آفتاب

"بزرگترین چالش نیروهای آمریکایی در افغانستان در راه است"

"بزرگترین چالش نیروهای آمریکایی در افغانستان در راه است"

سربازان آمریکایی در چند سال گذشته اقدامات بسیاری در افغانستان انجام داده‌اند، اما شاید هنوز با بزرگترین چالش خود در این کشور رو به رو نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال جوزف اندرسون، فرمانده نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری صلح و امنیت در افغانستان (ایساف) و معاون فرماندهی کل نیروهای آمریکا در افغانستان در مصاحبه‌ای گفت، حدود 35 هزار نیروی آمریکایی هنوز در افغانستان هستند که کاهش این تعداد به زودی آغاز می‌شود. همزمان ماموریت ائتلافی آمریکا در افغانستان از مشورتی و همکاری به بیشتر مشورتی تغییر می‌یابد.

اما چیزی که اندرسون را نگران می‌کند، از دست دادن شرکای افغان نیروهای آمریکای است. دولت افغانستان به شمارش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که پیشتر برگزار شد ادامه می‌دهد و تا هفته گذشته تقریبا نیمی از این آرا بازشمارش شد.

اندرسون در این باره گفت، نیروهای ائتلاف امیدی به نتیجه انتخابات ندارند، با این حال نسبت به دستیبای به یک راه حل سریع امیدوارند.

او در این باره افزود: مشاجره‌های سیاسی این اتفاق به ما هیچ ربطی ندارد. این زمان است که ما از دست می‌دهیم.

این ژنرال آمریکایی ادامه داد: درست زمانی که شمارش آرا صورت می‌گیرد با وجود خستگی مردم افغانستان از رکود، این کشور در بن بست قرار دارد و در این موضوع فرماندهان نیروهای ائتلافی فرقی با مردم افغانستان ندارند. فرماندهان در این بلاتکلیفی تنها می‌توانند برنامه‌های کوتاه مدت بریزند، در حالی که کلی کار برای انجام دارند.

اندرسون تاکید کرد، زمان محدودی برای بهبود مراقبت‌های پزشکی، توپخانه‌، مدیریت پروازها، امور پشتیبانی، نگهداری و مهندسی وجود دارد.

او درباره نیروهای امنیتی افغانستان گفت: من هنوز به توانایی‌های فنی آن‌ها اطمینان ندارم.

اما رخوت و خستگی که در سطوح بالای ارتش وجود دارد، می‌تواند بر آمادگی نیروهای ائتلافی تاثیربگذارد.

وی افزود: با این حال ما هنوز متعهدیم تا بهترین کاری که می‌توانیم در افغانستان انجام دهیم.

به گفته اندرسون نیروهای آمریکایی در جریان امنیت و انتقال بیش از 22 هزار صندوق رای برای شمارش مجدد آرا کمک کردند و به این اقدام خود در جهت تامین امنیت صندوق‌های رای با استفاده از دوربین‌ها و شیفت‌های شبانه سربازان ادامه می‌دهند.

به اعتقاد اندرسون شمارش آرا تا سه هفته دیگر ادامه خواهد داشت و انتقال دولت در اواسط سپتامبر صورت خواهد گرفت.

انتقال دولت به اعتقاد اندرسون آخرین تحول در "سال تغییر" خواهد بود، سالی که در آن تلاش‌های بسیاری برای پایان "عملیات آزادی پایدار" و آغاز "عملیات حمایت پایدار" صورت گرفت. این دونام نام عملیات‌هایی است که ادامه فعالیت‌های آمریکا در افغانستان را نشان می‌دهد.

در هشت ماه گذشته نیروهای ائتلافی، تعداد پایگاه‌های خود را از 85 به 42 پایگاه‌های کاهش داده‌اند و تا آغاز ماه نوامبر کمتر از 24 پایگاه نیروهای ائتلافی در افغانستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

همزمان با این قدام نیروهای آمریکایی به خارج کردن تجهیزات و ماشین آلات از این کشور ادامه می‌دهند. این نیروها در حال خارج کردن بیش از 17 هزار از تجهیزات و ماشین آلات هستند و تا پایان سال بیش از 4000 جز دیگر نیز از افغانستان خارج می‌شود.

فرماندهان منطقه‌ای در سراسر افغانستان نیز در حال خروج از این کشور هستند و واحدهای آن‌ها از این پس با ژنرال‌های رده‌های پایین‌تر اداره می‌شوند.

انتهای پیام

کد N467706

وبگردی