دلار کمک به نابودی انسان ها کاسته شه، نه که با هزار فریب کاری و منت یه صد دلاری به تعدادی از بیماران کمک بشه مسلما نهایتا تا یک ماه آینده این موضوع و این بیماری از یاد 99 مردم جهان می ره، موقعی که بحث در موضوع کشتار مردم که الان داره صورت می گیره هیچ فایده ای نخواهد داشت



بی‌نام: یکی به من بگه تاثیر اینکار چیه آیا با ریختن آب یخ رو خودتون جلوگیری میکنید از ابتلا به این بیماری؟؟ آیا کمک میکنید کسانی که این بیماری رو دارن خوب بشن با ریختن آب یخ رو خودتون؟؟ واقعن اینکار رو برای آگاهی مردم از یه بیماری که کمتر کسی دچارش میشه لازمه؟؟



بی نام: بر ماست که بار دیگه کتاب غربزدگی جلال رو بخونیم..50 سال پبش بیماری را دیده بود.



بی‌نام: آقا من چک دارم به منم کمک کنید ......






کد N467781

وبگردی